Dissertação

O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental

In this dissertation, we present a theoretical-methodological incursion anchored in our Master's research, developed within the scope of the Professional Master's in Modern Languages (Profletras). We have as general objective: dimensioning and elaborating a didactic sequence of textual genres...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Alice Xavier da
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2923
id ir-11612-2923
recordtype dspace
spelling ir-11612-29232021-08-17T06:01:11Z O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental Silva, Alice Xavier da Leite, João de Deus Sequência Didática; Conto; Produção textual; Didactic Sequence; Short story; Text production CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES In this dissertation, we present a theoretical-methodological incursion anchored in our Master's research, developed within the scope of the Professional Master's in Modern Languages (Profletras). We have as general objective: dimensioning and elaborating a didactic sequence of textual genres in which the students are led to construct meanings in and through the text (short stories), using the criteria of textuality linked to their social function in the processes of reading and textual production. In order to achieve the proposed objective, we developed a didactic sequence centered on the processes of reading, writing and linguistic analysis based on the short story textual genre. The sequence is in accordance with the circumscribed guidelines in the “PCN” - Curriculum Parameters for Portuguese Language of the third and fourth cycle (1998) and in the “BNCC” - National Common Curricular Base. As a theoretical framework, we joined studies on textual genres from the perspective of Marcuschi (2008), following Bakhtin (2016), Koch (2011, 2018), Koch and Elias (2018), Koch and Travaglia (2011). Relating to the short story genre, in regard to the structural characteristics, types and language use, we refer to the theories of Faria (2010), Oliveira (2008), Cosson (2018). Based on the theoretical framework presented, we use action research as a work methodology so that it can contribute to our own practice and to the ones of teachers who need to absorb this proposal in their pedagogical work. We elaborated the didactic sequence following the theory of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) to contribute in the process of construction of the meaning of the text through the process of reading, writing and linguistic analysis and its social function, in the production proposal of short stories by 9th graders of an elementary school in the Imperatriz city, in the Maranhão state. Our methodology consists of the didactic sequence that follows all the steps outlined by the authors since the presentation of the initial situation, when the class has its first contact with the textual genre and its discursive practices, aimed to produce the first literary short story. The sequence also contemplates the three modules: the first one contemplated the thematic content, and its social relevance, the second proposes a study on the compositional elements of the short stories and its importance in the global plan of the text. And finally, there is a proposal for students to produce another story, putting into practice the knowledge and / or learning acquired throughout the process. Nesta dissertação, apresentamos uma incursão teórico-metodológica ancorada em nossa pesquisa de mestrado, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Letras em rede nacional (Profletras). Temos como objetivo geral: dimensionar e elaborar uma sequência didática de gênero em que os alunos sejam levados a construir sentidos no e pelo texto (conto), utilizando os critérios da textualidade vinculados à sua função social nos processos de leitura e produção textuais. Para a consecução do objetivo proposto, elaboramos uma sequência didática centrada nos processos de leitura, de escrita e de análise linguística a partir do gênero textual conto literário. A sequência está de acordo com as orientações circunscritas nos documentos oficiais Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa do terceiro e quarto ciclo (1998) e na Base Nacional Comum Curricular. Como arcabouço teórico, filiamos- nos em estudos sobre os gêneros textuais na perspectiva de Marcuschi (2008), na esteira de Bakhtin (2016), de Koch (2011, 2018), de Koch e Elias (2018), de Koch e Travaglia (2011). Sobre o conto, quanto às características estruturais, tipos e uso de linguagens, nos referendamos nas teorizações de Faria (2010), de Oliveira (2008), de Cosson (2018). Embasados no recorte teórico apresentado, utilizamos a pesquisa ação como metodologia do trabalho para que possa contribuir na nossa própria prática e nas dos professores que necessitarem absorver esta proposta no seu trabalho pedagógico. Elaboramos a sequência didática seguindo a teoria de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) para contribuir no processo de construção do sentido do texto por meio do processo de leitura, de escrita e de análise linguística e sua função social, na proposta de produção do gênero conto literário em uma turma do 9ºano do Ensino Fundamental de uma escola da rede municipal de Imperatriz, do estado do Maranhão. A nossa metodologia consta da sequência didática que segue todas as etapas esquematizadas pelos autores desde a apresentação da situação inicial, quando a turma tem seu primeiro contato com o gênero e suas práticas discursivas, proposta para produzir o primeiro conto literário. A sequência ainda contempla os três módulos: o primeiro contemplou o conteúdo temático, e sua relevância social, o segundo propõe um estudo sobre os elementos composicionais do gênero conto e sua importância no plano global do texto. E, para finalizarmos, há uma proposta para os alunos produzirem outro conto, colocando em prática os conhecimentos e/ou aprendizagens adquiridas ao longo do processo 2021-07-14T12:48:12Z 2021-07-14T12:48:12Z 2021-02-10 Dissertação SILVA, Alice Xavier da. O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental. 2021.110f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Araguaína, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2923 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Sequência Didática; Conto; Produção textual; Didactic Sequence; Short story; Text production
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Sequência Didática; Conto; Produção textual; Didactic Sequence; Short story; Text production
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Silva, Alice Xavier da
O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
topic_facet Sequência Didática; Conto; Produção textual; Didactic Sequence; Short story; Text production
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description In this dissertation, we present a theoretical-methodological incursion anchored in our Master's research, developed within the scope of the Professional Master's in Modern Languages (Profletras). We have as general objective: dimensioning and elaborating a didactic sequence of textual genres in which the students are led to construct meanings in and through the text (short stories), using the criteria of textuality linked to their social function in the processes of reading and textual production. In order to achieve the proposed objective, we developed a didactic sequence centered on the processes of reading, writing and linguistic analysis based on the short story textual genre. The sequence is in accordance with the circumscribed guidelines in the “PCN” - Curriculum Parameters for Portuguese Language of the third and fourth cycle (1998) and in the “BNCC” - National Common Curricular Base. As a theoretical framework, we joined studies on textual genres from the perspective of Marcuschi (2008), following Bakhtin (2016), Koch (2011, 2018), Koch and Elias (2018), Koch and Travaglia (2011). Relating to the short story genre, in regard to the structural characteristics, types and language use, we refer to the theories of Faria (2010), Oliveira (2008), Cosson (2018). Based on the theoretical framework presented, we use action research as a work methodology so that it can contribute to our own practice and to the ones of teachers who need to absorb this proposal in their pedagogical work. We elaborated the didactic sequence following the theory of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004) to contribute in the process of construction of the meaning of the text through the process of reading, writing and linguistic analysis and its social function, in the production proposal of short stories by 9th graders of an elementary school in the Imperatriz city, in the Maranhão state. Our methodology consists of the didactic sequence that follows all the steps outlined by the authors since the presentation of the initial situation, when the class has its first contact with the textual genre and its discursive practices, aimed to produce the first literary short story. The sequence also contemplates the three modules: the first one contemplated the thematic content, and its social relevance, the second proposes a study on the compositional elements of the short stories and its importance in the global plan of the text. And finally, there is a proposal for students to produce another story, putting into practice the knowledge and / or learning acquired throughout the process.
author_additional Leite, João de Deus
author_additionalStr Leite, João de Deus
format Dissertação
author Silva, Alice Xavier da
title O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
title_short O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
title_full O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
title_fullStr O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed O gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
title_sort o gênero conto: uma proposta de abordagem da construção do sentido do texto para o 9º ano do ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2923
_version_ 1787134663533264896
score 11.653393