/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação
ABSTRACT: The construction of the Curriculum Content Plan is very important for undergraduate courses. It is in this document t hat we find the purpose of the course, the profile of the graduate, the axes of content formation, the content itself, the expected skills and competences etc., that is,...
Autor principal: | SILVA, José Dario Pintor da |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal do Amapá
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/414 |
id |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-414 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-4142021-08-27T20:44:22Z Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação An analysis of the pedagogical curriculum plan of graduation courses in computer science area of Ifap under light of recommendations of the brazilian computer society SILVA, José Dario Pintor da CASTRO JUNIOR, Hilton Prado de http://lattes.cnpq.br/4875187748325399 Projeto pedagógico - IFAP Licenciatura em Informática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO ABSTRACT: The construction of the Curriculum Content Plan is very important for undergraduate courses. It is in this document t hat we find the purpose of the course, the profile of the graduate, the axes of content formation, the content itself, the expected skills and competences etc., that is, it allowed to form a graduate with a solid and consistent professional profile. The Br azilian Society of Computing (Sociedade Brasileira de Computação), prepared the Formation Reference for Undergraduate Courses in Computer Science, based on the National Curriculum Guidelines, which serves as a guide for the construction of the Pedagogical Curriculum Plan for the area. This article aims to analyze the Pedagogical Curriculum Plan of Computer Science Degree Course at Instituto Federal do Amapá under light of the recommendations of the Brazilian Computer Society. The result of the analysis poin ts out that the Pedagogical Curriculum Plan of the Computer Science Degree Course is in line with what the Formation Reference of the Brazilian Computer Society recommends regarding the contents, practices as a curricular component, Course Conclusion Work , however it is not assertive how much the skills and competences of each curricular component should have. RESUMO: A construção do Plano Pedagógico de Curso é de grande importância para um curso superior. É neste documento que encontramos qual o objeti vo do curso, o perfil do egresso, os eixos de formação dos conteúdos, os conteúdos em si, as habilidades e competências esperadas etc., ou seja, permiti formar um egresso com perfil profissional sólido e consistente. A Sociedade Brasileira de Computação, c onfeccionou o Referencial de Formação para os Cursos de Graduação em Computação, baseado nas Diretrizes Curriculares Nacionais, que serve como um guia para construção do Plano Pedagógico de Curso à área. O objetivo deste artigo é analisar o Projeto Pedagóg ico do Curso Licenciatura em Informática do Instituto Federal do Amapá à luz das recomendações da Sociedade Brasileira de Computação. O resultado da análise aponta que o Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Informática está em consonância com o q ue o Referencial de Formação da Sociedade Brasileira de Computação recomenda quanto aos conteúdos, práticas como componente curricular e Trabalho de Conclusão de Curso, porém não é assertivo quanto as habilidades e competências que cada componente curricul ar deve possuir. Instituto Federal do Amapá 2021-08-27T20:44:22Z 2021-08-27 2021-08-27T20:44:22Z 2021-04-30 Artigo Acadêmico SILVA, José Dario Pintor da. Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação. 2021. 13f. Artigo Acadêmico (Pós-Graduação em Docência na Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2021. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/414 por Acesso Aberto Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ Instituto Federal do Amapá Brasil Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica IFAP |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amapá |
collection |
RI-IFAP |
language |
por |
topic |
Projeto pedagógico - IFAP Licenciatura em Informática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Projeto pedagógico - IFAP Licenciatura em Informática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SILVA, José Dario Pintor da Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
topic_facet |
Projeto pedagógico - IFAP Licenciatura em Informática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
ABSTRACT: The construction of the Curriculum Content Plan is very important for
undergraduate courses. It is in this document t hat we find the purpose of the course, the
profile of the graduate, the axes of content formation, the content itself, the expected skills
and competences etc., that is, it allowed to form a graduate with a solid and consistent
professional profile. The Br azilian Society of Computing (Sociedade Brasileira de
Computação), prepared the Formation Reference for Undergraduate Courses in Computer
Science, based on the National Curriculum Guidelines, which serves as a guide for the
construction of the Pedagogical Curriculum Plan for the area. This article aims to analyze the
Pedagogical Curriculum Plan of Computer Science Degree Course at Instituto Federal do
Amapá under light of the recommendations of the Brazilian Computer Society. The result of
the analysis poin ts out that the Pedagogical Curriculum Plan of the Computer Science Degree
Course is in line with what the Formation Reference of the Brazilian Computer Society
recommends regarding the contents, practices as a curricular component, Course Conclusion
Work , however it is not assertive how much the skills and competences of each curricular
component should have. |
author_additional |
CASTRO JUNIOR, Hilton Prado de |
author_additionalStr |
CASTRO JUNIOR, Hilton Prado de |
format |
Artigo |
author |
SILVA, José Dario Pintor da |
title |
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
title_short |
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
title_full |
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
title_fullStr |
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
title_full_unstemmed |
Uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do Ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
title_sort |
uma análise do projeto pedagógico da licenciatura em informática do ifap à luz das recomendações da sociedade brasileira de computação |
publisher |
Instituto Federal do Amapá |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/414 |
_version_ |
1781329224337981440 |
score |
11.753735 |