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Dissertação
Práticas políticas repressivas do Século XX e consciência histórica: um propositivo didático das aulas de História no Colégio Santa Cruz – Araguaína – TO
This work presents as an object of research the development of historical consciousness through film didactics. We use the theorization of Jörn Rusen, who understands the application of art as an important element for the development of historical consciousness. The historical clipping was eviden...
Autor principal: | Coimbra, Kamila Soares de Araújo |
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Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2020
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/1705 |
id |
ir-11612-1705 |
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ir-11612-17052020-02-19T06:01:06Z Práticas políticas repressivas do Século XX e consciência histórica: um propositivo didático das aulas de História no Colégio Santa Cruz – Araguaína – TO Coimbra, Kamila Soares de Araújo Manieri, Dagmar Ensino de história; Consciência histórica; Arte fílmica; Jörn Rusen; Totalitarismo; History teaching; historical consciousness; film art; Totalitarianism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This work presents as an object of research the development of historical consciousness through film didactics. We use the theorization of Jörn Rusen, who understands the application of art as an important element for the development of historical consciousness. The historical clipping was evidenced in two film works: The girl who stole books and The year my parents went on vacation. They are works that include repressive practices in authoritarian regimes, Nazism in Germany and the military regime in Brazil, respectively. The methodology adopted in the research was participant research, in which the empirical object of knowledge was constructed with those surveyed during the course of the study. Este trabalho apresenta como objeto de pesquisa o desenvolvimento da consciência histórica através da didática fílmica. Utiliza-se a teorização de Jörn Rusen, que compreende a aplicação da arte como elemento importante para o desenvolvimento da consciência histórica. Nos documentos da pesquisa ficou evidenciado em duas obras fílmicas: A menina que roubava livros e O ano em que meus pais saíram de férias. São obras que figuram as práticas repressivas em regimes autoritários, o nazismo na Alemanha e o regime militar no Brasil, respectivamente. A metodologia adotada na pesquisa foi a pesquisa participante, no qual o objeto empírico de conhecimento foi construído com os pesquisados no decorrer do trabalho. 2020-02-18T18:56:10Z 2020-02-18T18:56:10Z 2018-12-04 Dissertação COIMBRA, Kamila Soares de Araújo. Práticas políticas repressivas do Século XX e consciência histórica: um propositivo didático das aulas de História no Colégio Santa Cruz – Araguaína – TO. 2018.75f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Araguaína, 2018. http://hdl.handle.net/11612/1705 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistória Araguaína |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
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This work presents as an object of research the development of historical
consciousness through film didactics. We use the theorization of Jörn Rusen, who
understands the application of art as an important element for the development of
historical consciousness. The historical clipping was evidenced in two film works: The
girl who stole books and The year my parents went on vacation. They are works that
include repressive practices in authoritarian regimes, Nazism in Germany and the
military regime in Brazil, respectively. The methodology adopted in the research was
participant research, in which the empirical object of knowledge was constructed with
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