Trabalho de Conclusão de Curso

Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?

Access to higher education institutions by wheelchair users was mainly through the quota system in Brazilian universities, which was established by Law 13,409. The objective of this study is to analyze the literature on the inclusion of wheelchairs students in universities. The methods used were...

ver descrição completa

Autor principal: Marcelo, Bruna Franco
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8069
id oai:localhost:prefix-8069
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-80692025-03-10T21:26:01Z Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre? Marcelo, Bruna Franco Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro http://lattes.cnpq.br/4203329483478643 Trindade, Patricia dos Santos Justi, Judson https://orcid.org/0000-0002-8850-8102 Cadeirantes Ensino Superior Inclusão CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . Access to higher education institutions by wheelchair users was mainly through the quota system in Brazilian universities, which was established by Law 13,409. The objective of this study is to analyze the literature on the inclusion of wheelchairs students in universities. The methods used were through a Systematic Literature Review (SLR). The results and discussions regarding data organization of the data were presented in three categories: 1) Unpreparedness on the part of Students and Teachers; 2) Accessibility in the Institution; 3) Lack of Administration regarding resources at the University. However, analyzing the selected articles made it possible to identify that the inclusion of students in institutions still needs improvements and adjustments. In conclusion, in the face of all the obstacles to be overcome in the future, wheelchair users should be emphasized as active subjects capable of reconstructing individual values and practices to guide conduct in daily social relations, improve accessibility regulations, and raise awareness in society to accept, without prejudice and discrimination, a more diverse and just scenario. O acesso as instituições superiores de ensino pelos usuários de cadeira de rodas deramse, principalmente, pelo sistema de cotas nas universidades brasileiras foi instituído através da Lei 13.409. O presente trabalho ter por objetivo analisar a literatura sobre a inclusão de alunos usuários de cadeiras de rodas nas Universidades. Os métodos utilizados foram através de uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL). Os resultados e discussões quanto à organização dos dados, foram apresentandos em três categorias, sendo: 1) Despreparo por parte dos Discentes e Docentes; 2) Acessibilidade na Instituição; 3) Falta da Administração por parte dos recursos na Universidade. Contudo, analisando os artigos selecionados foi possível identificar que a inclusão dos alunos nas instituições ainda necessita de melhorias e ajustes. Em conclusão, diante de todos os obstáculos a serem superados no futuro, deve-se enfatizar os usuários de cadeiras de rodas como sujeitos ativos capazes de reconstruir valores e práticas individuais em busca de orientar as condutas no cotidiano das relações sociais, aprimorar as normativas de acessibilidade e conscientizar a sociedade para aceitar, sem preconceito e discriminação, em um cenário mais diversificado e justo. 3 Sim 2024-10-31T18:04:27Z 2024-10-31T18:04:27Z 2024-03-27 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8069 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Cadeirantes
Ensino Superior
Inclusão
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
spellingShingle Cadeirantes
Ensino Superior
Inclusão
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
Marcelo, Bruna Franco
Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
topic_facet Cadeirantes
Ensino Superior
Inclusão
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
description Access to higher education institutions by wheelchair users was mainly through the quota system in Brazilian universities, which was established by Law 13,409. The objective of this study is to analyze the literature on the inclusion of wheelchairs students in universities. The methods used were through a Systematic Literature Review (SLR). The results and discussions regarding data organization of the data were presented in three categories: 1) Unpreparedness on the part of Students and Teachers; 2) Accessibility in the Institution; 3) Lack of Administration regarding resources at the University. However, analyzing the selected articles made it possible to identify that the inclusion of students in institutions still needs improvements and adjustments. In conclusion, in the face of all the obstacles to be overcome in the future, wheelchair users should be emphasized as active subjects capable of reconstructing individual values and practices to guide conduct in daily social relations, improve accessibility regulations, and raise awareness in society to accept, without prejudice and discrimination, a more diverse and just scenario.
author_additional Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro
author_additionalStr Cabo Verde, Evandro Jorge Souza Ribeiro
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Marcelo, Bruna Franco
title Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
title_short Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
title_full Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
title_fullStr Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
title_full_unstemmed Usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
title_sort usuários de cadeiras de rodas nas universidades brasileiras: o que discute sobre?
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8069
_version_ 1831970093531136000
score 11.753735