/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishi...
Autor principal: | Hinterholz Junior, Ornélio |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal de Roraima
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725 |
id |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix-725 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix-7252024-01-23T13:33:14Z O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio Hinterholz Junior, Ornélio Silva, Luciano Ferreira http://lattes.cnpq.br/0130858112372443 Educação matemática Geometria analítica Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele POV-ray Mathematics education Analytic geometry Meaningful learning theory of Ausubel Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishing theoretical and practical connections between the applicable Computer Graphics and the High School Analytic Geometry content in order to develop the skills required to students. The kinds of methodologies used in this research were: descriptive and exploratory (as for objectives), qualitative (as for approach), and literature review (as for procedures). The aim was achieved through a thorough literature review, culminating in the development of conceptual maps, which correlated concepts of Analytical Geometry with concepts of Computer Graphics. Didactic sequences, also were prepared, defined based on Meaningful Learning Theory of Ausubel and the Theory of Geometric Reasoning Levels of Van Hiele and adapted from problems publicly available by University of Cambridge’s NRICH Project. The adaptation was necessary in order to allow the problems resolution with the use of a ray-tracing software called POV-Ray. Em plena era da informação, na qual os jovens mostram-se aficionados e ansiosos por inovações tecnológicas, não é mais possível praticar em sala de aula, de forma perene, tão somente as metodologias tradicionais de ensino. A presente pesquisa teve por objetivo inovar pedagogicamente ao estabelecer conexões teórico-práticas aplicáveis entre a Computação Gráfica e os conteúdos da Geometria Analítica do Ensino Médio com vistas ao desenvolvimento das competências requeridas aos alunos. Os tipos de metodologias adotadas no trabalho foram: descritiva e exploratória (quanto aos objetivos), qualitativa (quanto à abordagem), e bibliográfica (quanto aos procedimentos). O objetivo foi alcançado por meio de uma profunda revisão de literatura, culminando com a elaboração de mapas conceituais, que correlacionaram conceitos da Geometria Analítica com conceitos da Computação Gráfica. Foram elaboradas também sequências didáticas definidas com base na Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel e na Teoria dos Níveis de Raciocínio Geométrico de Van Hiele e adaptadas a partir de problemas disponibilizados publicamente pelo Projeto NRICH, da Universidade de Cambridge para que se adequassem à possibilidade de resolução com a utilização de um software do tipo ray-tracing denominado POV-Ray. Agência 1 2022-04-19T12:43:09Z 2022 2022-04-19T12:43:09Z 2015 Dissertação HINTERHOLZ JUNIOR, Ornélio. O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática UFRR |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR |
collection |
DSpace |
language |
por |
topic |
Educação matemática Geometria analítica Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele POV-ray Mathematics education Analytic geometry Meaningful learning theory of Ausubel Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Educação matemática Geometria analítica Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele POV-ray Mathematics education Analytic geometry Meaningful learning theory of Ausubel Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Hinterholz Junior, Ornélio O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
topic_facet |
Educação matemática Geometria analítica Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele POV-ray Mathematics education Analytic geometry Meaningful learning theory of Ausubel Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishing theoretical and practical connections between the applicable Computer Graphics and the High School Analytic Geometry content in order to develop the skills required to students. The kinds of methodologies used in this research were: descriptive and exploratory (as for objectives), qualitative
(as for approach), and literature review (as for procedures). The aim was achieved through a thorough literature review, culminating in the development of conceptual maps, which correlated concepts of Analytical Geometry with concepts of Computer Graphics. Didactic sequences, also were prepared, defined based on Meaningful Learning Theory of Ausubel and the Theory of Geometric Reasoning Levels of Van Hiele and adapted from problems publicly available by University of Cambridge’s NRICH Project. The adaptation was necessary in order to allow the problems resolution with the use of a ray-tracing software called POV-Ray. |
author_additional |
Silva, Luciano Ferreira |
author_additionalStr |
Silva, Luciano Ferreira |
format |
Dissertação |
author |
Hinterholz Junior, Ornélio |
title |
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
title_short |
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
title_full |
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
title_fullStr |
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio |
title_sort |
o uso do pov-ray no ensino de geometria analítica no ensino médio |
publisher |
Universidade Federal de Roraima |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725 |
_version_ |
1788957338067009536 |
score |
11.755432 |