/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II
It is possible to observe that in the traditional format of Physical Education classes, the teaching of collective sports is predominant among all the contents of the discipline. This paper refers to the contributions that team sports make to the motor and social aspects of elementary school student...
Autor principal: | Coelho, Érica da Silva Ribeiro |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2593 |
id |
ir-11612-2593 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-25932021-04-09T06:01:33Z Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II Coelho, Érica da Silva Ribeiro Martins, Rodrigo Lema Del Rio Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. It is possible to observe that in the traditional format of Physical Education classes, the teaching of collective sports is predominant among all the contents of the discipline. This paper refers to the contributions that team sports make to the motor and social aspects of elementary school students, when they are working in physical education classes. The study aims to analyze different aspects of the teaching of team sports in Physical education classes that contribute to the social and motor development of students in Elementary School II. It was configured as a field research, with a qualitative approach, the research method used was descriptive-interpretative research. For data collection we used the observation of classes with diary record the descriptive type and questionnaires. Three physical education classes were observed in two schools and in four different classes. The questionnaire was applied to 7 students and 1 physical education teacher. The study also presents a bibliographic survey on the above-mentioned theme that showed that there are some new productions of works in the area of physical education that deals with subject. Given the results found, team sports are worked on in almost all physical education classes, providing students with an improvement in motor development and socialization among students and with the teacher. É possível observar que no formato tradicional de aulas de Educação Física, o ensino dos esportes coletivos é predominante dentre todos os conteúdos da disciplina. O presente trabalho refere-se as contribuições que os esportes coletivos proporcionam para o aspecto motor e social de alunos do ensino fundamental, quando são trabalhados nas aulas de educação física. O estudo tem como objetivo, analisar diferentes aspectos do ensino dos esportes coletivos nas aulas de Educação Física que contribuem para o desenvolvimento social e motor dos alunos no Ensino Fundamental II. Se configurou como uma pesquisa de campo, com uma abordagem qualitativa, o método de pesquisa utilizado foi a pesquisa descritiva- interpretativa. Para a coleta de dados utilizou-se a observação das aulas com registro em diário de campo do tipo descritivo e questionários. Foram observadas três aulas de educação física em duas escolas e em quatro turmas diferentes. O questionário foi aplicado a 7 alunos e 1 professor de educação física. O estudo também apresenta um levantamento bibliográfico sobre a temática supracitada que mostrou que há algumas produções de trabalhos na área da educação física que trata sobre o assunto. Diante dos resultados encontrados os esportes coletivos foram trabalhados em praticamente quase todas as aulas de educação física, proporcionando aos alunos uma melhora no desenvolvimento motor e uma sociabilização entre os alunos e com o professor. 2021-04-08T16:31:18Z 2021-04-08T16:31:18Z 2021-04-08 Monografia COELHO, Érica da Silva Ribeiro. Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II. 2019. 52 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2019. http://hdl.handle.net/11612/2593 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Educação Física Miracema Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. |
spellingShingle |
Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. Coelho, Érica da Silva Ribeiro Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
topic_facet |
Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. Esportes coletivos; Educação física; Desenvolvimento social; Desenvolvimento motor. |
description |
It is possible to observe that in the traditional format of Physical Education classes, the teaching of collective sports is predominant among all the contents of the discipline. This paper refers to the contributions that team sports make to the motor and social aspects of elementary school students, when they are working in physical education classes. The study aims to analyze different aspects of the teaching of team sports in Physical education classes that contribute to the social and motor development of students in Elementary School II. It was configured as a field research, with a qualitative approach, the research method used was descriptive-interpretative research. For data collection we used the observation of classes with diary record the descriptive type and questionnaires. Three physical education classes were observed in two schools and in four different classes. The questionnaire was applied to 7 students and 1 physical education teacher. The study also presents a bibliographic survey on the above-mentioned theme that showed that there are some new productions of works in the area of physical education that deals with subject. Given the results found, team sports are worked on in almost all physical education classes, providing students with an improvement in motor development and socialization among students and with the teacher. |
author_additional |
Martins, Rodrigo Lema Del Rio |
author_additionalStr |
Martins, Rodrigo Lema Del Rio |
format |
Monografia |
author |
Coelho, Érica da Silva Ribeiro |
title |
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
title_short |
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
title_full |
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
title_fullStr |
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
title_full_unstemmed |
Contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do Ensino Fundamental II |
title_sort |
contribuições dos esportes coletivos para o desenvolvimento motor e social de alunos do ensino fundamental ii |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2593 |
_version_ |
1787134462671192064 |
score |
11.675608 |