/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática
Linked to the State, Society and Educational Practices Research Line of the Graduate Program in Education at the Federal University of Tocantins, the Dissertation addresses theoretical aspects that guide the discussions aimed at understanding public accountability policies, particularly in edu...
Autor principal: | Oliveira, Claudius Vinicius Souza |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2406 |
id |
ir-11612-2406 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-24062021-03-16T06:01:17Z Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática Oliveira, Claudius Vinicius Souza Lagares, Rosilene Políticas Públicas Educacionais; Gestão da educação; Accountability e educação. Tocantins; Public Educational Policies; Education management; Accountability and education; Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Linked to the State, Society and Educational Practices Research Line of the Graduate Program in Education at the Federal University of Tocantins, the Dissertation addresses theoretical aspects that guide the discussions aimed at understanding public accountability policies, particularly in education, challenging the panorama (s) and the form (s) of accountability in this area, especially in state education in Tocantins. It aims to understand the tension between the different perspectives of accountability, neoliberal and democratic, in the educational reality in Tocantins through accountability policies. It is based on data and information collected through bibliographic review and documentary research. The resulting understanding of the research is based on a perspective that the use of accountability instruments by public administrations should aim at democratizing the process and implementing public policies aimed at improving the quality of education. However, from the bibliographic review and documentary research with state education in Tocantins, the data and information express a tension between these purposes and the neoliberal perspective, with intentions of strategic management, especially with the large-scale evaluations used as instruments of managerial accountability. The conclusions point to a tendency of accountability in a managerial perspective, therefore, with accountability policies and indicative of the use of the results measured in the evaluations more to the managerial purpose. In this sense, large-scale assessments in Tocantins demonstrate a link between state educational policies and the national reality. Vinculada a Linha de Pesquisa Estado, Sociedade e Práticas Educativas do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Tocantins, a Dissertação aborda aspectos teóricos que norteiam as discussões voltadas para a compreensão das políticas públicas de accountability, particularmente, na educação, interpelando o(s) panorama(s) e a(s) forma(s) de accountability nesta área, especialmente, na educação estadual no Tocantins. Tem por objetivo compreender o tensionamento entre as perspectivas distintas de accountability, neoliberal e democrática, na realidade educacional no Tocantins por meio das políticas de responsabilização. Fundamenta-se em dados e informações coletados por meio de revisão bibliográfica e pesquisa documental. A compreensão resultante da pesquisa assenta-se em uma perspectiva de que a utilização dos instrumentos da accountability pelas gestões públicas deve ter o intuito de democratização do processo e efetivação de políticas públicas voltadas para a melhoria da qualidade da educação. Todavia, da revisão bibliográfica e da pesquisa documental junto a educação estadual no Tocantins, os dados e as informações expressam uma tensão entre estes propósitos e a perspectiva neoliberal, com intenções de gestão estratégica, especialmente, com as avaliações em larga escala utilizadas como instrumentos da accountability gerencial. As conclusões apontam uma tendência de accountability em uma perspectiva gerencial, portanto, com políticas de responsabilizações e indicativa de utilização dos resultados aferidos nas avaliações mais ao propósito gerencial. Nesse sentido, as avaliações em larga escala no Tocantins demonstram sintonia entre as políticas educacionais estaduais e a realidade nacional. 2021-03-15T12:46:07Z 2021-03-15T12:46:07Z 2020-03-11 Dissertação OLIVEIRA, Claudius Vinicius Souza. Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática.2020. 81f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2406 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Políticas Públicas Educacionais; Gestão da educação; Accountability e educação. Tocantins; Public Educational Policies; Education management; Accountability and education; Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Políticas Públicas Educacionais; Gestão da educação; Accountability e educação. Tocantins; Public Educational Policies; Education management; Accountability and education; Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Oliveira, Claudius Vinicius Souza Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
topic_facet |
Políticas Públicas Educacionais; Gestão da educação; Accountability e educação. Tocantins; Public Educational Policies; Education management; Accountability and education; Tocantins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Linked to the State, Society and Educational Practices Research Line of the Graduate
Program in Education at the Federal University of Tocantins, the Dissertation addresses
theoretical aspects that guide the discussions aimed at understanding public accountability
policies, particularly in education, challenging the panorama (s) and the form (s) of
accountability in this area, especially in state education in Tocantins. It aims to understand the
tension between the different perspectives of accountability, neoliberal and democratic, in the
educational reality in Tocantins through accountability policies. It is based on data and
information collected through bibliographic review and documentary research. The resulting
understanding of the research is based on a perspective that the use of accountability
instruments by public administrations should aim at democratizing the process and
implementing public policies aimed at improving the quality of education. However, from the
bibliographic review and documentary research with state education in Tocantins, the data
and information express a tension between these purposes and the neoliberal perspective, with
intentions of strategic management, especially with the large-scale evaluations used as
instruments of managerial accountability. The conclusions point to a tendency of
accountability in a managerial perspective, therefore, with accountability policies and
indicative of the use of the results measured in the evaluations more to the managerial
purpose. In this sense, large-scale assessments in Tocantins demonstrate a link between state
educational policies and the national reality. |
author_additional |
Lagares, Rosilene |
author_additionalStr |
Lagares, Rosilene |
format |
Dissertação |
author |
Oliveira, Claudius Vinicius Souza |
title |
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
title_short |
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
title_full |
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
title_fullStr |
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
title_full_unstemmed |
Accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no Tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
title_sort |
accountability e políticas de responsabilização na realidade educacional no tocantins: tensionamento entre as perspectivas neoliberal e democrática |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2406 |
_version_ |
1787134512856039424 |
score |
11.755432 |