Trabalho de Conclusão de Curso

Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas

With the Covid-19 pandemic, caused by the new coronavirus (SARS-COV-2), the world has had to adopt restrictive measures, such as remote classes and work. Universities, including the Federal University of Amazonas (UFAM), suspended face-to-face classes and implemented remote teaching, facing challeng...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Ana Cristina Bruce da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8771
id oai:localhost:prefix-8771
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-87712025-03-13T17:48:31Z Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas Silva, Ana Cristina Bruce da Pimentel, Camila Regina Ferracioli http://lattes.cnpq.br/8658039979146256 Sambuichi, Ernesto Atsushi Figueira, Sarah Micaia Benevides camilarfpimentel@ufam.edu.br Ensino remoto Pandemia Educação Tecnologias LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS . . With the Covid-19 pandemic, caused by the new coronavirus (SARS-COV-2), the world has had to adopt restrictive measures, such as remote classes and work. Universities, including the Federal University of Amazonas (UFAM), suspended face-to-face classes and implemented remote teaching, facing challenges such as the lack of internet access, equipment and digital literacy on the part of students and teachers. The research focuses on the Letters - Japanese Language and Literature course at UFAM during the 2020/1 and 2020/2 academic periods, seeking to analyze the adaptation to online classes, the tools used, access to teaching materials and the difficulties faced. The implementation of remote teaching as an emergency solution brought significant challenges for students and teachers, who had to adapt quickly to new methodologies and digital platforms. Although the difficulties were evident, this experience highlighted the relevance of educational technologies and highlighted the inequalities in access to digital resources. To this end, we sought theoretical grounding in Libâneo (2006), who addresses teaching and its interpretations; Kenski (2007), who focuses on teaching and digital technologies; and Granja (2021), highlighting digital teaching materials. As well as presenting documentary and bibliographical information, the study aims to contribute to future research into the teaching and learning of Japanese in Brazil. Com a pandemia de Covid-19, causada pelo novo coronavírus (SARS-COV-2), o mundo precisou adotar medidas restritivas, como aulas e trabalhos remotos. Universidades, incluindo a Universidade Federal do Amazonas (UFAM), suspenderam as aulas presenciais e implementaram o ensino remoto, enfrentando desafios como a falta de acesso à internet, equipamentos e letramento digital por parte dos alunos e professores. A pesquisa foca no curso de Letras – Língua e Literatura Japonesa da UFAM durante os períodos letivos 2020/1 e 2020/2, buscando analisar a adaptação às aulas online, as ferramentas utilizadas, o acesso aos materiais didáticos e as dificuldades enfrentadas. A implementação do ensino remoto como solução emergencial trouxe desafios significativos para alunos e professores, que tiveram que se adaptar rapidamente a novas metodologias e plataformas digitais. Embora as dificuldades tenham sido evidentes, essa experiência destacou a relevância das tecnologias educacionais e evidenciou as desigualdades no acesso aos recursos digitais. Para isso, buscou-se fundamentação teórica em Libâneo (2006), que aborda o ensino e suas interpretações; Kenski (2007), que foca no ensino e nas tecnologias digitais; e Granja (2021), destacando os materiais didáticos digitais. Além de apresentar informações documentais e bibliográficas, o estudo visa contribuir para pesquisas futuras sobre o ensino e a aprendizagem de japonês no Brasil. 1 Não 2025-03-13T17:47:28Z 2025-03-13T17:47:28Z 2024-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8771 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Língua e Literatura Japonesa - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Ensino remoto
Pandemia
Educação
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
.
.
spellingShingle Ensino remoto
Pandemia
Educação
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
.
.
Silva, Ana Cristina Bruce da
Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
topic_facet Ensino remoto
Pandemia
Educação
Tecnologias
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS
.
.
description With the Covid-19 pandemic, caused by the new coronavirus (SARS-COV-2), the world has had to adopt restrictive measures, such as remote classes and work. Universities, including the Federal University of Amazonas (UFAM), suspended face-to-face classes and implemented remote teaching, facing challenges such as the lack of internet access, equipment and digital literacy on the part of students and teachers. The research focuses on the Letters - Japanese Language and Literature course at UFAM during the 2020/1 and 2020/2 academic periods, seeking to analyze the adaptation to online classes, the tools used, access to teaching materials and the difficulties faced. The implementation of remote teaching as an emergency solution brought significant challenges for students and teachers, who had to adapt quickly to new methodologies and digital platforms. Although the difficulties were evident, this experience highlighted the relevance of educational technologies and highlighted the inequalities in access to digital resources. To this end, we sought theoretical grounding in Libâneo (2006), who addresses teaching and its interpretations; Kenski (2007), who focuses on teaching and digital technologies; and Granja (2021), highlighting digital teaching materials. As well as presenting documentary and bibliographical information, the study aims to contribute to future research into the teaching and learning of Japanese in Brazil.
author_additional Pimentel, Camila Regina Ferracioli
author_additionalStr Pimentel, Camila Regina Ferracioli
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Silva, Ana Cristina Bruce da
title Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
title_short Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
title_full Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
title_fullStr Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
title_full_unstemmed Ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de Letras-Língua e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Amazonas
title_sort ensino remoto: refletindo os desafios enfrentados na pandemia pelo curso de letras-língua e literatura japonesa da universidade federal do amazonas
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8771
_version_ 1831970279679590400
score 11.755432