Artigo

Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia

This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children wi...

ver descrição completa

Autor principal: Cardoso, Angra de Jesus da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823
id oai:localhost:prefix-8823
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-88232025-03-26T19:08:35Z Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia Cardoso, Angra de Jesus da Silva Prata, Bruna dos Santos http://lattes.cnpq.br/6941024770372914 Silva, Fernanda Priscila Alves da Azevedo, Railce da Silva de http://orcid.org/0000-2023-3704 brunaprata05@gmail.com Dislexia Jogos Ensino e aprendizagem CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Dislexia Crianças disléxicas - Educação Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares Inabilidade na leitura Jogos educativos This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children with dyslexia in the development of reading and writing, as well as to propose methodological approaches based on games to promote the inclusion of children with dyslexia in the school context. In this sense, authors such as Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) among others consolidated the study. The field research opted for qualitative research, bibliographic study, semi-structured interview and participant observation. Therefore, the contribution of games as a pedagogical tool in the development of reading in children with dyslexia became clear, and how important it is to train teachers to deal with the challenges faced in the classroom, especially with children with dyslexia or disabilities. However, during the research we realized that it will depend on the commitment and strategies used by each teacher, as well as the support of the family for the development of the skills and abilities of the child with dyslexia. Esta pesquisa teve como objetivo compreender como os jogos contribuem no processo de desenvolvimento da leitura de crianças com dislexia. Para isso, buscou-se analisar como os jogos estimulam a criança com dislexia no processo de aprendizagem, também verificar que metodologia o professor utiliza em relação às crianças com dislexia no desenvolvimento da leitura e escrita, bem como propor abordagens metodológicas baseadas em jogos para promover a inclusão de crianças com dislexia no contexto escolar. Neste sentido, autores como Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) entre outros consolidaram o estudo. A pesquisa de campo, optou pela pesquisa de natureza qualitativa, estudo bibliográfico, entrevista semiestruturada e observação participante. Portanto, ficou visível a contribuição dos jogos como ferramenta pedagógica no desenvolvimento da leitura das crianças com dislexia, e o quanto é importante a formação dos professores para lidarem com os desafios voltados para a sala de aula, principalmente com crianças com dislexia ou deficiências, porém no decorrer da pesquisa percebemos que dependerá do comprometimento e estratégias utilizadas por cada professor, assim como o apoio da família para o desenvolvimento das habilidades e capacidades da criança com dislexia. 4 Sim 2025-03-26T19:07:00Z 2025-03-26T19:07:00Z 2024-12-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Dislexia
Jogos
Ensino e aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Dislexia
Crianças disléxicas - Educação
Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares
Inabilidade na leitura
Jogos educativos
spellingShingle Dislexia
Jogos
Ensino e aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Dislexia
Crianças disléxicas - Educação
Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares
Inabilidade na leitura
Jogos educativos
Cardoso, Angra de Jesus da Silva
Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
topic_facet Dislexia
Jogos
Ensino e aprendizagem
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Dislexia
Crianças disléxicas - Educação
Leitura - Ensino corretivo - Meios auxiliares
Inabilidade na leitura
Jogos educativos
description This research aimed to understand how games contribute to the reading development process of children with dyslexia. To this end, we sought to analyze how games stimulate children with dyslexia in the learning process, as well as to verify what methodology the teacher uses in relation to children with dyslexia in the development of reading and writing, as well as to propose methodological approaches based on games to promote the inclusion of children with dyslexia in the school context. In this sense, authors such as Antunes (2017), Gonçalves (2020), Kishimoto (2017), Mousinho (2023), Rodrigues (2013), Santos (2011) among others consolidated the study. The field research opted for qualitative research, bibliographic study, semi-structured interview and participant observation. Therefore, the contribution of games as a pedagogical tool in the development of reading in children with dyslexia became clear, and how important it is to train teachers to deal with the challenges faced in the classroom, especially with children with dyslexia or disabilities. However, during the research we realized that it will depend on the commitment and strategies used by each teacher, as well as the support of the family for the development of the skills and abilities of the child with dyslexia.
author_additional Prata, Bruna dos Santos
author_additionalStr Prata, Bruna dos Santos
format Artigo
author Cardoso, Angra de Jesus da Silva
title Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
title_short Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
title_full Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
title_fullStr Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
title_full_unstemmed Contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
title_sort contribuição dos jogos na aprendizagem de crianças com dislexia
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8823
_version_ 1831970288067149824
score 11.753896