/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar
The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigran...
Autor principal: | Vieira, Eduardo da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487 |
id |
oai:localhost:prefix-8487 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-84872025-05-05T19:21:49Z Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar Vieira, Eduardo da Silva Ferreira, Lúcio Fernandes http://lattes.cnpq.br/7202287374544773 Maia, Samia Darcila Barros http://lattes.cnpq.br/0032683197971095 Silva, Geane das Chagas http://lattes.cnpq.br/1696684796673433 https://orcid.org/0000-0002-1193-6029 https://orcid.org/0000-0003-0863-1432 https://orcid.org/0000-0002-1454-9964 lucciofer@ufam.edu.br Educação Inclusiva Direitos Humanos Alunos Imigrantes Residência Pedagógica Formação Profissional CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA . . The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigrant students in municipal and state schools in the city of Manaus (AM). In this study we aimed to understand the perception of Physical Education residents regarding the involvement of immigrant students in school physical education classes. We involved Physical Education residents from a Higher Education Institution, who were selected intentionally and for convenience. For data analysis, we used Discursive Textual Analysis (ATD) and also opted for a bibliographical review on the rights of immigrants to education in Brazil. We conclude that the growing diversity in classrooms due to migration highlights the urgency of better preparing teachers to serve immigrant students, including recognition and respect for cultural and linguistic diversity, adoption of pedagogical strategies to overcome language barriers, offering emotional support for migration trauma, addressing social and economic challenges, promoting equity and social justice. Furthermore, the need for teachers to master other languages, such as Libras, reflects the commitment to inclusive education, facilitating intercultural communication and ensuring full participation in education for students who are deaf or hard of hearing. Investing in teacher training aimed at inclusion not only strengthens pedagogical skills, but also contributes to a fairer and more welcoming society, where each student can reach their full potential. O Programa de Residência Pedagógica (PRP) é visto como alicerce para construção do futuro docente, estimula a articulação entre teoria e prática, na formação de professores para a educação básica, dando-lhes contato com a realidade da sua futura profissão. Em decorrência da inserção de alunos imigrantes nas escolas municipais e estaduais da cidade de Manaus – AM. Nesse estudo, visamos conhecer a percepção dos residentes de Educação Física em relação ao envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física escolar. Envolvemos os residentes de Educação Física de uma Instituição de Ensino Superior, selecionados de forma intencional e por conveniência. Para a análise de dados, utilizamos a Análise Textual Discursiva (ATD) e optamos também por uma revisão bibliográfica sobre os direitos dos imigrantes à educação no Brasil. Concluímos que a crescente diversidade nas salas de aula devido à migração ressalta a urgência de um melhor preparo dos professores para atender alunos imigrantes, incluindo o reconhecimento e respeito à diversidade cultural e linguística, adoção de estratégias pedagógicas para superar barreiras linguísticas, oferta de apoio emocional para traumas migratórios, abordagem de desafios sociais e econômicos, promoção de equidade e justiça social. Além disso, a necessidade dos professores dominarem outros idiomas, como Libras, reflete o compromisso com uma educação inclusiva, facilitando a comunicação intercultural e garantindo a participação plena na educação para alunos surdos ou com deficiência auditiva. Investir na formação docente voltada para a inclusão não apenas fortalece as habilidades pedagógicas, mas também contribui para uma sociedade mais justa e acolhedora, onde cada aluno possa alcançar seu pleno potencial. 2 Não 2025-01-15T14:54:48Z 2025-01-15T14:54:48Z 2024-04-26 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação Inclusiva Direitos Humanos Alunos Imigrantes Residência Pedagógica Formação Profissional CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA . . |
spellingShingle |
Educação Inclusiva Direitos Humanos Alunos Imigrantes Residência Pedagógica Formação Profissional CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA . . Vieira, Eduardo da Silva Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
topic_facet |
Educação Inclusiva Direitos Humanos Alunos Imigrantes Residência Pedagógica Formação Profissional CIÊNCIAS DA SAÚDE: EDUCAÇÃO FÍSICA . . |
description |
The Pedagogical Residency Program (PRP) is seen as a foundation for building future teachers, it encourages the articulation between theory and practice, in the training of teachers for basic education, giving them contact with the reality of their future profession. Due to the inclusion of immigrant students in municipal and state schools in the city of Manaus (AM). In this study we aimed to understand the perception of Physical Education residents regarding the involvement of immigrant students in school physical education classes. We involved Physical Education residents from a Higher Education Institution, who were selected intentionally and for convenience. For data analysis, we used Discursive Textual Analysis (ATD) and also opted for a bibliographical review on the rights of immigrants to education in Brazil. We conclude that the growing diversity in classrooms due to migration highlights the urgency of better preparing teachers to serve immigrant students, including recognition and respect for cultural and linguistic diversity, adoption of pedagogical strategies to overcome language barriers, offering emotional support for migration trauma, addressing social and economic challenges, promoting equity and social justice. Furthermore, the need for teachers to master other languages, such as Libras, reflects the commitment to inclusive education, facilitating intercultural communication and ensuring full participation in education for students who are deaf or hard of hearing. Investing in teacher training aimed at inclusion not only strengthens pedagogical skills, but also contributes to a fairer and more welcoming society, where each student can reach their full potential. |
author_additional |
Ferreira, Lúcio Fernandes |
author_additionalStr |
Ferreira, Lúcio Fernandes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Vieira, Eduardo da Silva |
title |
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
title_short |
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
title_full |
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
title_fullStr |
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
title_full_unstemmed |
Percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de Educação Física Escolar |
title_sort |
percepção dos residentes de educação física sobre o envolvimento dos alunos imigrantes nas aulas de educação física escolar |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8487 |
_version_ |
1831970229862793216 |
score |
11.755432 |