Monografia

Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos

The Law 10.436 of 2002 recognizes the Brazilian Sign Language (Libras) as an official language of the country, as well as Portuguese. Thereafter, it is assumed responsibility for school inclusion of students with hearing loss in basic education in regular schools and the right to equal educational o...

ver descrição completa

Autor principal: Terris, Paloma Aline
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1800
id ir-11612-1800
recordtype dspace
spelling ir-11612-18002020-03-03T06:01:00Z Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos Terris, Paloma Aline Oliveira, Roberto Dalmo Varallo Lima de Ensino de Química Surdez Material Didático Chemistry Teaching Deafness Teaching Materials CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The Law 10.436 of 2002 recognizes the Brazilian Sign Language (Libras) as an official language of the country, as well as Portuguese. Thereafter, it is assumed responsibility for school inclusion of students with hearing loss in basic education in regular schools and the right to equal educational opportunities to listeners. In this context and given the scarcity of bilingual teaching materials publications for deaf in events discussing the Chemistry Teaching, created the Libras Com(s)Ciência project, where through educational videos are discussed facts about chemistry with science communication as an element of inclusion. Thus, this paper describes the process of elaboration and disclosure of four bilingual videos that were created from simple shooting and editing tools. All the videos are the information types and do not replace the presence of the teacher in the classroom, this should create opportunities the space for the discussion of relevant contents to the education plan. In addition, the produced material was issued on virtual platforms such as Facebook and YouTube aiming to reach more public with an interest in inclusive themes of people with deafness, chemistry teaching and production didactic material and teaching practice subsidies whichregards the inclusion. We emphasize that in two weeks after being published in the virtual page linked to the project, the sketch (4) discusses the chemistry of rotten eggs reached more than 20 million people with over 5,3 views and was widely shared by the Internet audience that accesses social networks . A Lei 10.436 de 2002 reconhece a Língua de Sinais Brasileira (Libras) como uma língua oficial do país. A partir daí, assume-se responsabilidade pela inclusão escolar de alunos com surdez na educação básica em escolas regulares e com o direito a oportunidades de ensino iguais aos ouvintes. Neste contexto e dada a escassez de publicações de materiais didáticos bilíngues para surdos em eventos que discutem o Ensino de Química, criou-se o projeto Libras Com(s)Ciência, onde por meio de vídeos educativos são discutidas curiosidades sobre a química tendo a divulgação científica como um elemento de inclusão. Dessa forma, o presente trabalho relata o processo de elaboração e divulgação de quatro vídeos bilíngues que foram criados a partir de ferramentas simples de filmagem e edição. Todos os vídeos são do tipo informativos e não substituem a presença do professor em sala de aula, devendo este oportunizar o espaço para a discussão dos conteúdos pertinentes ao plano de ensino. Ademais, o material produzido foi divulgado em redes sociais com o intuito de alcançar maior número de público que tenha interesse nas temáticas inclusivas para pessoas com surdez, ensino de química e produção de materiais didáticos que possam subsidiar a prática docente no que se refere à inclusão. Ressaltamos que em duas semanas após ser publicado na página virtual vinculada ao projeto, o esquete (4) que aborda a química do ovo podre alcançou mais de 20 mil pessoas tendo acima de 5,3 mil visualizações e foi amplamente compartilhado pelo público internauta que acessa as redes sociais. 2020-03-02T22:18:48Z 2020-03-02T22:18:48Z 2020-03-02 Monografia TERRIS, Paloma Aline. Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos. 2016. 87 f. Monografia (Graduação) - Curso de Química, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/1800 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::QUÍMICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Química
Surdez
Material Didático
Chemistry Teaching
Deafness
Teaching Materials
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
spellingShingle Ensino de Química
Surdez
Material Didático
Chemistry Teaching
Deafness
Teaching Materials
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Terris, Paloma Aline
Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
topic_facet Ensino de Química
Surdez
Material Didático
Chemistry Teaching
Deafness
Teaching Materials
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
description The Law 10.436 of 2002 recognizes the Brazilian Sign Language (Libras) as an official language of the country, as well as Portuguese. Thereafter, it is assumed responsibility for school inclusion of students with hearing loss in basic education in regular schools and the right to equal educational opportunities to listeners. In this context and given the scarcity of bilingual teaching materials publications for deaf in events discussing the Chemistry Teaching, created the Libras Com(s)Ciência project, where through educational videos are discussed facts about chemistry with science communication as an element of inclusion. Thus, this paper describes the process of elaboration and disclosure of four bilingual videos that were created from simple shooting and editing tools. All the videos are the information types and do not replace the presence of the teacher in the classroom, this should create opportunities the space for the discussion of relevant contents to the education plan. In addition, the produced material was issued on virtual platforms such as Facebook and YouTube aiming to reach more public with an interest in inclusive themes of people with deafness, chemistry teaching and production didactic material and teaching practice subsidies whichregards the inclusion. We emphasize that in two weeks after being published in the virtual page linked to the project, the sketch (4) discusses the chemistry of rotten eggs reached more than 20 million people with over 5,3 views and was widely shared by the Internet audience that accesses social networks .
author_additional Oliveira, Roberto Dalmo Varallo Lima de
author_additionalStr Oliveira, Roberto Dalmo Varallo Lima de
format Monografia
author Terris, Paloma Aline
title Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
title_short Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
title_full Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
title_fullStr Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
title_full_unstemmed Divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
title_sort divulgação de ciências para estudantes surdos a partir da elaboração de vídeos inclusivos
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/1800
_version_ 1787134657226080256
score 11.675088