/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura
The process of establishing the Unified Health System (SUS) in Brazil was marked by democratic movements during the 1970s, particularly the health reform, and was significantly influenced by the Federal Constitution of 1988. Psychology has gradually gained a place within this health system, notably...
Autor principal: | Costa, Klíssia Araújo da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8342 |
id |
oai:localhost:prefix-8342 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-83422025-03-10T21:30:28Z As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura Costa, Klíssia Araújo da Ferreira, Breno de Oliveira http://lattes.cnpq.br/1349420367392809 Leitão, Consuelena Lopes Ferraz, Lídia Rochedo breno@ufam.edu.br Atenção básica Prevenção e promoção à saúde Psicologia Programa Saúde na Escola CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA . . The process of establishing the Unified Health System (SUS) in Brazil was marked by democratic movements during the 1970s, particularly the health reform, and was significantly influenced by the Federal Constitution of 1988. Psychology has gradually gained a place within this health system, notably through Ordinance No. 154/2008, which facilitated the creation of Family Health Support Centers (NASF) and the inclusion of mental health professionals in primary health care. This development led to the formation of the School Health Program (PSE), aimed at integrating the education and health sectors while promoting access to quality health care for all. The objective of this study is to analyze the contributions of psychology within the context of primary health care and its role in the School Health Program (PSE) through a narrative literature review based on Thematic Analysis (TA). A total of 11 academic studies were examined, including four qualitative and descriptive research projects, a case study, a master's thesis, a course completion work, and four experience reports. Ultimately, the analysis revealed inconsistencies between the guidelines of the PSE and the role of psychologists in the basic health network. Despite psychology making progress within the health sector over the years, it continues to encounter numerous challenges, particularly regarding health promotion and prevention. O processo de construção do Sistema Único de Saúde (SUS), foi caracterizado pelos movimentos democratizadores no Brasil nos anos 70, quanto à reforma sanitarista e principalmente pela Constituição Federal de 1988. Assim como o SUS, a psicologia foi conquistando seu espaço nesse sistema de saúde, através da Portaria nº 154/2008 que possibilitou a criação dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF) e a implementação de um profissional de saúde mental na atenção básica de saúde. Com isso o Programa Saúde na Escola foi formado para atender e articular os setores de educação e saúde a fim de promover o acesso, prevenção e promoção à saúde. Diante disso, o objetivo deste estudo é de analisar as contribuições da psicologia, no contexto da atenção básica de saúde, para o Programa Saúde na Escola (PSE) através de uma revisão narrativa da literatura, baseada na Análise Temática (AT). A partir disso, foram analisados 11 estudos acadêmicos, dentre eles quatro pesquisas qualitativas e descritivas, um estudo de caso, uma tese de mestrado, um trabalho de conclusão de curso e quatro relatos de experiências. Por fim, a realidade apresentada nas diretrizes do PSE e na atuação do psicólogo na rede básica de saúde se mostraram conflitantes. Apesar de conquistar, ao longo dos anos, o seu espaço na área da saúde, a psicologia ainda enfrenta diversas adversidades dentro desse contexto, especialmente a de promoção e prevenção a saúde. 1 Não 2024-12-19T03:16:59Z 2024-12-19T03:16:59Z 2024-12-04 Trabalho de Conclusão de Curso COSTA, Klíssia Araújo da. As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura. 2024. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Psicologia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8342 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FAPSI - Faculdade de Psicologia Manaus (AM) Psicologia – Formação de Psicólogo - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Atenção básica Prevenção e promoção à saúde Psicologia Programa Saúde na Escola CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA . . |
spellingShingle |
Atenção básica Prevenção e promoção à saúde Psicologia Programa Saúde na Escola CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA . . Costa, Klíssia Araújo da As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
topic_facet |
Atenção básica Prevenção e promoção à saúde Psicologia Programa Saúde na Escola CIENCIAS HUMANAS: PSICOLOGIA . . |
description |
The process of establishing the Unified Health System (SUS) in Brazil was marked by democratic movements during the 1970s, particularly the health reform, and was significantly influenced by the Federal Constitution of 1988. Psychology has gradually gained a place within this health system, notably through Ordinance No. 154/2008, which facilitated the creation of Family Health Support Centers (NASF) and the inclusion of mental health professionals in primary health care. This development led to the formation of the School Health Program (PSE), aimed at integrating the education and health sectors while promoting access to quality health care for all. The objective of this study is to analyze the contributions of psychology within the context of primary health care and its role in the School Health Program (PSE) through a narrative literature review based on Thematic Analysis (TA). A total of 11 academic studies were examined, including four qualitative and descriptive research projects, a case study, a master's thesis, a course completion work, and four experience reports. Ultimately, the analysis revealed inconsistencies between the guidelines of the PSE and the role of psychologists in the basic health network. Despite psychology making progress within the health sector over the years, it continues to encounter numerous challenges, particularly regarding health promotion and prevention. |
author_additional |
Ferreira, Breno de Oliveira |
author_additionalStr |
Ferreira, Breno de Oliveira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Costa, Klíssia Araújo da |
title |
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
title_short |
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
title_full |
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
title_fullStr |
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
title_full_unstemmed |
As contribuições da Psicologia para o Programa Saúde na Escola: uma revisão da literatura |
title_sort |
as contribuições da psicologia para o programa saúde na escola: uma revisão da literatura |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8342 |
_version_ |
1831970201814433792 |
score |
11.755432 |