Periódico

ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION

Autor principal: Orey, Daniel Clark
Outros Autores: Rosa, Milton
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT) 2021
Acesso em linha: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12739
id ojs-article-12739
recordtype ojs
spelling ojs-article-127392021-11-25T18:08:57Z ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION ETNOMATEMÁTICA COMO UM PROGRAMA SUBVERSIVO E RESPONSÁVEL PARA UMA AÇÃO PEDAGÓGICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES Orey, Daniel Clark Rosa, Milton Pedagogical Action Ethnomathematics Teacher Education Continuing Education Ação Pedagógica Etnomatemática Formação Continuada Formação Inicial Subversão Responsável The proposal of Ethnomathematics for initial and continuing teacher education courses is in tune with current trends in Mathematics Education, as it helps these professionals in the investigation of mathematical practices that occur in different contexts. This approach aims at the elaboration of contextualized curricular mathematical activities in the ethnomathematics perspective. Thus, it is important that pedagogical action of ethnomathematics is related to the use of problem situations linked to the cultural background of these professionals and their students through the insertion of locally developed mathematical procedures. The main objective of this theoretical article is to show educational possibilities based on the principles of subversion responsible for the development of a critical, reflexive and constructivist pedagogical action for these courses. A proposta da Etnomatemática para os programas de formação inicial e continuada de professores está em sintonia com as tendências atuais da Educação Matemática, pois auxilia esses profissionais na investigação de práticas matemáticas que ocorrem em contextos diversos. Essa abordagem visa a elaboração de atividades matemáticas curriculares contextualizadas na perspectiva etnomatemática. Então, é importante que a ação pedagógica da Etnomatemática esteja relacionada com a utilização de situações-problema vinculadas à bagagem cultural desses profissionais e de seus alunos por meio da inserção de procedimentos matemáticos desenvolvidos localmente. O principal objetivo desse artigo teórico é mostrar as possibilidades educacionais fundamentadas nos princípios de subversão responsável para o desenvolvimento de uma ação pedagógica crítica, reflexiva e construtivista para esses programas. Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT) 2021-11-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12739 Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 2 (2021): DOSSIÊ: ETNOMATEMÁTICA - CAMINHOS, BIFURCAÇÕES E ENCRUZILHADAS; 109 - 124 por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12739/19415 Copyright (c) 2021 Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/br/
institution Periódicos Uft
collection periodicosUFT
language por
format Periódico
author Orey, Daniel Clark
spellingShingle Orey, Daniel Clark
ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
author-letter Orey, Daniel Clark
author2 Rosa, Milton
author2Str Rosa, Milton
title ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
title_short ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
title_full ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
title_fullStr ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
title_full_unstemmed ETHNOMATHEMATICS AS A SUBVERSIVE AND RESPONSIBLE PROGRAM FOR THE PEDAGOGICAL ACTION IN TEACHER EDUCATION
title_sort ethnomathematics as a subversive and responsible program for the pedagogical action in teacher education
publisher Alessandro Tomaz Barbosa, colegiado de Biologia, Universidade Federal do Tocantins (UFT)
publishDate 2021
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/RIEcim/article/view/12739
_version_ 1717585110086189056
score 11.755432