Monografia

Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família

This work is a monograph for the conclusion of the Pedagogy Course. Its main objective was to know and discuss social inequality in Tocantins, mediating this debate with the fight against poverty through the Bolsa Família Program and referencing these reflections with data from the program's benefic...

ver descrição completa

Autor principal: Pinto, Maria Aparecida Pires
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3033
id ir-11612-3033
recordtype dspace
spelling ir-11612-30332021-08-27T06:00:52Z Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família Pinto, Maria Aparecida Pires Oliveira, Antônio Miranda de Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família. Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família. This work is a monograph for the conclusion of the Pedagogy Course. Its main objective was to know and discuss social inequality in Tocantins, mediating this debate with the fight against poverty through the Bolsa Família Program and referencing these reflections with data from the program's beneficiaries in the municipality of Miracema do Tocantins. It is a qualitative research, founded on the study of scholars in the area and articulated with a research on Program documents, especially the Report of the municipality of Miracema do Tocantins. For the Bolsa Família Program, poverty is understood as a social problem related to disability or lack of income, not being analyzed as a historically and socially constructed phenomenon based on the contradictions inherent to the capitalist production process, hence its limitations to overcome this problem. The research indicates that poverty and extreme poverty have reduced in Tocantins in the last decade and that the school attendance of children benefiting from the Program in Miracema is higher than the national average. Este trabalho é uma monografia de conclusão do Curso de Pedagogia. Seu objetivo principal foi conhecer e discutir a desigualdade social no Tocantins mediando esse debate com o enfrentamento da pobreza através do Programa Bolsa Família e referenciando essas reflexões com dados dos beneficiários do programa no município de Miracema do Tocantins. A opção metodológica da pesquisa foi pelas abordagens qualitativa e quantitativa, fundada no estudo de estudiosos da área e articulada com uma pesquisa em documentos do Programa, especialmente o Relatório do município de Miracema do Tocantins. Para o Programa Bolsa Família a pobreza é compreendida como um problema social relacionado a deficiência ou ausência de renda, não sendo analisada como um fenômeno historicamente e socialmente construído a partir das contradições inerentes ao processo de produção capitalista, daí suas limitações para superar tal problema. A pesquisa indica que a pobreza e extrema pobreza têm reduzido no Tocantins na última década e que a frequência escolar das crianças beneficiárias do Programa em Miracema é maior do que a média nacional. 2021-08-26T13:06:19Z 2021-08-26T13:06:19Z 2021-08-26 Monografia PINTO, Maria Aparecida Pires. Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Familia. 2020. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3033 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Pedagogia Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
spellingShingle Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
Pinto, Maria Aparecida Pires
Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
topic_facet Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
Desigualdade social; Pobreza; Educação; Programa Bolsa Família.
description This work is a monograph for the conclusion of the Pedagogy Course. Its main objective was to know and discuss social inequality in Tocantins, mediating this debate with the fight against poverty through the Bolsa Família Program and referencing these reflections with data from the program's beneficiaries in the municipality of Miracema do Tocantins. It is a qualitative research, founded on the study of scholars in the area and articulated with a research on Program documents, especially the Report of the municipality of Miracema do Tocantins. For the Bolsa Família Program, poverty is understood as a social problem related to disability or lack of income, not being analyzed as a historically and socially constructed phenomenon based on the contradictions inherent to the capitalist production process, hence its limitations to overcome this problem. The research indicates that poverty and extreme poverty have reduced in Tocantins in the last decade and that the school attendance of children benefiting from the Program in Miracema is higher than the national average.
author_additional Oliveira, Antônio Miranda de
author_additionalStr Oliveira, Antônio Miranda de
format Monografia
author Pinto, Maria Aparecida Pires
title Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
title_short Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
title_full Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
title_fullStr Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
title_full_unstemmed Educação, pobreza e desigualdade social: Programa Bolsa Família
title_sort educação, pobreza e desigualdade social: programa bolsa família
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3033
_version_ 1787134587309129728
score 11.755432