Trabalho de Conclusão de Curso

Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar

The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigran...

ver descrição completa

Autor principal: Vieira, Eduardo da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487
id oai:localhost:prefix-8487
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-84872025-05-05T19:21:49Z Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar Vieira, Eduardo da Silva Ferreira, Lúcio Fernandes http://lattes.cnpq.br/7202287374544773 Maia, Samia Darcila Barros http://lattes.cnpq.br/0032683197971095 Silva, Geane das Chagas http://lattes.cnpq.br/1696684796673433 https://orcid.org/0000-0002-1193-6029 https://orcid.org/0000-0003-0863-1432 https://orcid.org/0000-0002-1454-9964 lucciofer@ufam.edu.br Educação Inclusiva Direitos Humanos Alunos Imigrantes Residência Pedagógica Formação Profissional CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA . . The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigrant students in municipal and state schools in the city of Manaus (AM). In this study we aimed to understand the perception of Physical Education residents regarding the involvement of immigrant students in school physical education classes. We involved Physical Education residents from a Higher Education Institution, who were selected intentionally and for convenience. For data analysis, we used Discursive Textual Analysis (ATD) and also opted for a bibliographical review on the rights of immigrants to education in Brazil. We conclude that the growing diversity in classrooms due to migration highlights the urgency of better preparing teachers to serve immigrant students, including recognition and respect for cultural and linguistic diversity, adoption of pedagogical strategies to overcome language barriers, offering emotional support for migration trauma, addressing social and economic challenges, promoting equity and social justice. Furthermore, the need for teachers to master other languages, such as Libras, reflects the commitment to inclusive education, facilitating intercultural communication and ensuring full participation in education for students who are deaf or hard of hearing. Investing in teacher training aimed at inclusion not only strengthens pedagogical skills, but also contributes to a fairer and more welcoming society, where each student can reach their full potential. O Programa de Residência Pedagógica (PRP) é visto como alicerce para construção do futuro docente, estimula a articulação entre teoria e prática, na formação de professores para a educação básica, dando-lhes contato com a realidade da sua futura profissão. Em decorrência da inserção de alunos imigrantes nas escolas municipais e estaduais da cidade de Manaus – AM. Nesse estudo, visamos conhecer a percepção dos residentes de Educação Física em relação ao envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física escolar. Envolvemos os residentes de Educação Física de uma Instituição de Ensino Superior, selecionados de forma intencional e por conveniência. Para a análise de dados, utilizamos a Análise Textual Discursiva (ATD) e optamos também por uma revisão bibliográfica sobre os direitos dos imigrantes à educação no Brasil. Concluímos que a crescente diversidade nas salas de aula devido à migração ressalta a urgência de um melhor preparo dos professores para atender alunos imigrantes, incluindo o reconhecimento e respeito à diversidade cultural e linguística, adoção de estratégias pedagógicas para superar barreiras linguísticas, oferta de apoio emocional para traumas migratórios, abordagem de desafios sociais e econômicos, promoção de equidade e justiça social. Além disso, a necessidade dos professores dominarem outros idiomas, como Libras, reflete o compromisso com uma educação inclusiva, facilitando a comunicação intercultural e garantindo a participação plena na educação para alunos surdos ou com deficiência auditiva. Investir na formação docente voltada para a inclusão não apenas fortalece as habilidades pedagógicas, mas também contribui para uma sociedade mais justa e acolhedora, onde cada aluno possa alcançar seu pleno potencial. 2 Não 2025-01-15T14:54:48Z 2025-01-15T14:54:48Z 2024-04-26 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação Inclusiva
Direitos Humanos
Alunos Imigrantes
Residência Pedagógica
Formação Profissional
CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA
.
.
spellingShingle Educação Inclusiva
Direitos Humanos
Alunos Imigrantes
Residência Pedagógica
Formação Profissional
CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA
.
.
Vieira, Eduardo da Silva
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
topic_facet Educação Inclusiva
Direitos Humanos
Alunos Imigrantes
Residência Pedagógica
Formação Profissional
CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA
.
.
description The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigrant students in municipal and state schools in the city of Manaus (AM). In this study we aimed to understand the perception of Physical Education residents regarding the involvement of immigrant students in school physical education classes. We involved Physical Education residents from a Higher Education Institution, who were selected intentionally and for convenience. For data analysis, we used Discursive Textual Analysis (ATD) and also opted for a bibliographical review on the rights of immigrants to education in Brazil. We conclude that the growing diversity in classrooms due to migration highlights the urgency of better preparing teachers to serve immigrant students, including recognition and respect for cultural and linguistic diversity, adoption of pedagogical strategies to overcome language barriers, offering emotional support for migration trauma, addressing social and economic challenges, promoting equity and social justice. Furthermore, the need for teachers to master other languages, such as Libras, reflects the commitment to inclusive education, facilitating intercultural communication and ensuring full participation in education for students who are deaf or hard of hearing. Investing in teacher training aimed at inclusion not only strengthens pedagogical skills, but also contributes to a fairer and more welcoming society, where each student can reach their full potential.
author_additional Ferreira, Lúcio Fernandes
author_additionalStr Ferreira, Lúcio Fernandes
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Vieira, Eduardo da Silva
title Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
title_short Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
title_full Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
title_fullStr Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
title_full_unstemmed Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
title_sort percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de educação física escolar
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487
_version_ 1831970229862793216
score 11.755432