Artigo

Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá

The subject addressed in this article is bullying, a problem of great repercussion among young people, which stands out in the institutional environment, thus, a look at the subject, allows to understand its implications in the school context. In this perspective, the general objective was named: Th...

ver descrição completa

Autor principal: PAES, Cleidiane Pereira Dias
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal do Amapá 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/394
id oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-394
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-3942021-08-24T17:46:59Z Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá A look at the protagonism of bullying in the analysis of relationships in micro and macro institutional environment -Ifap -Macapá campus PAES, Cleidiane Pereira Dias LEITE, Ederson Wilcker Figueiredo https://orcid.org/0000-0002-2886-0702 http://lattes.cnpq.br/3281668032776122 Bullying - ambiente social Bullying mobile - aplicativo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The subject addressed in this article is bullying, a problem of great repercussion among young people, which stands out in the institutional environment, thus, a look at the subject, allows to understand its implications in the school context. In this perspective, the general objective was named: The development of a mobile application as an initiative to combat and confront bullying at school. The specific objectives are: To characterize bullying in the school context; Map the occurrence of Bullying starting from the analysis of relationships in micro and macro environment; Propose strategies to combat and confront the problem of Bullying. The method o work performed started with The bibliographic review. In the next phase, there was the application of a pre-test in a questionnaire, later, the construction of the Bullying Mobile application. The Xmind application, which created mind maps, was used; Venns diagram. The proposal covers the quantitative, qualitative method. The research was carried out at the federal Institute of Science and Technology of Amapá-IFAP, remotely. The target audiences were: Students of the integrated technical course incomputer science (in No. 6), psychologists (in No. 2), teachers (in No. 23), totaling 31 participants. The Proposal allowed the presentation of an application that fit as a way of intervention to face bullying. O assunto abordado neste artigo é o bullying, um problema de grande repercussão entre os jovens, e que se sobressai no ambiente institucional, assim, um olhar sobre o assunto, permite compreender suas implicações no contexto escolar. Nesta perspectiva, nomeou-se como objetivo geral: O desenvolvimento de aplicativo móvel como iniciativa de combate e enfrentamento ao bullying na escola. Os objetivos específicos são: Caracterizar o bullying no contexto escolar; Fazer um mapeamento da ocorrência do Bullying partindo da análise das relações em micro e macro ambiente; Propor estratégias de combate e enfrentamento à problemática do Bullying. O método de trabalho executado iniciou-se com A revisão bibliográfica. Na fase seguinte, houve a aplicação de um pré-teste em questionário, posterior, a construção do aplicativo Bullying Mobile. Utilizou -se o aplicativo Xmind, criador de mapas mentais; Diagrama de Venns. A proposta abrange o método quantitativo, qualitativo. A pesquisa foi realizada no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Amapá-IFAP, de forma remota. Os públicos alvos foram: Discentes do curso técnico integrado em informática (em Nº 6), psicólogos (em Nº 2), docentes (em Nº 23), totalizando 31 participantes. A Proposta permitiu a apresentação de aplicativo que se enquadrou como via de intervenção ao enfrentamento do bullying. Instituto Federal do Amapá 2021-08-24T17:46:59Z 2021-08-24 2021-08-24T17:46:59Z 2021-04-16 Artigo Acadêmico PAES, Cleidiane Pereira Dias. Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá. 2021. 17f. Artigo Acadêmico (Pós-Graduação em Informática na Educação) - Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/394 por Acesso Aberto Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ Instituto Federal do Amapá Brasil Pós-Graduação Informática na Educação IFAP
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amapá
collection RI-IFAP
language por
topic Bullying - ambiente social
Bullying mobile - aplicativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Bullying - ambiente social
Bullying mobile - aplicativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
PAES, Cleidiane Pereira Dias
Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
topic_facet Bullying - ambiente social
Bullying mobile - aplicativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The subject addressed in this article is bullying, a problem of great repercussion among young people, which stands out in the institutional environment, thus, a look at the subject, allows to understand its implications in the school context. In this perspective, the general objective was named: The development of a mobile application as an initiative to combat and confront bullying at school. The specific objectives are: To characterize bullying in the school context; Map the occurrence of Bullying starting from the analysis of relationships in micro and macro environment; Propose strategies to combat and confront the problem of Bullying. The method o work performed started with The bibliographic review. In the next phase, there was the application of a pre-test in a questionnaire, later, the construction of the Bullying Mobile application. The Xmind application, which created mind maps, was used; Venns diagram. The proposal covers the quantitative, qualitative method. The research was carried out at the federal Institute of Science and Technology of Amapá-IFAP, remotely. The target audiences were: Students of the integrated technical course incomputer science (in No. 6), psychologists (in No. 2), teachers (in No. 23), totaling 31 participants. The Proposal allowed the presentation of an application that fit as a way of intervention to face bullying.
author_additional LEITE, Ederson Wilcker Figueiredo
author_additionalStr LEITE, Ederson Wilcker Figueiredo
format Artigo
author PAES, Cleidiane Pereira Dias
title Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
title_short Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
title_full Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
title_fullStr Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
title_full_unstemmed Um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –Ifap –campus Macapá
title_sort um olhar sobre o protagonismo do bullying na análise das relações em micro e macro ambiente institucional –ifap –campus macapá
publisher Instituto Federal do Amapá
publishDate 2021
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/394
_version_ 1781329220692082688
score 11.653393