/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus
This present undergraduate thesis, titled “Architectural project of an indigenous school in the Parque das Tribos comunity in Manaus”, was produced as part of the Bachelor’s degree in Architecture and Urbanism from the Amazonas Federal University, in the year 2024. Its theme puts into perspective th...
Autor principal: | Rocha, Diego Souza da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8489 |
id |
oai:localhost:prefix-8489 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-84892025-03-10T21:30:23Z Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus Rocha, Diego Souza da Souto, Calina Ramos de Brito http://lattes.cnpq.br/4210849900660630 Oliveira , Andressa Mikhaella dos Santos Brito Queiroz, Leandro Adhan Oliveira de calinasouto@gmail.com Arquitetura escolar indígena Parque das tribos Educação escolar indígena Arquitetura e urbanismo CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO . . This present undergraduate thesis, titled “Architectural project of an indigenous school in the Parque das Tribos comunity in Manaus”, was produced as part of the Bachelor’s degree in Architecture and Urbanism from the Amazonas Federal University, in the year 2024. Its theme puts into perspective the fields of architecture and indigenous school education and it aims at elaborating an architectural project for an indigenous school in the Parque das Tribos comunity, in Manaus. From a methodological standpoint, this study is qualitative in nature, supported by technical procedures such as documentary and bibliographic research. As part of the bibliographic research, case studies about indigenous schools located in Brazil were conducted. Also, a field research was carried through interviews with indigenous leaderships residing in the Parque das Tribos comunity, to support the elaboration of the school’s architectural design, and also through direct observation of the research site, with the purpose of knowing the chosen location for the construction of the school and proceding with measurements. The elaborated architectural design is the result of this set of procedures and it’s expected to contribute to studies in the field of schools architecture in different cultural contexts, as well as the promotion of public policies that enable the construction of indigenous schools in Manaus ensuring the consultation of their leaderships, and considering their cultural specificities. O presente Trabalho Final de Graduação, intitulado “Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus”, foi produzido no curso de bacharelado em Arquitetura e Urbanismo, da Universidade Federal do Amazonas, no ano de 2024. Sua temática coloca em perspectiva as áreas da arquitetura e da educação escolar indígena e tem por objetivo elaborar um projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos, em Manaus. Do ponto de vista metodológico o estudo é de natureza qualitativa, viabilizado por procedimentos técnicos como pesquisa documental e bibliográfica. No contexto da pesquisa bibliográfica foram feitos estudos de caso de projetos arquitetônicos de escolas indígenas localizadas no Brasil. Foi feita uma pesquisa de campo, realizada por meio de entrevistas com lideranças indígenas residentes na Comunidade Parque das Tribos, para subsidiar a elaboração do projeto arquitetônico da escola, e também por meio da observação direta no espaço da pesquisa com a finalidade de conhecer o espaço definido para a construção da escola e proceder com as medições. O projeto arquitetônico elaborado é resultado desse conjunto de procedimentos, e espera-se que o mesmo contribua para os estudos no campo da arquitetura de escolas em contextos culturais diferenciados, e para o fomento de políticas públicas que viabilizem construções de escolas indígenas em Manaus com a garantia da consulta de suas lideranças, e considerando as suas especificidades culturais. 2 Não 2025-01-15T18:32:54Z 2025-01-15T18:32:54Z 2024-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8489 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus (AM) Arquitetura e Urbanismo - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Arquitetura escolar indígena Parque das tribos Educação escolar indígena Arquitetura e urbanismo CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO . . |
spellingShingle |
Arquitetura escolar indígena Parque das tribos Educação escolar indígena Arquitetura e urbanismo CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO . . Rocha, Diego Souza da Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
topic_facet |
Arquitetura escolar indígena Parque das tribos Educação escolar indígena Arquitetura e urbanismo CIÊNCIAS SOCIAIS APLICADAS: ARQUITETURA E URBANISMO . . |
description |
This present undergraduate thesis, titled “Architectural project of an indigenous school in the Parque das Tribos comunity in Manaus”, was produced as part of the Bachelor’s degree in Architecture and Urbanism from the Amazonas Federal University, in the year 2024. Its theme puts into perspective the fields of architecture and indigenous school education and it aims at elaborating an architectural project for an indigenous school in the Parque das Tribos comunity, in Manaus. From a methodological standpoint, this study is qualitative in nature, supported by technical procedures such as documentary and bibliographic research. As part of the bibliographic research, case studies about indigenous schools located in Brazil were conducted. Also, a field research was carried through interviews with indigenous leaderships residing in the Parque das Tribos comunity, to support the elaboration of the school’s architectural design, and also through direct observation of the research site, with the purpose of knowing the chosen location for the construction of the school and proceding with measurements. The elaborated architectural design is the result of this set of procedures and it’s expected to contribute to studies in the field of schools architecture in different cultural contexts, as well as the promotion of public policies that enable the construction of indigenous schools in Manaus ensuring the consultation of their leaderships, and considering their cultural specificities. |
author_additional |
Souto, Calina Ramos de Brito |
author_additionalStr |
Souto, Calina Ramos de Brito |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rocha, Diego Souza da |
title |
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
title_short |
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
title_full |
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
title_fullStr |
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
title_full_unstemmed |
Projeto arquitetônico de uma escola indígena na Comunidade Parque das Tribos em Manaus |
title_sort |
projeto arquitetônico de uma escola indígena na comunidade parque das tribos em manaus |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8489 |
_version_ |
1831970218029613056 |
score |
11.753735 |