Dissertação

O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio

In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishi...

ver descrição completa

Autor principal: Hinterholz Junior, Ornélio
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Roraima 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725
id oai:repositorio.ufrr.br:prefix-725
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ufrr.br:prefix-7252024-01-23T13:33:14Z O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio Hinterholz Junior, Ornélio Silva, Luciano Ferreira http://lattes.cnpq.br/0130858112372443 Educação matemática Geometria analítica Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele POV-ray Mathematics education Analytic geometry Meaningful learning theory of Ausubel Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishing theoretical and practical connections between the applicable Computer Graphics and the High School Analytic Geometry content in order to develop the skills required to students. The kinds of methodologies used in this research were: descriptive and exploratory (as for objectives), qualitative (as for approach), and literature review (as for procedures). The aim was achieved through a thorough literature review, culminating in the development of conceptual maps, which correlated concepts of Analytical Geometry with concepts of Computer Graphics. Didactic sequences, also were prepared, defined based on Meaningful Learning Theory of Ausubel and the Theory of Geometric Reasoning Levels of Van Hiele and adapted from problems publicly available by University of Cambridge’s NRICH Project. The adaptation was necessary in order to allow the problems resolution with the use of a ray-tracing software called POV-Ray. Em plena era da informação, na qual os jovens mostram-se aficionados e ansiosos por inovações tecnológicas, não é mais possível praticar em sala de aula, de forma perene, tão somente as metodologias tradicionais de ensino. A presente pesquisa teve por objetivo inovar pedagogicamente ao estabelecer conexões teórico-práticas aplicáveis entre a Computação Gráfica e os conteúdos da Geometria Analítica do Ensino Médio com vistas ao desenvolvimento das competências requeridas aos alunos. Os tipos de metodologias adotadas no trabalho foram: descritiva e exploratória (quanto aos objetivos), qualitativa (quanto à abordagem), e bibliográfica (quanto aos procedimentos). O objetivo foi alcançado por meio de uma profunda revisão de literatura, culminando com a elaboração de mapas conceituais, que correlacionaram conceitos da Geometria Analítica com conceitos da Computação Gráfica. Foram elaboradas também sequências didáticas definidas com base na Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel e na Teoria dos Níveis de Raciocínio Geométrico de Van Hiele e adaptadas a partir de problemas disponibilizados publicamente pelo Projeto NRICH, da Universidade de Cambridge para que se adequassem à possibilidade de resolução com a utilização de um software do tipo ray-tracing denominado POV-Ray. Agência 1 2022-04-19T12:43:09Z 2022 2022-04-19T12:43:09Z 2015 Dissertação HINTERHOLZ JUNIOR, Ornélio. O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio. 2015. 101f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PROFMAT - Programa de Mestrado Nacional Profissional em Matemática UFRR
institution Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR
collection DSpace
language por
topic Educação matemática
Geometria analítica
Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel
Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele
POV-ray
Mathematics education
Analytic geometry
Meaningful learning theory of Ausubel
Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Educação matemática
Geometria analítica
Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel
Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele
POV-ray
Mathematics education
Analytic geometry
Meaningful learning theory of Ausubel
Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Hinterholz Junior, Ornélio
O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
topic_facet Educação matemática
Geometria analítica
Teoria da aprendizagem significativa de Ausubel
Teoria dos níveis de raciocínio geométrico de Van Hiele
POV-ray
Mathematics education
Analytic geometry
Meaningful learning theory of Ausubel
Theory of geometric reasoning levels of Van Hiele
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In the middle of Information Age, in which young people show up passionate and eager for technological innovations, it is no longer possible to practice in the classroom, in a perennial way, only just the traditional teaching methodologies. This research aimed to innovate pedagogically by establishing theoretical and practical connections between the applicable Computer Graphics and the High School Analytic Geometry content in order to develop the skills required to students. The kinds of methodologies used in this research were: descriptive and exploratory (as for objectives), qualitative (as for approach), and literature review (as for procedures). The aim was achieved through a thorough literature review, culminating in the development of conceptual maps, which correlated concepts of Analytical Geometry with concepts of Computer Graphics. Didactic sequences, also were prepared, defined based on Meaningful Learning Theory of Ausubel and the Theory of Geometric Reasoning Levels of Van Hiele and adapted from problems publicly available by University of Cambridge’s NRICH Project. The adaptation was necessary in order to allow the problems resolution with the use of a ray-tracing software called POV-Ray.
author_additional Silva, Luciano Ferreira
author_additionalStr Silva, Luciano Ferreira
format Dissertação
author Hinterholz Junior, Ornélio
title O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
title_short O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
title_full O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
title_fullStr O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
title_full_unstemmed O uso do POV-ray no ensino de geometria analítica no Ensino Médio
title_sort o uso do pov-ray no ensino de geometria analítica no ensino médio
publisher Universidade Federal de Roraima
publishDate 2022
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/725
_version_ 1788957338067009536
score 11.755432