/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições
This work, with the theme Teaching System and Education Plans, has the objective of analyzing perspectives and contradictions of National and Municipal Education Plans in the State of Tocantins for the process of effective institutionalization of the National Education System (SNE in Portuguese) and...
Autor principal: | Rodrigues, Rute Soares |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/1062 |
id |
ir-11612-1062 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-10622019-05-25T06:25:11Z Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições Rodrigues, Rute Soares Lagares, Rosilene Política educacional; Gestão da educação; Plano Nacional de Educação; Planos Municipais de Educação; TocantinsEducational policy; Educational legislation; Educatiom management; National Educational Plan; Municipal Education Plans in the State of Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work, with the theme Teaching System and Education Plans, has the objective of analyzing perspectives and contradictions of National and Municipal Education Plans in the State of Tocantins for the process of effective institutionalization of the National Education System (SNE in Portuguese) and for the definition of public policies and the management of education. The research presents the epistemological approach of historical-dialectical materialism, a qualitative approach, with information collected through bibliographical and documented research. The results reiterate the necessary and direct relationship between the national and municipal education plans, the effective institutionalization movement of the SNE, the definition of public policies for education and its management, - the plans being one of the articulating elements of this movement; reveal the movement of private education systems inserted in the disputes in terms of conceptions and alteration of the notion of system in the field of education; and defend the importance of monitoring and evaluation of SMEs in the State of Tocantins, with a view to the implementation of the PNE and the effective institutionalization of the SNE. However, it highlights a current scenario whose intentions in dispute hinder this movement that requires consistency and continuity in educational management. Este trabalho, com o tema sistema de ensino e planos de educação, tem por objetivo analisar perspectivas e contradições dos Planos Nacional e Municipais de Educação no Estado do Tocantins para o processo de institucionalização efetiva do Sistema Nacional de Educação (SNE) e para a definição das políticas públicas e a gestão da educação. A pesquisa apresenta o enfoque epistemológico do materialismo histórico-dialético, uma abordagem qualitativa, com informações coletadas por meio de revisão bibliográfica e pesquisa documental. Os resultados reiteram a necessária e direta relação entre os planos de educação nacional e municipais, o movimento de institucionalização efetiva do SNE, a definição de políticas públicas para a educação e sua gestão, sendo os planos um dos elementos articuladores deste movimento; desvelam o movimento dos sistemas privados de ensino inseridos nas disputas em termos de concepções e alteração da noção de sistema no campo da educação; e defendem a importância do monitoramento e da avaliação dos PME no Estado do Tocantins, com vistas à implementação do PNE e a institucionalização efetiva do SNE. Todavia, destaca um cenário atual cujas intencionalidades em disputa dificultam esse movimento que exige coerência e continuidade na gestão educacional. 2019-02-06T12:57:47Z 2019-02-06T12:57:47Z 2018-08-17 Dissertação RODRIGUES, Rute Soares. Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições.2018. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2018. http://hdl.handle.net/11612/1062 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Política educacional; Gestão da educação; Plano Nacional de Educação; Planos Municipais de Educação; TocantinsEducational policy; Educational legislation; Educatiom management; National Educational Plan; Municipal Education Plans in the State of Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Política educacional; Gestão da educação; Plano Nacional de Educação; Planos Municipais de Educação; TocantinsEducational policy; Educational legislation; Educatiom management; National Educational Plan; Municipal Education Plans in the State of Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Rodrigues, Rute Soares Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
topic_facet |
Política educacional; Gestão da educação; Plano Nacional de Educação; Planos Municipais de Educação; TocantinsEducational policy; Educational legislation; Educatiom management; National Educational Plan; Municipal Education Plans in the State of Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work, with the theme Teaching System and Education Plans, has the objective of analyzing perspectives and contradictions of National and Municipal Education Plans in the State of Tocantins for the process of effective institutionalization of the National Education System (SNE in Portuguese) and for the definition of public policies and the management of education. The research presents the epistemological approach of historical-dialectical materialism, a qualitative approach, with information collected through bibliographical and documented research. The results reiterate the necessary and direct relationship between the national and municipal education plans, the effective institutionalization movement of the SNE, the definition of public policies for education and its management, - the plans being one of the articulating elements of this movement; reveal the movement of private education systems inserted in the disputes in terms of conceptions and alteration of the notion of system in the field of education; and defend the importance of monitoring and evaluation of SMEs in the State of Tocantins, with a view to the implementation of the PNE and the effective institutionalization of the SNE. However, it highlights a current scenario whose intentions in dispute hinder this movement that requires consistency and continuity in educational management. |
author_additional |
Lagares, Rosilene |
author_additionalStr |
Lagares, Rosilene |
format |
Dissertação |
author |
Rodrigues, Rute Soares |
title |
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
title_short |
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
title_full |
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
title_fullStr |
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
title_full_unstemmed |
Planos nacional e municipais de educação no Tocantins e institucionalização do Sistema Nacional de Educação: perspectivas e contradições |
title_sort |
planos nacional e municipais de educação no tocantins e institucionalização do sistema nacional de educação: perspectivas e contradições |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2019 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/1062 |
_version_ |
1787134558838194176 |
score |
11.755432 |