/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação
The objective of this research is to understand the fundamentals of the State reform process of the 1990s and its developments for the management of education in Brazil in the outset twenty-first century, from the political orientation of the National Education Plan (PNE) (2014-2024). Some questi...
Autor principal: | Fernandes, Katya Lacerda |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2016
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/145 |
id |
ir-11612-145 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-1452019-05-25T06:03:00Z Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação Fernandes, Katya Lacerda Lagares, Rosilene Bryan, Newton Antonio Paciulli Plano Nacional de Educação Gestão da educação Reforma do Estado Gerencialismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective of this research is to understand the fundamentals of the State reform process of the 1990s and its developments for the management of education in Brazil in the outset twenty-first century, from the political orientation of the National Education Plan (PNE) (2014-2024). Some questions have permeated their unfolding, specifically: What are the influences of state reform of the 1990s for the management of education in Brazil in the outset twenty-first century? Which are the presuppositions and the logic of the PNE? What aspects evidence the relationship between the 1990 state reform and the PNE into effect? Generally speaking, what are the possible implications of the PNE for the management of education in Brazil? It is therefore of fundamental importance to understand the materiality of management education and its foundations in the current Brazilian context in which the PNE is constituted and the questions that underlie the establishment of the National Education System. To this end, the positioning that oriented the construction and interpretation of the results was the historical-dialectical materialist method, as form of approximation of reality, it used bibliographical and documentary sources. As a result, the identified political orientation corresponds the new face of neoliberalism, the "third way", which entails to the management education: the maintenance of the accountability logic, by means deconcentration of the Union to the states, Federal District and municipalities, the expansion of administered competition, the implementation of multiple norms and different interpretations about the democratic management and the reinforcement of the overlap between the productive management and the "democratic management", what has implied at the adoption of managerial public administration, in entrepreneurship, and in establishing public-private partnerships in the contexto of redefinition of the relations between state and society. O objetivo desta investigação é compreender os fundamentos do processo de reforma do Estado da década de 1990 e seus desdobramentos para a gestão da educação no Brasil nos primórdios do século XXI, a partir da orientação política do Plano Nacional de Educação (PNE) (2014-2024). Algumas indagações permearam o seu desenrolar, especificamente: Quais as influências da reforma estatal da década de 1990 para a gestão da educação no Brasil nos primórdios do século XXI? Quais os pressupostos e a lógica do PNE? Que aspectos evidenciam a relação entre a reforma do Estado da década de 1990 e o PNE em vigência? Em linhas gerais, quais as possíveis implicações do referido PNE para a gestão da educação no Brasil? É, pois, de fundamental importância compreender a materialidade da gestão da educação e seus fundamentos no atual contexto brasileiro no qual o PNE é constituído e das questões que perpassam a instituição do Sistema Nacional de Educação. Para tanto, o posicionamento que orientou a construção e a interpretação dos resultados foi o método materialista histórico-dialético e, como forma de aproximação da realidade, utilizaram-se fontes bibliográficas e documentais. Como resultado, a orientação política identificada corresponde a nova face do neoliberalismo, a “terceira via”, o que acarreta para a gestão da educação: a manutenção da lógica de responsabilização, mediante desconcentração da União para os estados, Distrito Federal e municípios, a ampliação da competição administrada, a implementação de múltiplas normas e diferentes interpretações a respeito da gestão democrática e o reforço à imbricação entre a gestão produtiva e a “gestão democrática”, o que tem implicado na adoção da administração pública gerencial, no empreendedorismo e no estabelecimento de parcerias públicoprivadas, no contexto de redefinição das relações entre Estado e sociedade. 2016-04-06T17:43:33Z 2016-04-06T17:43:33Z 2015-08-03 Dissertação FERNANDES, Katya Lacerda. Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação. 2015. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2015. http://hdl.handle.net/11612/145 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Plano Nacional de Educação Gestão da educação Reforma do Estado Gerencialismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Plano Nacional de Educação Gestão da educação Reforma do Estado Gerencialismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Fernandes, Katya Lacerda Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
topic_facet |
Plano Nacional de Educação Gestão da educação Reforma do Estado Gerencialismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this research is to understand the fundamentals of the State
reform process of the 1990s and its developments for the management of
education in Brazil in the outset twenty-first century, from the political orientation
of the National Education Plan (PNE) (2014-2024). Some questions have
permeated their unfolding, specifically: What are the influences of state reform of
the 1990s for the management of education in Brazil in the outset twenty-first
century? Which are the presuppositions and the logic of the PNE? What aspects
evidence the relationship between the 1990 state reform and the PNE into effect?
Generally speaking, what are the possible implications of the PNE for the
management of education in Brazil? It is therefore of fundamental importance to
understand the materiality of management education and its foundations in the
current Brazilian context in which the PNE is constituted and the questions that
underlie the establishment of the National Education System. To this end, the
positioning that oriented the construction and interpretation of the results was the
historical-dialectical materialist method, as form of approximation of reality, it
used bibliographical and documentary sources. As a result, the identified political
orientation corresponds the new face of neoliberalism, the "third way", which
entails to the management education: the maintenance of the accountability logic,
by means deconcentration of the Union to the states, Federal District and
municipalities, the expansion of administered competition, the implementation of
multiple norms and different interpretations about the democratic management
and the reinforcement of the overlap between the productive management and
the "democratic management", what has implied at the adoption of managerial
public administration, in entrepreneurship, and in establishing public-private
partnerships in the contexto of redefinition of the relations between state and
society. |
author_additional |
Lagares, Rosilene |
author_additionalStr |
Lagares, Rosilene |
format |
Dissertação |
author |
Fernandes, Katya Lacerda |
title |
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
title_short |
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
title_full |
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
title_fullStr |
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
title_full_unstemmed |
Orientação política do Plano Nacional de Educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
title_sort |
orientação política do plano nacional de educação (2014-2024): implicações para a gestão da educação |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2016 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/145 |
_version_ |
1787134478125105152 |
score |
11.755432 |