/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas
The theme of this study aims to investigate the perception of preceptors about the Pedagogical Residency Program (PRP), identifying the effects of this practice on teacher training. The study has a qualitative and descriptive approach, using as an instrument a semi-structured interview, a shee...
Autor principal: | Silva, Matheus Fernando Pereira e |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8094 |
id |
oai:localhost:prefix-8094 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-80942025-03-10T21:03:35Z O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas Silva, Matheus Fernando Pereira e Andrade, Mariana Pereira de dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/5633928169162575 Radicchi, Marcelo Rocha Ribeiro, Edilson Mota Programa Residência Pedagógica Formação Docente Educação Física Preceptores CIENCIAS HUMANAS The theme of this study aims to investigate the perception of preceptors about the Pedagogical Residency Program (PRP), identifying the effects of this practice on teacher training. The study has a qualitative and descriptive approach, using as an instrument a semi-structured interview, a sheet of notes, a cell phone audio recorder and an audio transcription application Transkriptor. Participants in this research were three teachers from public schools in the state education network, who act as preceptors of the Physical Education subproject of the Pedagogical Residency Program. Data analysis was based on Bardin's Content Analysis (1977). The study demonstrates that the preceptor highlights the importance of the PRP in the performance and construction of the resident's teaching identity. Through the interviews, it was possible to analyze that the main contributions of the preceptors to the residents were the construction of self-confidence, the ability to deal with the public and autonomy, experiencing what it is like to be a teacher. The preceptors is the main link in the program that encourages the resident to put into practice the knowledge acquired at the University, providing them with experiences that go beyond school boundaries. A temática deste estudo visa investigar a percepção dos preceptores sobre o do Programa Residência Pedagógica (PRP), identificando os efeitos dessa prática na formação docente. O estudo é de abordagem qualitativa e descritiva, utilizando como instrumento uma entrevista semiestruturada, folha de anotações, gravador de áudio de celular e um aplicativo transcritor de áudio Transkriptor. Foram participantes desta pesquisa três professores de escolas públicas da rede estadual de ensino, que atuam como preceptores do subprojeto de Educação Física do Programa Residência Pedagógica. A análise dos dados se deu a partir da Análise de Conteúdo de Bardin (1977). O estudo demonstra que o preceptor destaca a importância do PRP na atuação e construção da identidade docente do residente. Por meio das entrevistas, foi possível analisar que as principais contribuições dos preceptores para os residentes foram a construção da autoconfiança, capacidade de lidar com o público e a autonomia, vivenciando o que é ser professor. O preceptor é o principal elo do programa que incentiva o residente a colocar em prática o conhecimento adquirido na Universidade, proporcionando-lhe vivências que vão além das fronteiras da escola. 5 Deveria haver mais informações sobre o depósito Sim As etapas do processo 2024-11-05T21:41:43Z 2024-11-05T21:41:43Z 2024-03-22 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo SILVA, Matheus Fernando Pereira e. O Papel do preceptor no processo formativo dos Residentes de Educação Física do Programa Residência Pedagógica em Parintins, Amazonas. 2024. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8094 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Programa Residência Pedagógica Formação Docente Educação Física Preceptores CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Programa Residência Pedagógica Formação Docente Educação Física Preceptores CIENCIAS HUMANAS Silva, Matheus Fernando Pereira e O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
topic_facet |
Programa Residência Pedagógica Formação Docente Educação Física Preceptores CIENCIAS HUMANAS |
description |
The theme of this study aims to investigate the perception of preceptors about the Pedagogical
Residency Program (PRP), identifying the effects of this practice on teacher training. The study
has a qualitative and descriptive approach, using as an instrument a semi-structured interview,
a sheet of notes, a cell phone audio recorder and an audio transcription application Transkriptor.
Participants in this research were three teachers from public schools in the state education
network, who act as preceptors of the Physical Education subproject of the Pedagogical
Residency Program. Data analysis was based on Bardin's Content Analysis (1977). The study
demonstrates that the preceptor highlights the importance of the PRP in the performance and
construction of the resident's teaching identity. Through the interviews, it was possible to
analyze that the main contributions of the preceptors to the residents were the construction of
self-confidence, the ability to deal with the public and autonomy, experiencing what it is like
to be a teacher. The preceptors is the main link in the program that encourages the resident to
put into practice the knowledge acquired at the University, providing them with experiences
that go beyond school boundaries. |
author_additional |
Andrade, Mariana Pereira de |
author_additionalStr |
Andrade, Mariana Pereira de |
format |
Artigo |
author |
Silva, Matheus Fernando Pereira e |
title |
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
title_short |
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
title_full |
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
title_fullStr |
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
title_full_unstemmed |
O papel do preceptor no processo formativo dos residentes de Educação Física do programa residência pedagógica em Parintins, Amazonas |
title_sort |
o papel do preceptor no processo formativo dos residentes de educação física do programa residência pedagógica em parintins, amazonas |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8094 |
_version_ |
1831970097365778432 |
score |
11.755432 |