Dissertação

Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção

Brazilian education has sought to raise the quality of teaching to minimize the difficulties of students and consequently improve their rates in terms of learning. Mathematics is one of the main challenges for this improvement to happen. Given the difficulties that students have when studying, it...

ver descrição completa

Autor principal: Oliveira, Antonio Alan Cardec Alves
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2324
id ir-11612-2324
recordtype dspace
spelling ir-11612-23242021-03-03T06:01:39Z Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção Oliveira, Antonio Alan Cardec Alves Cruz, Betty Clara Barraza De La Teorias de Aprendizagem; Sequência Didática; Matemática; Memória; Learning Theories; Didactic Sequence; Mathematics; Memory CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Brazilian education has sought to raise the quality of teaching to minimize the difficulties of students and consequently improve their rates in terms of learning. Mathematics is one of the main challenges for this improvement to happen. Given the difficulties that students have when studying, it is necessary to invest in new methodologies, and one of them is the object of this dissertation, which proposes the development of a didactic sequence contextualizing food and sports so that students in the eighth grade of elementary school II learn the content of Proportion. The exploration of theoretical frameworks by making a bibliographic review was the methodology applied using the deductive method. During the writing of this dissertation it was observed that the theories of learning added to the methodology by repetition and memorization can contribute significantly to the teaching work in the classroom. The main result of the work is a didactic sequence, with an interdisciplinary approach and significant learning aimed at elementary school teachers II who intend to innovate in the classroom. A educação brasileira tem buscado elevar a qualidade do ensino para minimizar as dificuldades dos alunos e consequentemente melhorar seus índices em termos de aprendizagem. A matemática é um dos principais desafios para que essa melhora aconteça. Diante das dificuldades que os alunos apresentam ao estudar julga-se necessário investir em novas metodologias e uma delas é o objeto dessa dissertação, que tem como proposta a elaboração de uma sequência didática contextualizando alimentos e esportes para que os alunos do oitavo ano do ensino fundamental II aprendam o conteúdo de Proporção. A exploração dos referenciais teóricos fazendo revisão bibliográfica foi a metodologia aplicada usando o método dedutivo. No decorrer da escrita dessa dissertação, observou-se que as teorias de aprendizagem somadas com a metodologia por repetição e memorização poderá contribuir significativamente com o trabalho docente em sala de aula. O resultado principal do trabalho é uma sequência didática, com abordagem interdisciplinar e aprendizagem significativa, destinado a professores de ensino fundamental II que pretendam inovar em sala de aula. 2021-03-02T13:54:41Z 2021-03-02T13:54:41Z 2020-12-11 Dissertação OLIVEIRA, Antonio Alan Cardec Alves . Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção.2020.81f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2324 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Teorias de Aprendizagem; Sequência Didática; Matemática; Memória; Learning Theories; Didactic Sequence; Mathematics; Memory
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Teorias de Aprendizagem; Sequência Didática; Matemática; Memória; Learning Theories; Didactic Sequence; Mathematics; Memory
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Oliveira, Antonio Alan Cardec Alves
Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
topic_facet Teorias de Aprendizagem; Sequência Didática; Matemática; Memória; Learning Theories; Didactic Sequence; Mathematics; Memory
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Brazilian education has sought to raise the quality of teaching to minimize the difficulties of students and consequently improve their rates in terms of learning. Mathematics is one of the main challenges for this improvement to happen. Given the difficulties that students have when studying, it is necessary to invest in new methodologies, and one of them is the object of this dissertation, which proposes the development of a didactic sequence contextualizing food and sports so that students in the eighth grade of elementary school II learn the content of Proportion. The exploration of theoretical frameworks by making a bibliographic review was the methodology applied using the deductive method. During the writing of this dissertation it was observed that the theories of learning added to the methodology by repetition and memorization can contribute significantly to the teaching work in the classroom. The main result of the work is a didactic sequence, with an interdisciplinary approach and significant learning aimed at elementary school teachers II who intend to innovate in the classroom.
author_additional Cruz, Betty Clara Barraza De La
author_additionalStr Cruz, Betty Clara Barraza De La
format Dissertação
author Oliveira, Antonio Alan Cardec Alves
title Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
title_short Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
title_full Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
title_fullStr Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
title_full_unstemmed Proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
title_sort proposta de uma sequência didática interdisciplinar no ensino de proporção
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2324
_version_ 1787134922552508416
score 11.755432