/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terr...
Autor principal: | Rodrigues, João Victor Marques |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748 |
id |
oai:localhost:prefix-8748 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87482025-03-10T21:17:23Z Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) Rodrigues, João Victor Marques Flores, Luiza Dias http://lattes.cnpq.br/8186109326992084 Candotti, Fábio Magalhães Santos, Glacy Ane Araújo de Souza dos https://orcid.org/0000-0002-6809-4803 luizaflores@ufam.edu.br Racismo religioso Terreiro Ocupação Resistência Manaus Religious racism Afro-Brazilian religious temple Occupation Resistance OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS . . This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terreiro, a sacred space under construction in the Alfredo Nascimento neighborhood, transcends the boundaries of religiosity to become a political and social act. Through an ethnographic approach that includes semi-structured interviews, participant observation, and the analysis of daily practices, the study investigates how the terreiro is consolidated as a territory of refuge, transformation, and resistance against religious racism, a manifestation of structural racism. The research also examines Mãe Ligia’s strategies of resistance in the face of social exclusion and symbolic violence, utilizing the concepts of margin (Das, 2020), occupation (Flores, 2021), and daily life (Das, 2020). The terreiro emerges as an active agent in creating new possibilities of existence, where spiritual and cultural practices reframe historical experiences of oppression. The findings reveal that Mãe Ligia's actions represent not only a response to the adversities of a peripheral context but also a symbol of resilience and the reconstruction of Afro-Brazilian identities in Manaus. Este trabalho aborda a trajetória de Mãe Ligia, uma Yalorixá residente na zona Norte de Manaus, com ênfase nas dinâmicas de ocupação, território, marginalidade e resistência que permeiam sua vida e prática religiosa. A pesquisa tem como objetivo principal compreender como sua atuação no terreiro, um espaço sagrado em construção no bairro Alfredo Nascimento, transcende os limites da religiosidade para se tornar um ato político e social. A partir de uma abordagem etnográfica, que inclui entrevistas semiestruturadas, observação participante e análise de práticas cotidianas, investiga-se como o espaço do terreiro é consolidado como território de acolhimento, transformação e luta contra o racismo religioso, uma manifestação do racismo estrutural. O estudo também explora as estratégias de resistência de Mãe Ligia diante das condições de exclusão social e violência simbólica, utilizando os conceitos de margem (Das, 2020), ocupação (Flores, 2021) e cotidiano (Das, 2020). O terreiro emerge como um agente ativo na criação de novas possibilidades de existência, onde práticas espirituais e culturais ressignificam experiências históricas de opressão. A pesquisa revela como a atuação de Mãe Ligia representa não apenas uma resposta às adversidades do contexto periférico, mas também um símbolo de resiliência e reconstrução de identidades afro-brasileiras em Manaus. 1 Não 2025-03-06T00:37:24Z 2025-03-06T00:37:24Z 2025-01-09 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil IFCHS - Instituto de Filosofia, Ciências Humanas e Sociais Manaus (AM) Ciências Sociais - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Racismo religioso Terreiro Ocupação Resistência Manaus Religious racism Afro-Brazilian religious temple Occupation Resistance OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS . . |
spellingShingle |
Racismo religioso Terreiro Ocupação Resistência Manaus Religious racism Afro-Brazilian religious temple Occupation Resistance OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS . . Rodrigues, João Victor Marques Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
topic_facet |
Racismo religioso Terreiro Ocupação Resistência Manaus Religious racism Afro-Brazilian religious temple Occupation Resistance OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS . . |
description |
This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terreiro, a sacred space under construction in the Alfredo Nascimento neighborhood, transcends the boundaries of religiosity to become a political and social act. Through an ethnographic approach that includes semi-structured interviews, participant observation, and the analysis of daily practices, the study investigates how the terreiro is consolidated as a territory of refuge, transformation, and resistance against religious racism, a manifestation of structural racism. The research also examines Mãe Ligia’s strategies of resistance in the face of social exclusion and symbolic violence, utilizing the concepts of margin (Das, 2020), occupation (Flores, 2021), and daily life (Das, 2020). The terreiro emerges as an active agent in creating new possibilities of existence, where spiritual and cultural practices reframe historical experiences of oppression. The findings reveal that Mãe Ligia's actions represent not only a response to the adversities of a peripheral context but also a symbol of resilience and the reconstruction of Afro-Brazilian identities in Manaus. |
author_additional |
Flores, Luiza Dias |
author_additionalStr |
Flores, Luiza Dias |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rodrigues, João Victor Marques |
title |
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
title_short |
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
title_full |
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
title_fullStr |
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
title_full_unstemmed |
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) |
title_sort |
disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (manaus-am) |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748 |
_version_ |
1831970275217899520 |
score |
11.753735 |