/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children wi...
Autor principal: | Cardoso, Angra de Jesus da Silva |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823 |
id |
oai:localhost:prefix-8823 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-88232025-03-26T19:08:35Z Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia Cardoso, Angra de Jesus da Silva Prata, Bruna dos Santos http://lattes.cnpq.br/6941024770372914 Silva, Fernanda Priscila Alves da Azevedo, Railce da Silva de http://orcid.org/0000-2023-3704 brunaprata05@gmail.com Dislexia Jogos Ensino e aprendizagem CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Dislexia Crianças disléxicas - Educação Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares Inabilidade na leitura Jogos educativos This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children with dyslexia in the development of reading and writing, as well as to propose methodological approaches based on games to promote the inclusion of children with dyslexia in the school context. In this sense, authors such as Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) among others consolidated the study. The field research opted for qualitative research, bibliographic study, semi-structured interview and participant observation. Therefore, the contribution of games as a pedagogical tool in the development of reading in children with dyslexia became clear, and how important it is to train teachers to deal with the challenges faced in the classroom, especially with children with dyslexia or disabilities. However, during the research we realized that it will depend on the commitment and strategies used by each teacher, as well as the support of the family for the development of the skills and abilities of the child with dyslexia. Esta pesquisa teve como objetivo compreender como os jogos contribuem no processo de desenvolvimento da leitura de crianças com dislexia. Para isso, buscou-se analisar como os jogos estimulam a criança com dislexia no processo de aprendizagem, também verificar que metodologia o professor utiliza em relação às crianças com dislexia no desenvolvimento da leitura e escrita, bem como propor abordagens metodológicas baseadas em jogos para promover a inclusão de crianças com dislexia no contexto escolar. Neste sentido, autores como Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) entre outros consolidaram o estudo. A pesquisa de campo, optou pela pesquisa de natureza qualitativa, estudo bibliográfico, entrevista semiestruturada e observação participante. Portanto, ficou visível a contribuição dos jogos como ferramenta pedagógica no desenvolvimento da leitura das crianças com dislexia, e o quanto é importante a formação dos professores para lidarem com os desafios voltados para a sala de aula, principalmente com crianças com dislexia ou deficiências, porém no decorrer da pesquisa percebemos que dependerá do comprometimento e estratégias utilizadas por cada professor, assim como o apoio da família para o desenvolvimento das habilidades e capacidades da criança com dislexia. 4 Sim 2025-03-26T19:07:00Z 2025-03-26T19:07:00Z 2024-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Dislexia Jogos Ensino e aprendizagem CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Dislexia Crianças disléxicas - Educação Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares Inabilidade na leitura Jogos educativos |
spellingShingle |
Dislexia Jogos Ensino e aprendizagem CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Dislexia Crianças disléxicas - Educação Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares Inabilidade na leitura Jogos educativos Cardoso, Angra de Jesus da Silva Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
topic_facet |
Dislexia Jogos Ensino e aprendizagem CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Dislexia Crianças disléxicas - Educação Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares Inabilidade na leitura Jogos educativos |
description |
This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children with dyslexia in the development of reading and writing, as well as to propose methodological approaches based on games to promote the inclusion of children with dyslexia in the school context. In this sense, authors such as Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) among others consolidated the study. The field research opted for qualitative research, bibliographic study, semi-structured interview and participant observation. Therefore, the contribution of games as a pedagogical tool in the development of reading in children with dyslexia became clear, and how important it is to train teachers to deal with the challenges faced in the classroom, especially with children with dyslexia or disabilities. However, during the research we realized that it will depend on the commitment and strategies used by each teacher, as well as the support of the family for the development of the skills and abilities of the child with dyslexia. |
author_additional |
Prata, Bruna dos Santos |
author_additionalStr |
Prata, Bruna dos Santos |
format |
Artigo |
author |
Cardoso, Angra de Jesus da Silva |
title |
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
title_short |
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
title_full |
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
title_fullStr |
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
title_full_unstemmed |
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
title_sort |
contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823 |
_version_ |
1831970288067149824 |
score |
11.753896 |