Periódico

PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE

Autor principal: Aguiar, Rebeka da Silva
Outros Autores: Melo de Sousa, Alexandre, Vilarinho, Michelle Machado de Oliveira, Barbosa, Neyara Macedo Coelho
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Porto das Letras 2022
Acesso em linha: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15139
id ojs-article-15139
recordtype ojs
spelling ojs-article-151392023-04-01T20:29:36Z PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE PRÁTICAS DE LEITURA E ESCRITA PARA O ESTUDO E A APRENDIZAGEM DO ARTIGO CIENTÍFICO Aguiar, Rebeka da Silva Melo de Sousa, Alexandre Vilarinho, Michelle Machado de Oliveira Barbosa, Neyara Macedo Coelho This paper aims at explain a methodological proposal for teaching of textual genre scientific article. Suggestions described here are the result of authors experience who work in Higher Education and teach reading and writing Portuguese Courses for lincenciate, bachelor and technological degree in three different universities in Brazil: Federal University of Acre (UFAC), Federal University of Amazonas (UFAM) and University of Brasília (UnB). Systematization of undergraduate activities around textual genres is justified by the need for students learning how to read and write academic texts in specialized areas of higher education spheres. Hence, we expect to assist teachers in Instrumental Portuguese, Reading, Interpretation and Text Production and Scientific Work Methodology Courses, as there are few initiatives which provide authentic situations of communicative interaction in university circles. The target of this proposal is to enhance reading and writing with vocabulary selection and structure appropriate to text type, so that undergraduate students can improve these skills to scientific production and papers submission in scientific events, annals and journals. Este artigo tem o objetivo de explicitar uma proposta metodológica para o ensino do gênero textual artigo científico no Ensino Superior. As sugestões aqui descritas são resultados da experiência dos autores que atuam no Ensino Superior, e que ministram disciplinas de leitura e escrita para cursos de licenciatura e bacharelado e tecnológico em três universidades do Brasil: Universidade Federal do Acre (UFAC), Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e Universidade de Brasília (UnB). A sistematização de atividades na graduação em torno dos gêneros textuais se justifica em razão da necessidade de os discentes aprenderem a ler e a escrever textos acadêmicos das áreas de especialidade dos cursos superiores. Assim, esperamos auxiliar os professores das disciplinas, uma vez que há poucas iniciativas que possibilitem situações autênticas de interação comunicativa no espaço universitário. Nossa proposta tem como alvo aprimorar a leitura e a escrita, com seleção vocabular e estrutura adequadas ao gênero em estudo, para que os discentes possam aperfeiçoar essas competências, com vistas à produção científica e à submissão de trabalhos em eventos científicos, anais e periódicos. Porto das Letras Porto das Letras 2022-11-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15139 10.20873-rsa-ams-mov-ncb Porto das Letras; Vol. 8 No. 2 (2022): Toponímia em Libras; s22014 Porto das Letras; v. 8 n. 2 (2022): Toponímia em Libras; s22014 2448-0819 10.20873//pl69 por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15139/20573 Copyright (c) 2022 Porto das Letras
institution Periódicos Uft
collection periodicosUFT
language por
format Periódico
author Aguiar, Rebeka da Silva
spellingShingle Aguiar, Rebeka da Silva
PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
author-letter Aguiar, Rebeka da Silva
author2 Melo de Sousa, Alexandre
Vilarinho, Michelle Machado de Oliveira
Barbosa, Neyara Macedo Coelho
author2Str Melo de Sousa, Alexandre
Vilarinho, Michelle Machado de Oliveira
Barbosa, Neyara Macedo Coelho
title PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
title_short PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
title_full PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
title_fullStr PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
title_full_unstemmed PRACTICES OF READING AND WRITING FOR THE STUDY AND LEARNING OF SCIENTIFIC ARTICLE
title_sort practices of reading and writing for the study and learning of scientific article
publisher Porto das Letras
publishDate 2022
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15139
_version_ 1778072262505660416
score 11.755432