/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa
Introduction: Currently, it is known that all individuals are subject to HIV infection, as it is directly related to a person's sociobehavioral factors, regardless of their sexuality. However, young people, homosexuals, racial and ethnic minorities are the most vulnerable population to STI’s in gene...
Autor principal: | Baraúna, Yana Celine da Silva |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7984 |
id |
oai:localhost:prefix-7984 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-79842025-03-10T20:35:29Z Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa Knowledge about HIV/AIDS among university students: an integrative review Baraúna, Yana Celine da Silva Pereira, Maria Suely de Sousa http://lattes.cnpq.br/5352606080453672 Esteves, Arinete Véras Fontes Costa, Allyson Guimarães da HIV AIDS Universidade Estudantes University Students CIENCIAS DA SAUDE . . Introduction: Currently, it is known that all individuals are subject to HIV infection, as it is directly related to a person's sociobehavioral factors, regardless of their sexuality. However, young people, homosexuals, racial and ethnic minorities are the most vulnerable population to STI’s in general. The increase in the incidence of HIV among young Brazilians shows that there may be a high rate of misinformation about the routes of transmission and ways to prevent the virus. Objective: To investigate university students knowledge about HIV prevention and transmission through an integrative review. Method: This is an integrative review of the literature. The study included articles that were freely available, original, and with full text, all from the 2012-2022 period in the Portuguese language, and that answered the guiding question. Duplicate articles that did not address the proposed theme were excluded from the study. Results: The studies selected to compose this review showed a predominance of courses in the health area, and within the courses in the health area, there was a predominance of articles written with nursing students. The various studies have different samples of students, but all conclude some level of ignorance among the ways in which the virus is transmitted. Conclusion: It was possible to analyze the knowledge of academics about HIV/AIDS and, in addition to highlighting the gaps, it was possible to analyze that the level of knowledge changes depending on the period in which the student is. Introdução: Atualmente, sabe-se que todos os indivíduos estão sujeitos à infecção pelo HIV, pois ela está diretamente relacionada aos fatores sociocomportamentais de uma pessoa, independentemente de sua sexualidade. Porém jovens, homossexuais, minorias raciais e étnicas formam a população com maior vulnerabilidade perante as IST's em geral. O aumento da incidência do HIV entre jovens brasileiros mostra que pode existir um alto índice de desinformação sobre as vias de transmissão e as formas de prevenção do vírus. Objetivo: Investigar o conhecimento dos estudantes universitários acerca da prevenção e da transmissão do HIV por meio de uma revisão integrativa. Método: Trata-se de uma revisão integrativa da literatura. Foram incluídos no estudo artigos disponibilizados de forma gratuita, originais e com texto completo, sendo todos do período de 2012-2022 no idioma português e que responderam à pergunta norteadora. Foram excluídos do estudo artigos duplicados e que não abordavam a temática proposta. Resultados: Os estudos selecionados para compor esta revisão apresentaram predomínio de cursos da área da saúde, e dentro dos cursos da área da saúde, nota-se um predomínio dos artigos realizados com acadêmicos de enfermagem. Os diversos estudos contam com diversas amostras de estudantes, mas todos concluem algum nível de desconhecimento entre as formas de transmissão do vírus. Conclusão: Foi possível fazer uma análise do conhecimento dos acadêmicos acerca do HIV/AIDS, e, além de evidenciar as lacunas, foi possível analisar que ocorre a mudança do nível de conhecimento dependendo do período em que o estudante se encontra. 5 atualização para uma plataforma melhor organizada Sim plataforma difícil 2024-10-10T19:12:04Z 2024-10-10T19:12:04Z 2024-03-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7984 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil EEM - Escola de Enfermagem de Manaus Manaus (AM) Enfermagem - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
HIV AIDS Universidade Estudantes University Students CIENCIAS DA SAUDE . . |
spellingShingle |
HIV AIDS Universidade Estudantes University Students CIENCIAS DA SAUDE . . Baraúna, Yana Celine da Silva Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
topic_facet |
HIV AIDS Universidade Estudantes University Students CIENCIAS DA SAUDE . . |
description |
Introduction: Currently, it is known that all individuals are subject to HIV infection, as it is directly related to a person's sociobehavioral factors, regardless of their sexuality. However, young people, homosexuals, racial and ethnic minorities are the most vulnerable population to STI’s in general. The increase in the incidence of HIV among young Brazilians shows that there may be a high rate of misinformation about the routes of transmission and ways to prevent the virus. Objective: To investigate university students knowledge about HIV prevention and transmission through an integrative review. Method: This is an integrative review of the literature. The study included articles that were freely available, original, and with full text, all from the 2012-2022 period in the Portuguese language, and that answered the guiding question. Duplicate articles that did not address the proposed theme were excluded from the study. Results: The studies selected to compose this review showed a predominance of courses in the health area, and within the courses in the health area, there was a predominance of articles written with nursing students. The various studies have different samples of students, but all conclude some level of ignorance among the ways in which the virus is transmitted. Conclusion: It was possible to analyze the knowledge of academics about HIV/AIDS and, in addition to highlighting the gaps, it was possible to analyze that the level of knowledge changes depending on the period in which the student is. |
author_additional |
Pereira, Maria Suely de Sousa |
author_additionalStr |
Pereira, Maria Suely de Sousa |
format |
Artigo |
author |
Baraúna, Yana Celine da Silva |
title |
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
title_short |
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
title_full |
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
title_fullStr |
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Conhecimentos acerca do HIV/AIDS entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
title_sort |
conhecimentos acerca do hiv/aids entre estudantes universitários: uma revisão integrativa |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7984 |
_version_ |
1831970081447346176 |
score |
11.755432 |