Artigo

Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM

This research focuses on the inclusion of deaf students in Higher Education, especially in the Administration Course at ICSEZ/UFAM. The main objective is to understand the inclusion of these students from the perspectives of teachers, Libras interpreters and in a cooperative way from the accessibili...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Dalila Araújo de
Outros Autores: Teixeira, Danilza de Souza, Fonseca, José Luiz Pereira da
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8591
id oai:localhost:prefix-8591
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-85912025-03-10T21:19:44Z Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM Inclusion of deaf people in Higher Education: a look at the Institute of Social Sciences, Education and Animal Science ICSEZ/UFAM Sousa, Dalila Araújo de Teixeira, Danilza de Souza Fonseca, José Luiz Pereira da Fonseca, José Luiz Pereira da http://lattes.cnpq.br/1561007605852426 Teixeira, Danilza de Souza http://lattes.cnpq.br/9314312780452454 https://orcid.org/0009-0000-2043-3581 https://orcid.org/0000-0002-9098-8766 jfonseca@ufam.edu.br Inclusão Inclusion Surdos Educação Deaf Education University education Ensino Superior CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This research focuses on the inclusion of deaf students in Higher Education, especially in the Administration Course at ICSEZ/UFAM. The main objective is to understand the inclusion of these students from the perspectives of teachers, Libras interpreters and in a cooperative way from the accessibility center. Current public policies for the inclusion of deaf people, the services offered by the accessibility center for deaf students, teaching planning and content prepared by teachers to work with deaf students were considered, in addition to the challenges and perspectives of this inclusion. The methodology adopted was qualitative, with a phenomenological approach, with data obtained through narrative interviews. The research found that, although public policies guarantee the educational rights of deaf people in higher education, it is essential to offer training and training to teachers so that inclusion is effective with quality and effectiveness in teaching. Esta pesquisa foca na inclusão de estudantes Surdos no Ensino Superior, especialmente no Curso de Administração do ICSEZ/UFAM. O objetivo principal é compreender a inclusão desses discentes nas perspectivas de docentes, Intérpretes de Libras e coordenação do Núcleo de Acessibilidade. Foram consideradas as políticas públicas vigentes para a inclusão de Surdos, os serviços oferecidos pelo núcleo de acessibilidade aos discentes Surdos, o planejamento de ensino e os conteúdos elaborados pelos professores para trabalhar com discentes Surdos, além dos desafios e perspectivas dessa inclusão. A metodologia adotada foi a qualitativa, com abordagem fenomenológica, tendo os dados coletados por meio de entrevistas narrativas. A pesquisa constatou que, embora as políticas públicas garantam os direitos educacionais dos Surdos no ensino superior, é fundamental oferecer formação e capacitação aos docentes para que a inclusão se efetive com qualidade e eficácia no ensino. 2 Não 2025-01-30T14:00:00Z 2025-01-30T14:00:00Z 2024 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo SOUSA, Dalila Araújo de. Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM. 2025. 26f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia - Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM), 2025. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8591 por Acesso Aberto Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Inclusão
Inclusion
Surdos
Educação
Deaf
Education
University education
Ensino Superior
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
spellingShingle Inclusão
Inclusion
Surdos
Educação
Deaf
Education
University education
Ensino Superior
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
Sousa, Dalila Araújo de
Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
topic_facet Inclusão
Inclusion
Surdos
Educação
Deaf
Education
University education
Ensino Superior
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
description This research focuses on the inclusion of deaf students in Higher Education, especially in the Administration Course at ICSEZ/UFAM. The main objective is to understand the inclusion of these students from the perspectives of teachers, Libras interpreters and in a cooperative way from the accessibility center. Current public policies for the inclusion of deaf people, the services offered by the accessibility center for deaf students, teaching planning and content prepared by teachers to work with deaf students were considered, in addition to the challenges and perspectives of this inclusion. The methodology adopted was qualitative, with a phenomenological approach, with data obtained through narrative interviews. The research found that, although public policies guarantee the educational rights of deaf people in higher education, it is essential to offer training and training to teachers so that inclusion is effective with quality and effectiveness in teaching.
author_additional Fonseca, José Luiz Pereira da
author_additionalStr Fonseca, José Luiz Pereira da
format Artigo
author Sousa, Dalila Araújo de
author2 Teixeira, Danilza de Souza
Fonseca, José Luiz Pereira da
author2Str Teixeira, Danilza de Souza
Fonseca, José Luiz Pereira da
title Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
title_short Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
title_full Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
title_fullStr Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
title_full_unstemmed Inclusão de surdos no Ensino Superior: um olhar no Instituto de Ciências Sociais Educação e Zootecnia ICSEZ/UFAM
title_sort inclusão de surdos no ensino superior: um olhar no instituto de ciências sociais educação e zootecnia icsez/ufam
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8591
_version_ 1831970246707118080
score 11.755432