Trabalho de Conclusão de Curso

A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática

Emotional Intelligence (EI) is one of the branches of psychology applied to people management that has become increasingly important in the corporate environment. EI was initially defined by Salovey and Mayer (1990), who were pioneers in presenting it in terms of five skills: knowing one's own emoti...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Elian Curico de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8350
id oai:localhost:prefix-8350
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-83502025-03-10T21:31:30Z A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática Lima, Elian Curico de Abreu, Leonor Farias http://lattes.cnpq.br/1466713720470341 Souza, Francisco Olímpio de Barbosa, Rodrigo Noronha https://orcid.org/0000-0002-0016-7666 leonor.farias2022@gmail.com Inteligência emocional Desempenho organizacional Revisão sistemática Gestão CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO . . Emotional Intelligence (EI) is one of the branches of psychology applied to people management that has become increasingly important in the corporate environment. EI was initially defined by Salovey and Mayer (1990), who were pioneers in presenting it in terms of five skills: knowing one's own emotions, dealing with emotions, motivating oneself, recognising emotions in others and dealing with relationships. Goleman (1995) refined this definition, emphasising these aptitudes as emotional and social skills. The aim of this study was to investigate, by means of a Systematic Literature Review (SLR), the existence and nature of the relationship between Emotional Intelligence and Organisational Performance (OP). As far as methodological issues are concerned, this is a qualitative study and its results were analysed using elements of Bardin's Content Analysis (2007), with the necessary adaptations. The study adopts Paul and Criado's (2020) Theory-Based Review classification and follows the sequence suggested by Tranfield, Denyer and Smart (2003), who presented a study discussing the Systematic Literature Review in the area of Management. The main results showed that, based on the studies identified and analysed, there is a positive and impactful relationship between EI and DO, indicating that EI has become increasingly valued in the job market, especially for people in leadership positions, showing that EI plays a crucial role in leadership effectiveness. The results also show that EI is positively linked to productivity, job satisfaction and a reduction in stress and anxiety in the workplace, as shown in some studies. It can therefore be concluded that organisations that invest in developing the EI of their leaders tend to see significant improvements in employee performance and satisfaction, resulting in a positive impact on organisational performance as a whole. A Inteligência Emocional (IE) é um dos ramos da Psicologia aplicado à Gestão de Pessoas, que tem ganhado crescente importância no ambiente corporativo. A IE foi inicialmente definida por Salovey e Mayer (1990), que foram os pioneiros ao apresentá-la em cinco aptidões: conhecer as próprias emoções, lidar com as emoções, motivar-se, reconhecer emoções nos outros e lidar com relacionamentos. Goleman (1995) aprimorou essa definição, destacando essas aptidões como habilidades emocionais e sociais. Este estudo teve por objetivo investigar, por meio de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL), a existência e a natureza da relação entre a Inteligência Emocional e o Desempenho Organizacional (DO). Quanto às questões metodológicas, trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, tendo seus resultados analisados com base em elementos da Análise de Conteúdo de Bardin (2007), com as devidas e necessárias adaptações. O estudo adota a classificação de Revisão Baseada em Teoria, de Paul e Criado (2020), e segue a sequência sugerida por Tranfield, Denyer e Smart (2003), por terem apresentado estudo discutindo a Revisão Sistemática da Literatura na área da Gestão. Os principais resultados demonstraram que, a partir dos estudos identificados e analisados, existe uma relação positiva e impactante da IE no DO, indicando que a IE tem se tornado cada vez mais valorizada no mercado de trabalho, especialmente para pessoas em cargos de liderança, evidenciando que a IE desempenha um papel crucial na eficácia da liderança. Os resultados mostraram, ainda, que a IE está positivamente ligada à produtividade, satisfação no trabalho e redução de estresse e ansiedade no ambiente de trabalho, como mostram parte dos estudos. Conclui-se, portanto, que as organizações que investem no desenvolvimento da IE de seus líderes tendem a observar melhorias significativas no desempenho e na satisfação dos colaboradores, resultando em um impacto positivo no desempenho organizacional como um todo. 1 Não 2024-12-19T20:20:25Z 2024-12-19T20:20:25Z 2024-12-06 Trabalho de Conclusão de Curso LIMA, Elian Curico de. A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática. 2024. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração) - Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant (AM), 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8350 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Administração - Bacharelado - Benjamin Constant
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Inteligência emocional
Desempenho organizacional
Revisão sistemática
Gestão
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
spellingShingle Inteligência emocional
Desempenho organizacional
Revisão sistemática
Gestão
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
Lima, Elian Curico de
A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
topic_facet Inteligência emocional
Desempenho organizacional
Revisão sistemática
Gestão
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ADMINISTRACAO
.
.
description Emotional Intelligence (EI) is one of the branches of psychology applied to people management that has become increasingly important in the corporate environment. EI was initially defined by Salovey and Mayer (1990), who were pioneers in presenting it in terms of five skills: knowing one's own emotions, dealing with emotions, motivating oneself, recognising emotions in others and dealing with relationships. Goleman (1995) refined this definition, emphasising these aptitudes as emotional and social skills. The aim of this study was to investigate, by means of a Systematic Literature Review (SLR), the existence and nature of the relationship between Emotional Intelligence and Organisational Performance (OP). As far as methodological issues are concerned, this is a qualitative study and its results were analysed using elements of Bardin's Content Analysis (2007), with the necessary adaptations. The study adopts Paul and Criado's (2020) Theory-Based Review classification and follows the sequence suggested by Tranfield, Denyer and Smart (2003), who presented a study discussing the Systematic Literature Review in the area of Management. The main results showed that, based on the studies identified and analysed, there is a positive and impactful relationship between EI and DO, indicating that EI has become increasingly valued in the job market, especially for people in leadership positions, showing that EI plays a crucial role in leadership effectiveness. The results also show that EI is positively linked to productivity, job satisfaction and a reduction in stress and anxiety in the workplace, as shown in some studies. It can therefore be concluded that organisations that invest in developing the EI of their leaders tend to see significant improvements in employee performance and satisfaction, resulting in a positive impact on organisational performance as a whole.
author_additional Abreu, Leonor Farias
author_additionalStr Abreu, Leonor Farias
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lima, Elian Curico de
title A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
title_short A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
title_full A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
title_fullStr A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
title_full_unstemmed A influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
title_sort influência da inteligência emocional no desempenho organizacional: uma revisão sistemática
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8350
_version_ 1831970203198554112
score 11.753735