Trabalho de Conclusão de Curso

Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)

This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terr...

ver descrição completa

Autor principal: Rodrigues, João Victor Marques
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748
id oai:localhost:prefix-8748
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-87482025-03-10T21:17:23Z Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM) Rodrigues, João Victor Marques Flores, Luiza Dias http://lattes.cnpq.br/8186109326992084 Candotti, Fábio Magalhães Santos, Glacy Ane Araújo de Souza dos https://orcid.org/0000-0002-6809-4803 luizaflores@ufam.edu.br Racismo religioso Terreiro Ocupação Resistência Manaus Religious racism Afro-Brazilian religious temple Occupation Resistance OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS . . This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terreiro, a sacred space under construction in the Alfredo Nascimento neighborhood, transcends the boundaries of religiosity to become a political and social act. Through an ethnographic approach that includes semi-structured interviews, participant observation, and the analysis of daily practices, the study investigates how the terreiro is consolidated as a territory of refuge, transformation, and resistance against religious racism, a manifestation of structural racism. The research also examines Mãe Ligia’s strategies of resistance in the face of social exclusion and symbolic violence, utilizing the concepts of margin (Das, 2020), occupation (Flores, 2021), and daily life (Das, 2020). The terreiro emerges as an active agent in creating new possibilities of existence, where spiritual and cultural practices reframe historical experiences of oppression. The findings reveal that Mãe Ligia's actions represent not only a response to the adversities of a peripheral context but also a symbol of resilience and the reconstruction of Afro-Brazilian identities in Manaus. Este trabalho aborda a trajetória de Mãe Ligia, uma Yalorixá residente na zona Norte de Manaus, com ênfase nas dinâmicas de ocupação, território, marginalidade e resistência que permeiam sua vida e prática religiosa. A pesquisa tem como objetivo principal compreender como sua atuação no terreiro, um espaço sagrado em construção no bairro Alfredo Nascimento, transcende os limites da religiosidade para se tornar um ato político e social. A partir de uma abordagem etnográfica, que inclui entrevistas semiestruturadas, observação participante e análise de práticas cotidianas, investiga-se como o espaço do terreiro é consolidado como território de acolhimento, transformação e luta contra o racismo religioso, uma manifestação do racismo estrutural. O estudo também explora as estratégias de resistência de Mãe Ligia diante das condições de exclusão social e violência simbólica, utilizando os conceitos de margem (Das, 2020), ocupação (Flores, 2021) e cotidiano (Das, 2020). O terreiro emerge como um agente ativo na criação de novas possibilidades de existência, onde práticas espirituais e culturais ressignificam experiências históricas de opressão. A pesquisa revela como a atuação de Mãe Ligia representa não apenas uma resposta às adversidades do contexto periférico, mas também um símbolo de resiliência e reconstrução de identidades afro-brasileiras em Manaus. 1 Não 2025-03-06T00:37:24Z 2025-03-06T00:37:24Z 2025-01-09 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil IFCHS - Instituto de Filosofia, Ciências Humanas e Sociais Manaus (AM) Ciências Sociais - Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Racismo religioso
Terreiro
Ocupação
Resistência
Manaus
Religious racism
Afro-Brazilian religious temple
Occupation
Resistance
OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS
.
.
spellingShingle Racismo religioso
Terreiro
Ocupação
Resistência
Manaus
Religious racism
Afro-Brazilian religious temple
Occupation
Resistance
OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS
.
.
Rodrigues, João Victor Marques
Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
topic_facet Racismo religioso
Terreiro
Ocupação
Resistência
Manaus
Religious racism
Afro-Brazilian religious temple
Occupation
Resistance
OUTROS: CIENCIAS SOCIAIS
.
.
description This work explores the trajectory of Mãe Ligia, a Yalorixá living in the northern zone of Manaus, focusing on the dynamics of occupation, territory, marginality, and resistance that shape her life and religious practice. The primary objective of the research is to understand how her role in the terreiro, a sacred space under construction in the Alfredo Nascimento neighborhood, transcends the boundaries of religiosity to become a political and social act. Through an ethnographic approach that includes semi-structured interviews, participant observation, and the analysis of daily practices, the study investigates how the terreiro is consolidated as a territory of refuge, transformation, and resistance against religious racism, a manifestation of structural racism. The research also examines Mãe Ligia’s strategies of resistance in the face of social exclusion and symbolic violence, utilizing the concepts of margin (Das, 2020), occupation (Flores, 2021), and daily life (Das, 2020). The terreiro emerges as an active agent in creating new possibilities of existence, where spiritual and cultural practices reframe historical experiences of oppression. The findings reveal that Mãe Ligia's actions represent not only a response to the adversities of a peripheral context but also a symbol of resilience and the reconstruction of Afro-Brazilian identities in Manaus.
author_additional Flores, Luiza Dias
author_additionalStr Flores, Luiza Dias
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Rodrigues, João Victor Marques
title Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
title_short Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
title_full Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
title_fullStr Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
title_full_unstemmed Disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (Manaus-AM)
title_sort disseram que essa casa ia cair, mas ela é madeira que não dá cupim: cotidiano e resistência no ylê asé oyá tòdé (manaus-am)
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8748
_version_ 1831970275217899520
score 11.753735