/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos
The main objective of this study was to analyze the legal documents that guarantee the inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular schools in the city of Manaus/AM, covering the international, federal and municipal levels. To achieve this goal, the following specific objective...
Autor principal: | Silva, Jéssica Vinente da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8500 |
id |
oai:localhost:prefix-8500 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85002025-03-10T21:29:39Z Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos Silva, Jéssica Vinente da Lira, Rosenir de Souza http://lattes.cnpq.br/2763036397653464 Belém, Maria de Jesus Campos de Souza Monteiro, Cláudia Guerra rosenirlira@ufam.edu.br Transtorno do Espectro Autista Educação Especial Educação Infantil Educação Inclusiva CIENCIAS HUMANAS . . The main objective of this study was to analyze the legal documents that guarantee the inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular schools in the city of Manaus/AM, covering the international, federal and municipal levels. To achieve this goal, the following specific objectives were defined: a bibliographic and documentary survey, an analysis of the documents and a discussion of the challenges encountered in the process of including individuals with ASD. As a result, the main documents and laws related to educational policies for the inclusion of Special Education students, at the international, federal and municipal levels, in force to date, were compiled. The analysis of the data allowed us to understand the impact of the creation of public policies on expanding access and services that ensure the permanence of Special Education students in schools in the Municipal Education Network of Manaus/AM. O presente estudo teve como objetivo principal analisar os documentos legais que garantem a inclusão de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA) nas escolas regulares de ensino da cidade de Manaus/AM, abrangendo o âmbito internacional, federal e municipal. Para alcançar esse objetivo, foram definidos como objetivos específicos o levantamento bibliográfico e documental, a análise dos documentos e a discussão sobre os desafios encontrados no processo de inclusão dos indivíduos com TEA. Como resultados, foram compilados os principais documentos e leis relacionados às políticas educacionais de inclusão de estudantes da Educação Especial, nos âmbitos internacional, federal e municipal, em vigor até o momento. A análise dos dados permitiu compreender o impacto da criação de políticas públicas na ampliação do acesso e nos serviços que asseguram a permanência dos alunos da Educação Especial nas escolas da Rede Municipal de Ensino de Manaus/AM. 1 Não 2025-01-16T02:10:48Z 2025-01-16T02:10:48Z 2024-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso SILVA, Jéssica Vinente da. Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos. 2024. 39 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8500 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Transtorno do Espectro Autista Educação Especial Educação Infantil Educação Inclusiva CIENCIAS HUMANAS . . |
spellingShingle |
Transtorno do Espectro Autista Educação Especial Educação Infantil Educação Inclusiva CIENCIAS HUMANAS . . Silva, Jéssica Vinente da Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
topic_facet |
Transtorno do Espectro Autista Educação Especial Educação Infantil Educação Inclusiva CIENCIAS HUMANAS . . |
description |
The main objective of this study was to analyze the legal documents that guarantee the inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular schools in the city of Manaus/AM, covering the international, federal and municipal levels. To achieve this goal, the following specific objectives were defined: a bibliographic and documentary survey, an analysis of the documents and a discussion of the challenges encountered in the process of including individuals with ASD. As a result, the main documents and laws related to educational policies for the inclusion of Special Education students, at the international, federal and municipal levels, in force to date, were compiled. The analysis of the data allowed us to understand the impact of the creation of public policies on expanding access and services that ensure the permanence of Special Education students in schools in the Municipal Education Network of Manaus/AM. |
author_additional |
Lira, Rosenir de Souza |
author_additionalStr |
Lira, Rosenir de Souza |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Silva, Jéssica Vinente da |
title |
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
title_short |
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
title_full |
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
title_fullStr |
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
title_full_unstemmed |
Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
title_sort |
transtorno do espectro autista na educação infantil: bases legais, políticas e subsídios teóricos |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8500 |
_version_ |
1831970231806853120 |
score |
11.755432 |