/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola
This article aims to understand the philosophical, psychological and pedagogical principles underlying developmental didactics, articulating them with the organization and mediation of teaching oriented towards the formation of adolescents. This is a study of a theoretical-bibliographical nature, ba...
Autor principal: | Rodrigues, Iago de Souza |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8290 |
id |
oai:localhost:prefix-8290 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-82902025-03-10T21:13:37Z A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola The developmental didatics approach in the formation of adolescents: teaching, learning and development at school Rodrigues, Iago de Souza Reis, Darianny Araújo dos http://lattes.cnpq.br/6384542851617491 Both, Ilaine Inês iagodesouzarodrigues@gmail.com Didática desenvolvimental Pensamento teórico Formação do adolescente Humanização CIENCIAS HUMANAS . . This article aims to understand the philosophical, psychological and pedagogical principles underlying developmental didactics, articulating them with the organization and mediation of teaching oriented towards the formation of adolescents. This is a study of a theoretical-bibliographical nature, based on authors such as Davydov (1987; 1988; 1998; 1999; 2017), Libâneo (2023), Libâneo and Freitas (2017; 2019), Anjos (2011; 2014; 2019), Puentes and Longarezi (2013), among others, in which we analyze developmental teaching, learned in the pedagogical and school training process, in favor of humanizing teaching practices, aimed at enabling the student to develop theoretical-scientific concepts through the task of study and their learning actions. In order to produce new meanings for teaching, which go beyond the infamous pedagogies of “learning to learn”, we seek to answer, according to the reality of school teaching, the following question, supported by Davídov (1988), about the didactics of teaching teacher: what educational possibilities can be formulated when we relate the principles of developmental didactics to adolescent school teaching, aiming to form new intellectual abilities or superior psychic qualities in the student? We therefore refer to developmental teaching as an alternative to overcoming the hegemonic educational practices that still prevail in the current Brazilian educational system, especially when aimed at teaching and learning adolescents. O presente artigo tem como objetivo compreender os princípios filosóficos, psicológicos e pedagógicos fundantes da didática desenvolvimental, articulando-os à organização e mediação do ensino orientado para a formação do adolescente. Trata-se de um estudo de natureza teórico-bibliográfica, tendo por base autores como Davydov (1987; 1988; 1998; 1999; 2017), Libâneo (2023), Libâneo e Freitas (2017; 2019), Anjos (2011; 2014; 2019), Puentes e Longarezi (2013), entre outros, no qual analisamos o ensino desenvolvimental, apreendido no processo pedagógico e formativo escolar, em favor de práticas docentes humanizadoras, direcionadas para que o estudante desenvolva os conceitos teórico-científicos por meio da tarefa de estudo e das suas ações de aprendizagem. No sentido de produzir novos significados para o ensino, que ultrapassem as famigeradas pedagogias do “aprender a aprender”, buscamos responder, conforme a realidade do ensino escolar, a seguinte questão, suportada em Davídov (1988), acerca da didática do(a) professor(a): que possibilidades educativas podem ser formuladas ao relacionarmos os princípios da didática desenvolvimental ao ensino escolar do adolescente, visando formar no(a) aluno(a) novas capacidades intelectuais ou qualidades psíquicas superiores? Referenciamos, portanto, o ensino desenvolvimental como alternativa à superação das práticas educativas hegemônicas que ainda prevalecem no sistema educacional brasileiro atual, sobretudo, quando voltadas para o ensino e aprendizagem de adolescentes. 4 Não 2024-12-12T12:55:43Z 2024-12-12T12:55:43Z 2024-03-25 Trabalho de Conclusão de Curso RODRIGUES, Iago de Souza. A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola. 2024. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8290 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Didática desenvolvimental Pensamento teórico Formação do adolescente Humanização CIENCIAS HUMANAS . . |
spellingShingle |
Didática desenvolvimental Pensamento teórico Formação do adolescente Humanização CIENCIAS HUMANAS . . Rodrigues, Iago de Souza A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
topic_facet |
Didática desenvolvimental Pensamento teórico Formação do adolescente Humanização CIENCIAS HUMANAS . . |
description |
This article aims to understand the philosophical, psychological and pedagogical principles underlying developmental didactics, articulating them with the organization and mediation of teaching oriented towards the formation of adolescents. This is a study of a theoretical-bibliographical nature, based on authors such as Davydov (1987; 1988; 1998; 1999; 2017), Libâneo (2023), Libâneo and Freitas (2017; 2019), Anjos (2011; 2014; 2019), Puentes and Longarezi (2013), among others, in which we analyze developmental teaching, learned in the pedagogical and school training process, in favor of humanizing teaching practices, aimed at enabling the student to develop theoretical-scientific concepts through the task of study and their learning actions. In order to produce new meanings for teaching, which go beyond the infamous pedagogies of “learning to learn”, we seek to answer, according to the reality of school teaching, the following question, supported by Davídov (1988), about the didactics of teaching teacher: what educational possibilities can be formulated when we relate the principles of developmental didactics to adolescent school teaching, aiming to form new intellectual abilities or superior psychic qualities in the student? We therefore refer to developmental teaching as an alternative to overcoming the hegemonic educational practices that still prevail in the current Brazilian educational system, especially when aimed at teaching and learning adolescents. |
author_additional |
Reis, Darianny Araújo dos |
author_additionalStr |
Reis, Darianny Araújo dos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rodrigues, Iago de Souza |
title |
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
title_short |
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
title_full |
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
title_fullStr |
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
title_full_unstemmed |
A abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
title_sort |
abordagem da didática desenvolvimental na formação do adolescente: ensino, aprendizagem e desenvolvimento na escola |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8290 |
_version_ |
1831970111425085440 |
score |
11.755432 |