Monografia

Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT

We present in this study, which presents as a basis, the results of research in the area of Mathematical Education on teaching and learning the concept of fraction. This concept is part of many everyday situations, and shows content that is difficult to assimilate for both teachers and students. Fro...

ver descrição completa

Autor principal: Barbosa, Alexandra Rodrigues de Sousa
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1741
id ir-11612-1741
recordtype dspace
spelling ir-11612-17412020-02-20T06:01:30Z Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT Barbosa, Alexandra Rodrigues de Sousa Barros, Marcos José Pereira Ensino e Aprendizagem de Fração Educação Matemática Significados de Fração Características das quantidades Fraction Teaching and Learning Mathematics education Meanings, Fraction Rating Features CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA We present in this study, which presents as a basis, the results of research in the area of Mathematical Education on teaching and learning the concept of fraction. This concept is part of many everyday situations, and shows content that is difficult to assimilate for both teachers and students. From the observation of the difficulties faced by students recently inserted in the academic life, as well as the different meanings of the fractions, there was a need for this research. Therefore, the general objective of this paper is to answer the research question: “What knowledge do students entering the undergraduate mathematics course at the Federal University of Tocantins (UFT) Araguaína campus, mobilize themselves to solve fraction problems? Considering its five meanings - part-whole, number, measure, quotient and multiplicative operator - based on the works of Merlini (2005) and Barros (2018). To collect the necessary data for qualitative analysis of this research, we developed a didactic sequence with five activities, organized into tasks related to fractional meanings and applicable to 29 students from the first period 2019/01 of the undergraduate mathematics course (UFT). From this analysis, it was concluded that the participants 'knowledge regarding the concept of fraction is not comprehensive in relation to the five meanings analyzed and that there is no uniformity in the participants' strategies for solving the issues within the same context. Another point noted is the recurring use of the simple three-rule and the Part-Whole meaning as a resolution strategy present in all activities. Apresentamos neste trabalho um estudo, que traz como base, resultados de pesquisas na área de Educação Matemática sobre ensino e aprendizagem do conceito de fração. Este conceito faz parte de inúmeras situações cotidianas, e tem se mostrado um conteúdo de difícil assimilação, tanto para os professores quanto para os alunos. A partir da observação das dificuldades enfrentadas por estudantes recém inseridos na vida acadêmica, em assimilar os diferentes significados das frações, verificou-se a necessidade desta pesquisa. Diante disso, o objetivo geral deste trabalho é responder a questão de pesquisa: “Quais os conhecimentos que os estudantes ingressantes no curso de licenciatura em matemática da Universidade Federal do Tocantins (UFT) campus de Araguaína, mobilizam ao solucionarem situações de frações? Considerando seus cinco significados - Parte-Todo, Número, Medida, Quociente e Operador multiplicativo - com base nos trabalhos de Merlini (2005) e Barros (2018). Para a coleta de dados necessários às análises qualitativas desta pesquisa, desenvolvemos uma sequência didática com cinco atividades, organizadas em tarefas referentes aos significados fracionários e a aplicamos a 29 alunos do primeiro período 2019/01 do curso de Licenciatura em Matemática da (UFT). A partir dessa análise, concluiu-se que os conhecimentos dos participantes, em relação ao conceito de fração, não são abrangentes em relação aos cinco significados analisados e que não há uniformidade nas estratégias dos participantes para resolução das questões dentro do mesmo contexto. Outro ponto observado é o uso recorrente de regra de três simples e do significado Parte-Todo como estratégia de resolução presente em todas as atividades. 2020-02-19T21:26:32Z 2020-02-19T21:26:32Z 2020-02-19 Monografia BARBOSA, Alexandra Rodrigues de Sousa. Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT: Câmpus de Araguaína-TO mobilizam para solucionarem situações que envolvem o conceito de fração. 2019. 67 f. Monografia (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1741 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino e Aprendizagem de Fração
Educação Matemática
Significados de Fração
Características das quantidades
Fraction Teaching and Learning
Mathematics education
Meanings, Fraction
Rating Features
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino e Aprendizagem de Fração
Educação Matemática
Significados de Fração
Características das quantidades
Fraction Teaching and Learning
Mathematics education
Meanings, Fraction
Rating Features
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Barbosa, Alexandra Rodrigues de Sousa
Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
topic_facet Ensino e Aprendizagem de Fração
Educação Matemática
Significados de Fração
Características das quantidades
Fraction Teaching and Learning
Mathematics education
Meanings, Fraction
Rating Features
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description We present in this study, which presents as a basis, the results of research in the area of Mathematical Education on teaching and learning the concept of fraction. This concept is part of many everyday situations, and shows content that is difficult to assimilate for both teachers and students. From the observation of the difficulties faced by students recently inserted in the academic life, as well as the different meanings of the fractions, there was a need for this research. Therefore, the general objective of this paper is to answer the research question: “What knowledge do students entering the undergraduate mathematics course at the Federal University of Tocantins (UFT) Araguaína campus, mobilize themselves to solve fraction problems? Considering its five meanings - part-whole, number, measure, quotient and multiplicative operator - based on the works of Merlini (2005) and Barros (2018). To collect the necessary data for qualitative analysis of this research, we developed a didactic sequence with five activities, organized into tasks related to fractional meanings and applicable to 29 students from the first period 2019/01 of the undergraduate mathematics course (UFT). From this analysis, it was concluded that the participants 'knowledge regarding the concept of fraction is not comprehensive in relation to the five meanings analyzed and that there is no uniformity in the participants' strategies for solving the issues within the same context. Another point noted is the recurring use of the simple three-rule and the Part-Whole meaning as a resolution strategy present in all activities.
author_additional Barros, Marcos José Pereira
author_additionalStr Barros, Marcos José Pereira
format Monografia
author Barbosa, Alexandra Rodrigues de Sousa
title Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
title_short Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
title_full Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
title_fullStr Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
title_full_unstemmed Um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em Matemática da UFT
title_sort um estudo dos conhecimentos que alunos ingressantes no curso de licenciatura em matemática da uft
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/1741
_version_ 1787134837423865856
score 11.755432