/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade?
The present article was developed through researches where bibliographical references were consulted, starting from the qualitative bias, in the area of Education, with emphasis on the contribution of Paulo Freire to Pedagogy, using the reference of Methodology of Scientific Work, author Gilbe...
Autor principal: | Sousa, Arlete Aparecida de |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3023 |
id |
ir-11612-3023 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-30232021-08-24T06:01:03Z Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? Sousa, Arlete Aparecida de Freire, José Carlos da Silveira Paulo Freire Formação Pedagogia Influência CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present article was developed through researches where bibliographical references were consulted, starting from the qualitative bias, in the area of Education, with emphasis on the contribution of Paulo Freire to Pedagogy, using the reference of Methodology of Scientific Work, author Gilberto de Andrade Martins. It was sought to make clear, a more in-depth and more critical knowledge of Freire's works, essential knowledge to which all Brazilian students have the right to have access, and to appropriate during their academic trajectory, seeking to dialogue with different contexts experienced in the area of education and didactics. It is verified that the access to the cultural assets on the works of Paulo Freire is a means of personal sensibilization that enables the subject, to take advantage of multiple languages making the individual more open to the other, as a means of communication and expression of feelings which assists in the development of critical thinking skills and abilities. It is noted that the author of Pedagogy of the oppressed and many other classics was a paradigmatic example of 'Education as a practice of freedom'. O artigo discute a possível influência de Paulo Freire na formação do licenciado em Pedagogia, UFT - Câmpus de Palmas. Trata-se e um trabalho de cunho biográfico e documental. Paulo Freire foi reconhecido, mundialmente, pela invenção de um método de alfabetização de Adultos que articulava o domínio da técnica de ler e escrever com a leitura crítica da realidade sociocultural. Paulo Freire foi outorgado o título de doutor Honoris Causa por vinte e sete universidades. Pedagogia do Oprimido foi a sua principal obra escrita em 1968. Seu legado e contribuição vem sendo atacado pelo Governo Bolsonaro que vê nele a causa da crise educacional e de um suposto doutrinamento na formação moral da juventude. O resultado da análise efetuada no PPC do Curso de Pedagogia, UFT– Campus de Palmas, evidenciou que seu pensamento e influência é inexistente na formação do licenciado em Pedagogia. 2021-08-23T18:16:59Z 2021-08-23T18:16:59Z 2019 Monografia SOUSA, Arlete Aparecida de. Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na UFT: mito ou realidade?. 25f. Monografia (Graduação)- Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2019. http://hdl.handle.net/11612/3023 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas Pedagogia Palmas Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Paulo Freire Formação Pedagogia Influência CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Paulo Freire Formação Pedagogia Influência CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sousa, Arlete Aparecida de Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
topic_facet |
Paulo Freire Formação Pedagogia Influência CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present article was developed through researches where bibliographical
references were consulted, starting from the qualitative bias, in the area of Education,
with emphasis on the contribution of Paulo Freire to Pedagogy, using the reference of
Methodology of Scientific Work, author Gilberto de Andrade Martins. It was sought to
make clear, a more in-depth and more critical knowledge of Freire's works, essential
knowledge to which all Brazilian students have the right to have access, and to
appropriate during their academic trajectory, seeking to dialogue with different contexts
experienced in the area of education and didactics. It is verified that the access to the
cultural assets on the works of Paulo Freire is a means of personal sensibilization that
enables the subject, to take advantage of multiple languages making the individual
more open to the other, as a means of communication and expression of feelings which
assists in the development of critical thinking skills and abilities. It is noted that the
author of Pedagogy of the oppressed and many other classics was a paradigmatic
example of 'Education as a practice of freedom'. |
author_additional |
Freire, José Carlos da Silveira |
author_additionalStr |
Freire, José Carlos da Silveira |
format |
Monografia |
author |
Sousa, Arlete Aparecida de |
title |
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
title_short |
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
title_full |
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
title_fullStr |
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
title_full_unstemmed |
Influência de Paulo Freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
title_sort |
influência de paulo freire na formação do licenciado em pedagogia na uft: mito ou realidade? |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3023 |
_version_ |
1787134710324920320 |
score |
11.653393 |