Dissertação

Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa

This study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nu...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Fernanda Sousa
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Roraima 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456
id oai:repositorio.ufrr.br:prefix-456
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ufrr.br:prefix-4562023-09-28T19:25:34Z Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa Teachers in information process in the border context Brazil/Guyana : representations about English language Lima, Fernanda Sousa Freitas, Déborah de Brito Albuquerque Pontes http://lattes.cnpq.br/2869534307232059 Linguística aplicada Representações Variadades Professores em formação Fonteira Brasil/ Guyana Applied linguistics Representations Teachers in formation process Border Brazil/Guyana Varieties CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nucleus of Bonfim municipality, in the bordering Brazil/ Guyana. Its foundation is guided by authors of Applied Linguistics of the area that, for its hybrid nature approaches from other fields of social and human sciences. So, to answer the goal that this research suggests we rely on the concept of social representations in theoretical perspective of Jodelet (1989) main contributor to the French sociologist Serge Moscovici. This research is qualitative ethnographic, a case study. The generation records was undertaken through participant observation , the construction of the field diary , the sociolinguistic survey , focus group and semi-structured interviews The analysis pointed prestigious representations of the British or American varieties and Guyanese variety seen in the representation of disfavor. Such representations were shown in intrinsic relationship as the way that researched people in their explained future action or as they say exercise their practice. Este estudo tem por objetivo analisar como as representações sobre as variedades da Língua Inglesa em Bonfim influenciam na construção identitária do professor de inglês em formação. Os participantes dessa pesquisa foram sete professores em formação da Universidade Estadual de Roraima no núcleo do município de Bonfim, na fronteira Brasil/Guyana. Tem sua fundamentação guiada por autores da área da Linguística Aplicada que, por sua natureza híbrida aproxima-se de outros campos das ciências sociais e humana. Assim, para responder o objetivo que esta pesquisa propõe nos apoiamos no conceito de Representações Sociais na perspectiva teórica de Jodelet (1989) principal colaboradora do sociólogo francês Serge Moscovici. Esta pesquisa é qualitativa de cunho etnográfico, um estudo de caso. A geração de registros foi empreendida através da observação participante, da construção do diário de campo, do questionário sociolinguístico, do grupo focal e das entrevistas semiestruturadas. As análises apontaram representações prestigiosas sobre as variedades britânica ou americana e a variedade guyanense vista sob a representação de desprestígio. Tais representações mostraram-se em relação intrínseca quanto a forma que os sujeitos pesquisados explicam futuramente atuar ou como já afirmam exercer sua prática pedagógica. Agência 1 2022-02-04T20:04:23Z 2022 2022-02-04T20:04:23Z 2015 Dissertação LIMA, Fernanda Sousa. Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras UFRR
institution Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR
collection DSpace
language por
topic Linguística aplicada
Representações
Variadades
Professores em formação
Fonteira Brasil/ Guyana
Applied linguistics
Representations
Teachers in formation process
Border Brazil/Guyana
Varieties
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Linguística aplicada
Representações
Variadades
Professores em formação
Fonteira Brasil/ Guyana
Applied linguistics
Representations
Teachers in formation process
Border Brazil/Guyana
Varieties
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Lima, Fernanda Sousa
Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
topic_facet Linguística aplicada
Representações
Variadades
Professores em formação
Fonteira Brasil/ Guyana
Applied linguistics
Representations
Teachers in formation process
Border Brazil/Guyana
Varieties
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This study aims to examine how representations about the varieties of Englishin Bonfim influence on the identity construction of the English teacher in formation process. The Participants of this survey were seven teachers in training at the State University of Roraima at the nucleus of Bonfim municipality, in the bordering Brazil/ Guyana. Its foundation is guided by authors of Applied Linguistics of the area that, for its hybrid nature approaches from other fields of social and human sciences. So, to answer the goal that this research suggests we rely on the concept of social representations in theoretical perspective of Jodelet (1989) main contributor to the French sociologist Serge Moscovici. This research is qualitative ethnographic, a case study. The generation records was undertaken through participant observation , the construction of the field diary , the sociolinguistic survey , focus group and semi-structured interviews The analysis pointed prestigious representations of the British or American varieties and Guyanese variety seen in the representation of disfavor. Such representations were shown in intrinsic relationship as the way that researched people in their explained future action or as they say exercise their practice.
author_additional Freitas, Déborah de Brito Albuquerque Pontes
author_additionalStr Freitas, Déborah de Brito Albuquerque Pontes
format Dissertação
author Lima, Fernanda Sousa
title Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
title_short Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
title_full Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
title_fullStr Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
title_full_unstemmed Professores em formação no contexto de fronteira Brasil/ Guyana: representações sobre a língua inglesa
title_sort professores em formação no contexto de fronteira brasil/ guyana: representações sobre a língua inglesa
publisher Universidade Federal de Roraima
publishDate 2022
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/456
_version_ 1787156611883597824
score 11.755432