Trabalho de Conclusão de Curso

A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I

This work presents the results of the study carried out on the inclusion of autistic elementary school students as library users. The research explores the proposals found in the literature on methodologies that can be applied in schools to include autistic children in school activities involved in...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Giovanna Lopes de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8629
id oai:localhost:prefix-8629
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-86292025-03-10T21:27:09Z A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I Lima, Giovanna Lopes de Lima, Raimundo Martins de http://lattes.cnpq.br/3917260216372458 Inomata, Danielly de Oliveira Bessa, Amanda de Queiroz profmartins@ufam.edu.br Inclusão social Transtorno do Espectro Autista Biblioteca escolar CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA . . This work presents the results of the study carried out on the inclusion of autistic elementary school students as library users. The research explores the proposals found in the literature on methodologies that can be applied in schools to include autistic children in school activities involved in the library, and in social life. Initially, the work analyzes the legislation related to the right to education and the inclusion of autistic people, with emphasis on Law nº 13.146/2015 and Law nº 12.764/2012. This analysis aims to understand not only the rights of autistic people, but also to understand how they are legally defined. Furthermore, information about the clinical characteristics of autistic people is covered, as the main basis of the DSM – 5, which describes these characteristics in detail. The study also discusses the responsibilities of the family, school and education professionals in relation to autistic people as students and library users, as well as their social inclusion. Through legal and technical texts in the areas of education and health, practices to be adopted by educators and methods to be applied in services are indicated. Regarding the methodology used, considering the objectives of the study, the research procedure was a bibliographic review. Legal and technical texts were collected that supported the theme, object and research problem, as well as analysis of the results. In the analysis of the results, it is observed that, given the characteristics of the autistic student, the level of education and the qualification of the professionals involved, especially the librarian, the most effective and relevant method to encourage reading and promote social inclusion is counting of stories. Although there are other methods and resources available, this was shown to be the most suitable during the research. Este trabalho apresenta os resultados do estudo realizado sobre a inclusão de alunos autistas do ensino fundamental I como utilizadores da biblioteca. A pesquisa explora as propostas encontradas na literatura acerca de metodologias que podem ser aplicadas nas escolas para a inclusão das crianças autistas nas atividades escolares envolvendo a biblioteca, e, no convívio social. Inicialmente, o trabalho analisa a legislação relacionada ao direito à educação e à inclusão dos autistas, com destaque para a Lei nº 13.146/2015 e a Lei nº 12.764/2012. Essa análise visa compreender não apenas os direitos do autista, mas também compreender como são definidos legalmente. Além disso, são abordadas informações sobre as características clínicas das pessoas autistas, tendo como base principal o DSM – 5, o qual descreve detalhadamente sobre essas características. O estudo também discute as responsabilidades da família, da escola e dos profissionais da educação em relação aos autistas como alunos e utilizador da biblioteca, assim como em sua inclusão social. Por meio de textos legais e técnicos das áreas de educação e saúde, são identificadas práticas a serem adotadas pelos educadores e métodos a serem aplicados nos serviços. Quanto à metodologia empregada, considerando os objetivos do estudo, a pesquisa teve como procedimento a revisão bibliográfica. Foram levantados textos legais e técnicos que embasaram o tema, o objeto e o problema de pesquisa, bem como as análises dos resultados. Na análise dos resultados, observa-se que, dadas as características do aluno autista, o nível de ensino e a qualificação dos profissionais envolvidos, especialmente o bibliotecário, o método mais eficaz e relevante para incentivar a leitura e promover a inclusão social é a contação de histórias. Embora haja outros métodos e recursos disponíveis, este se mostrou o mais adequado durante a pesquisa. 2 Não 2025-02-07T19:29:41Z 2025-02-07T19:29:41Z 2024-04-04 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8629 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FIC - Faculdade de Informação e Comunicação Manaus (AM) Biblioteconomia -- Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Inclusão social
Transtorno do Espectro Autista
Biblioteca escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
spellingShingle Inclusão social
Transtorno do Espectro Autista
Biblioteca escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
Lima, Giovanna Lopes de
A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
topic_facet Inclusão social
Transtorno do Espectro Autista
Biblioteca escolar
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
description This work presents the results of the study carried out on the inclusion of autistic elementary school students as library users. The research explores the proposals found in the literature on methodologies that can be applied in schools to include autistic children in school activities involved in the library, and in social life. Initially, the work analyzes the legislation related to the right to education and the inclusion of autistic people, with emphasis on Law nº 13.146/2015 and Law nº 12.764/2012. This analysis aims to understand not only the rights of autistic people, but also to understand how they are legally defined. Furthermore, information about the clinical characteristics of autistic people is covered, as the main basis of the DSM – 5, which describes these characteristics in detail. The study also discusses the responsibilities of the family, school and education professionals in relation to autistic people as students and library users, as well as their social inclusion. Through legal and technical texts in the areas of education and health, practices to be adopted by educators and methods to be applied in services are indicated. Regarding the methodology used, considering the objectives of the study, the research procedure was a bibliographic review. Legal and technical texts were collected that supported the theme, object and research problem, as well as analysis of the results. In the analysis of the results, it is observed that, given the characteristics of the autistic student, the level of education and the qualification of the professionals involved, especially the librarian, the most effective and relevant method to encourage reading and promote social inclusion is counting of stories. Although there are other methods and resources available, this was shown to be the most suitable during the research.
author_additional Lima, Raimundo Martins de
author_additionalStr Lima, Raimundo Martins de
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lima, Giovanna Lopes de
title A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
title_short A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
title_full A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
title_fullStr A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
title_full_unstemmed A biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental I
title_sort biblioteca escolar e a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista nas práticas das escolas de ensino fundamental i
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8629
_version_ 1831970172664020992
score 11.753735