Artigo

Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras

Within the process of acquiring and learning a language other than the mother tongue, there are linguistic phenomena that happen to the learner, who is not aware of it, but makes use of it. The purpose of this research is to discuss the process of acquiring Libras as L2 by hearing learners and to de...

ver descrição completa

Autor principal: Pinheiro, Camila Barbosa
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2722
id ir-11612-2722
recordtype dspace
spelling ir-11612-27222021-05-26T06:01:41Z Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras Pinheiro, Camila Barbosa Ludwig, Carlos Roberto Rodrigues, Thallyta Teixeira Silva Libras Língua Interlíngua Aprendizes ouvintes. Brazilian Sign Language (Libras) Interlanguage Hearing learners CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Within the process of acquiring and learning a language other than the mother tongue, there are linguistic phenomena that happen to the learner, who is not aware of it, but makes use of it. The purpose of this research is to discuss the process of acquiring Libras as L2 by hearing learners and to demonstrate probable traits that point to interlanguage as support in the production of L1 (first language) to L2 (second language), in the signing of hearing learners of Libras. Four videos from the YouTube platform were analyzed, in which there are signing hearing learners in the learning phase and some already fluent in LIBRAS. It was noticed the presence of interlanguage at the syntactic level, whose linguistic structure is similar to the Portuguese language. In that sense, it is important that the learner and the teacher are aware of the risk of the interlanguage becoming, over the years, a fossilized structure, which can be difficult to modify. Dentro do processo de aquisição e aprendizagem de uma língua que não seja a língua materna, existem fenômenos linguísticos que acontecem com o aprendiz, que não tem consciência de tal, mas faz uso. A presente pesquisa tem como propósito expor o processo de aquisição da Libras como L2 por ouvintes e mostrar prováveis indícios que apontam a interlíngua como apoio na produção da L1 (primeira língua) sobre a L2 (segunda língua), nas sinalizações de ouvintes aprendentes de LIBRAS. Foram analisados quatro vídeos da plataforma YouTube, nos quais há sinalizantes ouvintes em fase de aprendizagem e alguns já com fluência na LIBRAS. Foi percebido a presença da interlíngua no nível sintático, cuja estrutura linguística se assemelha à língua portuguesa. Nesse sentido, é importante que o aprendiz e o docente tenham consciência do risco de a interlíngua se tornar, com o passar dos anos, uma estrutura fossilizada, a qual pode ser difícil de ser modificada. 2021-05-26T02:19:00Z 2021-05-26T02:19:00Z 2021-05-25 Artigo PINHEIRO, Camila Barbosa. Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras. 2021. 34 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras - Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2722 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional Letras - Libras Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Libras
Língua
Interlíngua
Aprendizes ouvintes.
Brazilian Sign Language (Libras)
Interlanguage
Hearing learners
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Libras
Língua
Interlíngua
Aprendizes ouvintes.
Brazilian Sign Language (Libras)
Interlanguage
Hearing learners
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Pinheiro, Camila Barbosa
Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
topic_facet Libras
Língua
Interlíngua
Aprendizes ouvintes.
Brazilian Sign Language (Libras)
Interlanguage
Hearing learners
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description Within the process of acquiring and learning a language other than the mother tongue, there are linguistic phenomena that happen to the learner, who is not aware of it, but makes use of it. The purpose of this research is to discuss the process of acquiring Libras as L2 by hearing learners and to demonstrate probable traits that point to interlanguage as support in the production of L1 (first language) to L2 (second language), in the signing of hearing learners of Libras. Four videos from the YouTube platform were analyzed, in which there are signing hearing learners in the learning phase and some already fluent in LIBRAS. It was noticed the presence of interlanguage at the syntactic level, whose linguistic structure is similar to the Portuguese language. In that sense, it is important that the learner and the teacher are aware of the risk of the interlanguage becoming, over the years, a fossilized structure, which can be difficult to modify.
author_additional Ludwig, Carlos Roberto
author_additionalStr Ludwig, Carlos Roberto
format Artigo
author Pinheiro, Camila Barbosa
title Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
title_short Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
title_full Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
title_fullStr Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
title_full_unstemmed Indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da Libras
title_sort indícios de interlíngua em sinalizantes ouvintes da libras
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2722
_version_ 1787134388947910656
score 11.755432