/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia.
Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing...
Autor principal: | Glória, Isabela Acássia de Souza |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade do Estado do Amazonas
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 |
id |
oai:repositorioinstitucional:riuea-1729 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:repositorioinstitucional:riuea-17292019-10-11T17:21:27Z Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. Practical class as a pedagogical tool for meaningful learning in zoology teaching. Glória, Isabela Acássia de Souza Araújo, Joeliza Nunes http://lattes.cnpq.br/3983892958051440 Araújo, Joeliza Nunes http://lattes.cnpq.br/3983892958051440 Silva, Adailton Moreira da http://lattes.cnpq.br/9899572378161625 Castro, Naimy Farias de http://lattes.cnpq.br/5988655555615359 Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning. A Zoologia é uma das áreas da Biologia que requer a utilização de estratégias e metodologias diferenciadas tais como o uso de atividades lúdicas, aulas práticas experimentais, aulas práticas de campo e vídeos informativos. Visto que, essas ferramentas diversificadas contribuem no processo de construção de conceitos, a partir do conhecimento prévio dos estudantes. Esta pesquisa teve como objetivo avaliar a aprendizagem significativa do conteúdo de Zoologia por meio da utilização de aulas práticas com alunos do 7º ano do Ensino Fundamental. A metodologia utilizada foi uma sequência didática que ocorreu em três momentos: aula de campo para coleta dos insetos; aula prática em sala de aula para montagem da caixa entomológica com representantes da classe Insecta; produção de texto sobre o que aprenderam durante a aula de campo e na produção da caixa entomológica. Os resultados mostraram que aproximar os alunos da realidade, dando-lhes oportunidade de observar de perto as espécies da nossa fauna, é uma maneira motivadora de ensinar zoologia. As aulas práticas são estratégias metodológicas que tornam perceptível esta mudança, fazendo com que haja a construção do conhecimento, a partir dos saberes preexistentes, promovendo a aprendizagem significativa. 2019-10-07 2019-10-10T17:48:22Z 2019-06-04 2019-10-10T17:48:22Z Trabalho de Conclusão de Curso http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 por Acesso Aberto Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
institution |
Repositório Institucional - Universidade do Estado do Amazonas - UEA |
collection |
RI-UEA |
language |
por |
topic |
Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas |
spellingShingle |
Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas Glória, Isabela Acássia de Souza Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
topic_facet |
Ensino de Zoologia Aprendizagem Significativa Aulas Práticas |
description |
Zoology is one of the areas of biology that requires the use of differentiated strategies and methodologies such as the use of ludic activities, experimental practical classes, field practical classes and informative videos. Whereas, these diversified tools contribute in the process of constructing concepts, from the previous knowledge of the students. The aim of this research was to evaluate the significant learning of the contents of Zoology through the use of practical classes with 7th grade students. The methodology used was a didactic sequence that occurred in three moments: field class for insects collection; practical classroom classroom to assemble the entomological box with representatives of the class Insecta; production of text about what they learned during the field lesson and in the production of the entomological box. The results showed that bringing students closer to reality, giving them an opportunity to observe closely the species of our fauna, is a motivating way to teach zoology. The practical classes are methodological strategies that make this change perceptible, making the construction of knowledge, from the preexisting knowledge, promoting meaningful learning. |
author_additional |
Araújo, Joeliza Nunes |
author_additionalStr |
Araújo, Joeliza Nunes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Glória, Isabela Acássia de Souza |
title |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_short |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_full |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_fullStr |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_full_unstemmed |
Aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
title_sort |
aula prática como ferramenta pedagógica para aprendizagem significativa no ensino de zoologia. |
publisher |
Universidade do Estado do Amazonas |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1729 |
_version_ |
1816122763947016192 |
score |
11.755432 |