Periódico

“Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments

Autor principal: Carvalho da Cunha, Ulisses Franklin
Outros Autores: Karine Diel Rambo, Magale, Mara Miranda, Cynthia
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins - UFT 2021
Acesso em linha: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/10862
id ojs-article-10862
recordtype ojs
spelling ojs-article-108622022-04-26T15:34:05Z “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments “Mujeres en las Ciencias y Tecnologías Exactas”: percepciones de las concluintas del bachillerato de diferentes entornos socioeducativos “MULHERES NAS CIÊNCIAS EXATAS E TECNOLOGIAS”: PERCEPÇÕES DE CONCLUINTES DO ENSINO MÉDIO DE DISTINTOS AMBIENTES SOCIOEDUCACIONAIS Carvalho da Cunha, Ulisses Franklin Karine Diel Rambo, Magale Mara Miranda, Cynthia This study aimed to reflect on the presence of women in the exact sciences and technologies areas, from the perspective of the narratives of high school graduates, from two schools located in different socio-educational environments of a brazilian capital: one, being public and in a region of social vulnerability, and the other, particularly in the downtown area. This study was conducted using the focal group as a methodology for obtaining data, which allowed us to access the imaginary and opinions of these adolescents. The discussions raised in the focus groups were recorded, transcribed and subjected to content analysis. The results were discussed especially in the light of gender studies. The analyzes carried out in the development of the study indicate that the adolescents from both schools have convergent perceptions in several points that evidence the existence of gender stereotypes in science. Este estudio tuvo como objetivo reflexionar sobre la presencia de mujeres en las áreas de Ciencias Exactas y Tecnologías, en la perspectiva de las narrativas de egresados ​​de secundaria, de dos escuelas ubicadas en diferentes entornos socioeducativos de una capital brasileña: una, ser pública y en región de vulnerabilidades sociales, y la otra, particularmente la zona central de la ciudad. Este estudio se realizó utilizando el grupo focal como metodología para la obtención de datos, lo que nos permitió tener acceso al imaginario y opiniones de estos adolescentes. Las discusiones planteadas en los grupos focales fueron grabadas, transcritas y sometidas a análisis de contenido. Los resultados se discutieron especialmente a la luz de los estudios de género. Los análisis realizados en el desarrollo del estudio muestran que los adolescentes de ambas escuelas tienen percepciones convergentes en varios puntos que evidencian la existencia de estereotipos de género en la ciencia. Este estudo propôs-se a refletir acerca da presença das mulheres nas áreas de Ciências Exatas e Tecnologias, na perspectiva das narrativas de alunas concluintes do Ensino Médio, de duas escolas localizadas em distintos ambientes socioeducacionais de uma capital brasileira: uma, sendo pública e em região de vulnerabilidades sociais, e a outra, particular da área central da cidade. Este estudo foi realizado utilizando-se como metodologia de obtenção dos dados o grupo focal, que nos permitiu ter acesso ao imaginário e às opiniões destas adolescentes. As discussões levantadas nos grupos focais foram gravadas, transcritas e submetidas à análise de conteúdo. Os resultados foram discutidos especialmente à luz dos estudos de gênero. As análises realizadas no desenvolvimento do estudo apontam que as adolescentes de ambas as escolas possuem percepções convergentes em diversos pontos que evidenciam a existência de estereótipos de gênero na ciência. Universidade Federal do Tocantins - UFT 2021-10-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/10862 10.20873/uftv8-10862 DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins; Vol. 8 No. 3 (2021); 114-129 DESAFIOS; Vol. 8 Núm. 3 (2021); 114-129 DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins; v. 8 n. 3 (2021); 114-129 2359-3652 por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/10862/19210 Copyright (c) 2021 Ulisses Franklin Carvalho da Cunha, Magale Karine Diel Rambo, Cynthia Mara Miranda
institution Periódicos Uft
collection periodicosUFT
language por
format Periódico
author Carvalho da Cunha, Ulisses Franklin
spellingShingle Carvalho da Cunha, Ulisses Franklin
“Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
author-letter Carvalho da Cunha, Ulisses Franklin
author2 Karine Diel Rambo, Magale
Mara Miranda, Cynthia
author2Str Karine Diel Rambo, Magale
Mara Miranda, Cynthia
title “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
title_short “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
title_full “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
title_fullStr “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
title_full_unstemmed “Women in Exact and Technological Sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
title_sort “women in exact and technological sciences”: perceptions of concluints in high school of distinct socio-educational environments
publisher Universidade Federal do Tocantins - UFT
publishDate 2021
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/10862
_version_ 1778072047225667584
score 11.755432