Monografia

Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins

In view of the diversity that the school provides, it becomes more and more necessary, in the formation of the Physical Education teacher (PE), to debate the concepts that will be experienced in the school. Thus, this study investigated the relations of gender and sexuality in the formation of / of...

ver descrição completa

Autor principal: Neves Júnior, Ismael Barreto
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2796
id ir-11612-2796
recordtype dspace
spelling ir-11612-27962021-08-17T06:04:58Z Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins Neves Júnior, Ismael Barreto Maciel, Érika da Silva Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo. Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo. In view of the diversity that the school provides, it becomes more and more necessary, in the formation of the Physical Education teacher (PE), to debate the concepts that will be experienced in the school. Thus, this study investigated the relations of gender and sexuality in the formation of / of Physical Education teachers in the interior of Tocantins, in order to answer the question: Is there a Dialogue of Sexuality and Gender in the Pedagogical Projects of Physical Education courses Federal University of Tocantins, Campus Miracema, Tocantinopólis and Federal Institute of Tocantins, Campus Palmas? Therefore, it was evaluated how the theme Gender and Sexuality were addressed in the Pedagogical Course Projects (PPCs) and in the curricular matrices of the Physical Education Degree courses of Higher Education Institutions of Tocantins (IES) as well as identifying themselves in the curricular matrices There are specific disciplines on “gender” and / or “sexuality” in the EF degree program at IES do Tocantins, to analyze how gender and sexuality themes are addressed in the EF course and to discuss the place of gender and sexuality relations in the curricula of Physical Education courses. Then, a Document Analysis research was carried out and it was concluded that thematic is brought across, like many menus which present the National Curriculum Parameters (PCN) that deal with the transversality of the theme, but that do not deepen the debate. In most of the menus, the term “gender issues” or the word “gender” was mentioned more without accompanying an author (or) who promotes and discusses the topic in more depth. Tendo em vista a diversidade que a escola proporciona, torna-se cada vez mais necessário, na formação do professor de Educação Física (EF), o debate sobre conceitos que serão vivenciados na escola. Dessa forma, esse estudo pesquisou as relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores de Educação Física no interior do Tocantins, a fim de responder à pergunta: Existe o Diálogo de Sexualidade e Gênero nos Projetos Pedagógicos dos cursos de Educação Física Licenciatura da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus Miracema, Tocantinopólis e Instituto Federal do Tocantins, Câmpus Palmas? Para tanto, avaliou-se como a temática Gênero e Sexualidade eram abordadas nos Projetos Pedagógicos de Curso (PPCs)e nas matrizes curriculares dos cursos de Licenciatura em Educação Física das Instituições de Ensino Superior do Tocantins (IES) bem como identificar se nas matrizes curriculares do curso de Licenciatura em EF do IES do Tocantins há disciplinas específicas sobre “gênero” e/ou “sexualidade”, analisar como as temáticas de gênero e sexualidade são abordadas no curso de EF e discutir o lugar das relações de gênero e sexualidade nos currículos dos cursos de Educação Física. Realizou-se então, uma pesquisa de Análise Documental e concluiu-se que atemática é trazida de forma transversal, como muitas ementas as quais apresentam os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) que tematizam a transversalidade do tema, mas que não aprofundam o debate. Na maioria das ementas foi apenas citado o termo “questões de gênero” ou a palavra “gênero” mais sem acompanhar uma autora(or) que fomente e debata o tema com mais profundidade. 2021-06-11T14:01:59Z 2021-06-11T14:01:59Z 2021-06-11 Monografia NEVES JÚNIOR, Ismael Barreto. Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins. 2021. 33 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2796 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Educação Física Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
spellingShingle Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
Neves Júnior, Ismael Barreto
Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
topic_facet Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
Educação Física; Gênero; Sexualidade; Currículo.
description In view of the diversity that the school provides, it becomes more and more necessary, in the formation of the Physical Education teacher (PE), to debate the concepts that will be experienced in the school. Thus, this study investigated the relations of gender and sexuality in the formation of / of Physical Education teachers in the interior of Tocantins, in order to answer the question: Is there a Dialogue of Sexuality and Gender in the Pedagogical Projects of Physical Education courses Federal University of Tocantins, Campus Miracema, Tocantinopólis and Federal Institute of Tocantins, Campus Palmas? Therefore, it was evaluated how the theme Gender and Sexuality were addressed in the Pedagogical Course Projects (PPCs) and in the curricular matrices of the Physical Education Degree courses of Higher Education Institutions of Tocantins (IES) as well as identifying themselves in the curricular matrices There are specific disciplines on “gender” and / or “sexuality” in the EF degree program at IES do Tocantins, to analyze how gender and sexuality themes are addressed in the EF course and to discuss the place of gender and sexuality relations in the curricula of Physical Education courses. Then, a Document Analysis research was carried out and it was concluded that thematic is brought across, like many menus which present the National Curriculum Parameters (PCN) that deal with the transversality of the theme, but that do not deepen the debate. In most of the menus, the term “gender issues” or the word “gender” was mentioned more without accompanying an author (or) who promotes and discusses the topic in more depth.
author_additional Maciel, Érika da Silva
author_additionalStr Maciel, Érika da Silva
format Monografia
author Neves Júnior, Ismael Barreto
title Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
title_short Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
title_full Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
title_fullStr Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
title_full_unstemmed Relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de Educação Física nas instituições de ensino superior públicas do Tocantins
title_sort relações de gênero e sexualidade na formação das/dos professores/as de educação física nas instituições de ensino superior públicas do tocantins
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2796
_version_ 1787134662535020544
score 11.653393