Trabalho de Conclusão de Curso

Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa

The lack of tools and parameters in public health policies and programs in education permeates the lack of knowledge in the health area, reflecting in the lack of interest of a healthy population that appropriates formal and informal knowledge in the school area. The lack of synergy between the heal...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Matheus Noronha de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8519
id oai:localhost:prefix-8519
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-85192025-03-10T21:28:55Z Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa Lima, Matheus Noronha de Radicchi, Marcelo Rocha http://lattes.cnpq.br/4130618390148882 radicchi@ufam.edu.br Promoção da saúde Prevenção Saúde escolar Políticas públicas CIENCIAS DA SAUDE . . The lack of tools and parameters in public health policies and programs in education permeates the lack of knowledge in the health area, reflecting in the lack of interest of a healthy population that appropriates formal and informal knowledge in the school area. The lack of synergy between the health and education sectors can compromise the effectiveness in promoting healthy behaviors and in disseminating the understanding about the importance of health in the school community. The work analyzes publications in journals and on official websites about the registered actions of the Health in Schools Program in Brazil between 2013 and 2023, identifying which regions, Brazilian states and institutions have the most publicized initiatives, as well as which health promotion activities are most present. This is a systematic review research, which considers studies with primary population data, experience reports, abstracts in conference proceedings that are available in the databases. The articles searched for are A ausência de ferramentas e parâmetros em políticas e programas públicos de saúde na educação, permeiem a falta de conhecimento na área da saúde, refletindo no desinteresse de uma população saudável que se apropria de conhecimentos formais e informais na área escolar. A falta de sinergia entre os setores de saúde e educação pode comprometer a eficácia na promoção de comportamentos saudáveis e na disseminação do entendimento sobre a importância da saúde na comunidade escolar. O trabalho analisa as publicações em periódicos e em websites oficiais sobre as ações registradas do Programa Saúde na escola no Brasil entre os anos de 2013 a 2023, identificando quais regiões, estados brasileiros e instituições tem mais iniciativas divulgadas, bem como quais atividades de promoção da saúde estão mais presentes. Trata-se uma pesquisa de revisão sistemática, que considera estudos com dados populacionais primários, relatos de experiência, resumos em anais de congresso que estejam disponíveis nas bases de dados. Os artigos 5 sugiro mais orientações onde o acadêmico possa visualizar exemplos Sim deveria ter mais orientações 2025-01-21T02:23:38Z 2025-01-21T02:23:38Z 2024-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8519 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Promoção da saúde
Prevenção
Saúde escolar
Políticas públicas
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
spellingShingle Promoção da saúde
Prevenção
Saúde escolar
Políticas públicas
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
Lima, Matheus Noronha de
Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
topic_facet Promoção da saúde
Prevenção
Saúde escolar
Políticas públicas
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
description The lack of tools and parameters in public health policies and programs in education permeates the lack of knowledge in the health area, reflecting in the lack of interest of a healthy population that appropriates formal and informal knowledge in the school area. The lack of synergy between the health and education sectors can compromise the effectiveness in promoting healthy behaviors and in disseminating the understanding about the importance of health in the school community. The work analyzes publications in journals and on official websites about the registered actions of the Health in Schools Program in Brazil between 2013 and 2023, identifying which regions, Brazilian states and institutions have the most publicized initiatives, as well as which health promotion activities are most present. This is a systematic review research, which considers studies with primary population data, experience reports, abstracts in conference proceedings that are available in the databases. The articles searched for are
author_additional Radicchi, Marcelo Rocha
author_additionalStr Radicchi, Marcelo Rocha
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lima, Matheus Noronha de
title Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
title_short Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
title_full Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
title_fullStr Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
title_full_unstemmed Programa Saúde na Escola no Brasil: uma revisão integrativa
title_sort programa saúde na escola no brasil: uma revisão integrativa
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8519
_version_ 1831970219036246016
score 11.753896