/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio
The big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world...
Autor principal: | MUNIZ, Roosenilson Dias |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal do Amapá
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319 |
id |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-319 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-3192021-06-15T14:06:49Z Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio MUNIZ, Roosenilson Dias SILVA, Jamil da http://lattes.cnpq.br/2037424084456542 Alúmen de potássio Alumínio - reciclagem Corrosão CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world works. Associating moments of practical intervention with the theoretical teaching process has normally been an alternative that contributes significantly to the development of the student. Using the process of obtaining potassium alum from aluminum recycling, as one of the steps, corrosion was used with the students in the research group an alternative way of sensing the corrosion process combined with the theoretical teaching of this same process. As a methodology, using two interventions with the researched group, a theoretical intervention showing the types, forms and applications of corrosion and a practical intervention in the laboratory, where the students were able to apply the corrosion that resulted in an evaluative instrument that in turn subsidized the results with the data collected for analysis. Using the appropriate learning proposal, it was possible to obtain an advance in the students' performance on the theoretical content presented after the moment of practical experiential. As a result, this work presents a positive growth showing the need to combine techniques with regular theoretical teaching. O grande obstáculo para os alunos de química está no processo de aprendizagem que envolve o entender e compreender aquilo que não se pode ver. A química está em todos os processos do cotidiano do aluno e o grande objetivo do professor é fazer com que seu aluno observe e compreenda como este fascinante mundo funciona. Vincular momentos de intervenção prática ao processo de ensino teórico normalmente é uma alternativa que contribui de maneira significativa para o desenvolvimento do aluno. Utilizando o processo de obtenção do alúmen de potássio a partir da reciclagem do alumínio, realizando como uma das etapas a corrosão, abordou-se com os alunos do grupo de pesquisa uma forma alternativa de entender o processo de corrosão aliado ao ensinamento teórico deste mesmo processo. Como metodologia, utilizou-se duas intervenções com o grupo pesquisado, uma intervenção teórica mostrando os tipos, formas e aplicações de corrosão e uma intervenção prática em laboratório, onde os alunos puderam aplicar a corrosão, resultou em um instrumento avaliativo que subsidiou os resultados com os dados coletados para análise. Utilizando a proposta da aprendizagem experiencial foi possível obter um avanço no rendimento dos alunos sobre o conteúdo teórico apresentado após o momento de intervenção prática. Como resultado este trabalho apresenta um crescimento positivo mostrando a necessidade de se aliar as intervenções práticas ao ensino regular teórico. 2021-06-15T14:06:49Z 2021-06-15 2021-06-15T14:06:49Z 2021-04-08 Trabalho de Conclusão de Curso MUNIZ, Roosenilson Dias. Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio. 2021. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Química IFAP |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amapá |
collection |
RI-IFAP |
language |
por |
topic |
Alúmen de potássio Alumínio - reciclagem Corrosão CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Alúmen de potássio Alumínio - reciclagem Corrosão CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA MUNIZ, Roosenilson Dias Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
topic_facet |
Alúmen de potássio Alumínio - reciclagem Corrosão CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
The big obstacle for chemistry students is in the learning process that involves understanding and comprehending what cannot be seen. Chemistry is in all the student's day-to-day processes and the main objective of the teacher is to make his student observe and understand how this fascinating world works. Associating moments of practical intervention with the theoretical teaching process has normally been an alternative that contributes significantly to the development of the student. Using the process of obtaining potassium alum from aluminum recycling, as one of the steps, corrosion was used with the students in the research group an alternative way of sensing the corrosion process combined with the theoretical teaching of this same process. As a methodology, using two interventions with the researched group, a theoretical intervention showing the types, forms and applications of corrosion and a practical intervention in the laboratory, where the students were able to apply the corrosion that resulted in an evaluative instrument that in turn subsidized the results with the data collected for analysis. Using the appropriate learning proposal, it was possible to obtain an advance in the students' performance on the theoretical content presented after the moment of practical experiential. As a result, this work presents a positive growth showing the need to combine techniques with regular theoretical teaching. |
author_additional |
SILVA, Jamil da |
author_additionalStr |
SILVA, Jamil da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
MUNIZ, Roosenilson Dias |
title |
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
title_short |
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
title_full |
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
title_fullStr |
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
title_full_unstemmed |
Alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
title_sort |
alúmen de potássio: uma abordagem prático-pedagógica da corrosão no processo de reciclagem do alumínio |
publisher |
Instituto Federal do Amapá |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/319 |
_version_ |
1781329210094125056 |
score |
11.755432 |