/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins
This research aimed to analyze what are the practices and actions related to the role of pedagogues and other members of the pedagogical sector of the Lyceum of Arts and Crafts Claudio Santoro - Parintins Unit, in the Lower Amazon, an educational, artistic, social and cultural space . For the met...
Autor principal: | Lima, Mariza Viana |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7913 |
id |
oai:localhost:prefix-7913 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-79132025-03-10T21:22:33Z Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins Lima, Mariza Viana Pereira, Denilson Diniz http://lattes.cnpq.br/3069772994964210 Pinto, Mariê Augusta de Souza Linhares, Rosilene Viana Pedagogia Pedagogy Espaço Não Escolar Liceu Parintins Non-School Space Lyceum CIENCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA Educação multicultural Pedagogia culturalmente relevante This research aimed to analyze what are the practices and actions related to the role of pedagogues and other members of the pedagogical sector of the Lyceum of Arts and Crafts Claudio Santoro - Parintins Unit, in the Lower Amazon, an educational, artistic, social and cultural space . For the methodological development, a qualitative approach was proposed, through which it made it possible to unveil and get to know an environment of non-school education. In this thinking, the main questioning of the research was: How are the pedagogical practices in this space, developed by the pedagogical sector, such as: elaboration of menus of the offered courses; lesson plans; formations; training, meetings and other activities, whose pedagogical sector is, become gears for its full development. Future contributions arise from the premise that it is necessary to add the experiences of pedagogues in a non-school space. Thus, identifying the actions and skills in this space allows a broader view of the role of these professionals in non-school spaces. The subsidies exposed here refer to a better panorama of the work of pedagogues and pedagogues, allowing less conventional approaches during training. Esta pesquisa teve por objetivo analisar quais são as práticas e ações referentes ao papel das pedagogas e demais integrantes do setor pedagógico do Liceu de Artes e Ofícios Claudio Santoro – Unidade Parintins, no Baixo Amazonas, um espaço educacional, artístico, social e cultural. Para o desenvolvimento metodológico foi proposto uma abordagem qualitativa, por meio da qual possibilitou desvelar e conhecer um ambiente de formação não escolar. Neste pensar, o questionamento principal da pesquisa foi: Como as práticas pedagógicas neste espaço, desenvolvidas pelo setor pedagógico, tais como: elaboração de ementas dos cursos ofertados; planos de aula; formações; capacitações, reuniões e demais realizações, cujo o setor pedagógico é, torna-se engrenagem para o seu pleno desenvolvimento. As contribuições futuras surgem da premissa de que se faz necessário somar as experiências e vivências de pedagogas (os) num espaço não escolar. Assim, identificar as atuações e competências neste espaço permite uma visão mais abrangente sobre o papel desses profissionais em espaços não escolares. Os subsídios aqui expostos referenciam um melhor panorama da atuação de pedagogas e pedagogos, possibilitando abordagens menos convencionais durante a formação. 2 Sim 2024-10-02T14:15:26Z 2024-10-02T14:15:26Z 2023-06-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo LIMA, Mariza Viana. Atuações de Pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da Instituição Liceu de Artes e Ofícios Claudio Santoro – Unidade Parintins. 2024. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7913 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Pedagogia Pedagogy Espaço Não Escolar Liceu Parintins Non-School Space Lyceum CIENCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA Educação multicultural Pedagogia culturalmente relevante |
spellingShingle |
Pedagogia Pedagogy Espaço Não Escolar Liceu Parintins Non-School Space Lyceum CIENCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA Educação multicultural Pedagogia culturalmente relevante Lima, Mariza Viana Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
topic_facet |
Pedagogia Pedagogy Espaço Não Escolar Liceu Parintins Non-School Space Lyceum CIENCIAS HUMANAS: PEDAGOGIA Educação multicultural Pedagogia culturalmente relevante |
description |
This research aimed to analyze what are the practices and actions related to
the role of pedagogues and other members of the pedagogical sector of the Lyceum of
Arts and Crafts Claudio Santoro - Parintins Unit, in the Lower Amazon, an educational,
artistic, social and cultural space . For the methodological development, a qualitative
approach was proposed, through which it made it possible to unveil and get to know
an environment of non-school education. In this thinking, the main questioning of the
research was: How are the pedagogical practices in this space, developed by the
pedagogical sector, such as: elaboration of menus of the offered courses; lesson plans;
formations; training, meetings and other activities, whose pedagogical sector is,
become gears for its full development. Future contributions arise from the premise that
it is necessary to add the experiences of pedagogues in a non-school space. Thus,
identifying the actions and skills in this space allows a broader view of the role of these
professionals in non-school spaces. The subsidies exposed here refer to a better
panorama of the work of pedagogues and pedagogues, allowing less conventional
approaches during training. |
author_additional |
Pereira, Denilson Diniz |
author_additionalStr |
Pereira, Denilson Diniz |
format |
Artigo |
author |
Lima, Mariza Viana |
title |
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
title_short |
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
title_full |
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
title_fullStr |
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
title_full_unstemmed |
Atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição Liceu de Artes e Ofício Claudio Santoro - Unidade Parintins |
title_sort |
atuações de pedagogas em um espaço não escolar: um estudo de caso da instituição liceu de artes e ofício claudio santoro - unidade parintins |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7913 |
_version_ |
1831970070539010048 |
score |
11.755432 |