/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil
This study aimed to investigate the contributions of Howard Gardner's theory to the development of children's intelligence in Early Childhood Education. Early Childhood Education is the initial stage of Basic Education, where children aged 4 to 5 have the opportunity to develop in all aspects, such...
Autor principal: | Lopes, Nathalie Carril Pontes |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8619 |
id |
oai:localhost:prefix-8619 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-86192025-03-10T21:27:37Z As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil Lopes, Nathalie Carril Pontes Oliveira, Maria Sônia Souza de http://lattes.cnpq.br/0790389526959136 Sales, Clotilde Tinoco Alecrim, Alexandre Rodrigo Teixeira mariasonia@ufam.edu.br Inteligências múltiplas Criança Educação infantil Desenvolvimento Multiple intelligences Child Early childhood education Development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This study aimed to investigate the contributions of Howard Gardner's theory to the development of children's intelligence in Early Childhood Education. Early Childhood Education is the initial stage of Basic Education, where children aged 4 to 5 have the opportunity to develop in all aspects, such as cognitive, motor, affective, and social. Depending on the motivations received from their environment, children may develop more comprehensively or not. Thus, for Gardner, it is essential that schools provide children with a stimulating environment, prepared to welcome them and respect their prior knowledge, ensuring that pedagogical activities enable the development of their intellectual capacities in both an individualized and collective manner. This approach prevents the creation of an educational gap due to individual differences. By recognizing the various types of intelligence, Gardner developed the theory of Multiple Intelligences, identifying nine types of intelligence. According to him, this recognition helps reduce the gap among children, especially those who may not excel in areas such as mathematics and language. His expanded proposal includes the following types of intelligence: logical-mathematical, linguistic, interpersonal, intrapersonal, musical, spatial, bodily-kinesthetic, naturalistic, and existential intelligence. Este trabalho teve por objetivo geral investigar quais as contribuições da teoria de Howard Gardner para o desenvolvimento da inteligência da criança na Educação Infantil. A Educação Infantil é a primeira etapa escolar da Educação Básica, na qual a criança de 4 a 5 anos tem a oportunidade de se desenvolver em todos os aspectos, tais como o cognitivo, o motor, o afetivo e o social que, dependendo das motivações que recebe do meio, pode se desenvolver de maneira mais integral ou não. Desse modo, para Gardner é essencial que a escola proporcione à criança um ambiente instigante, preparado para receber as crianças, respeitando os seus conhecimentos prévios, de modo que as atividades pedagógicas possibilitem o desenvolvimento das suas capacidades intelectuais, de forma individualizada e, ao mesmo tempo, coletiva, impossibilitando, desse modo, que se crie um abismo educacional decorrente das diferenças individuais. Ao reconhecer as diferentes inteligências, Gardner desenvolve a teoria das Inteligências Múltiplas e apresenta então 9 tipos de inteligências que, segundo ele, contribui para que as diferentes inteligências sejam reconhecidas, diminuindo, portanto, o abismo entre as crianças, especialmente aquelas que não têm muita habilidade com as áreas do conhecimento da matemática e da linguagem. Sua proposta de inteligências é ampliada, denominando-as de inteligência lógico-matemática, inteligência linguística, inteligência interpessoal, inteligência intrapessoal, inteligência musical, inteligência espacial, inteligência cinestésico-corporal, inteligência naturalista e inteligência existencial. 3 Não 2025-02-05T19:04:33Z 2025-02-05T19:04:33Z 2024-12-11 Trabalho de Conclusão de Curso LOPES, Nathalie Carril Pontes. As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil. 2024. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8619 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Inteligências múltiplas Criança Educação infantil Desenvolvimento Multiple intelligences Child Early childhood education Development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Inteligências múltiplas Criança Educação infantil Desenvolvimento Multiple intelligences Child Early childhood education Development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Lopes, Nathalie Carril Pontes As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
topic_facet |
Inteligências múltiplas Criança Educação infantil Desenvolvimento Multiple intelligences Child Early childhood education Development CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
This study aimed to investigate the contributions of Howard Gardner's theory to the development of children's intelligence in Early Childhood Education. Early Childhood Education is the initial stage of Basic Education, where children aged 4 to 5 have the opportunity to develop in all aspects, such as cognitive, motor, affective, and social. Depending on the motivations received from their environment, children may develop more comprehensively or not. Thus, for Gardner, it is essential that schools provide children with a stimulating environment, prepared to welcome them and respect their prior knowledge, ensuring that pedagogical activities enable the development of their intellectual capacities in both an individualized and collective manner. This approach prevents the creation of an educational gap due to individual differences. By recognizing the various types of intelligence, Gardner developed the theory of Multiple Intelligences, identifying nine types of intelligence. According to him, this recognition helps reduce the gap among children, especially those who may not excel in areas such as mathematics and language. His expanded proposal includes the following types of intelligence: logical-mathematical, linguistic, interpersonal, intrapersonal, musical, spatial, bodily-kinesthetic, naturalistic, and existential intelligence. |
author_additional |
Oliveira, Maria Sônia Souza de |
author_additionalStr |
Oliveira, Maria Sônia Souza de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Lopes, Nathalie Carril Pontes |
title |
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
title_short |
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
title_full |
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
title_fullStr |
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
title_full_unstemmed |
As contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
title_sort |
as contribuições da teoria das inteligências múltiplas na educação infantil |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8619 |
_version_ |
1831970251922735104 |
score |
11.755432 |