Monografia

Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares

The aim of this study was to understand the main barriers between the demand for school meals and the supply of Family Farming. This is a descriptive study, with quantitative and qualitative approach, conducted in ten municipalities of the state of Tocantins. Data were collected from a structured qu...

ver descrição completa

Autor principal: Miranda, Romana Nogueira de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3280
id ir-11612-3280
recordtype dspace
spelling ir-11612-32802021-11-09T06:01:10Z Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares Miranda, Romana Nogueira de Fialho, Claudia Jaqueline Barbosa, Lanay Dias PNAE Segurança Alimentar e Nutricional Política Pública CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE The aim of this study was to understand the main barriers between the demand for school meals and the supply of Family Farming. This is a descriptive study, with quantitative and qualitative approach, conducted in ten municipalities of the state of Tocantins. Data were collected from a structured questionnaire applied to workshop participants. Specifically, the main demands and interferences in the effectiveness of NSFP were evaluated through the SWOT and world café methods. Data processing was performed using Microsoft Excel 2013. Relations between education, agriculture, planning, procurement and rural technical assistance should be networked. The composition of school menus prioritize the insertion of fruits and vegetables three times a week, with low prevalence of organic / agroecological foods. It was also evidenced some of the difficulties of inserting the family farming products in the school feeding as climatic interferences, low variety and insufficient quantities of food, besides the low organization of the farmers. The results of this study indicate the need for mulltiple strategies to be instrumented for cohesion between piblic management, the rural technical assistance service and farmers to consolidate the program. O objetivo deste estudo foi compreender os principais entraves entre a demanda da alimentação escolar e a oferta da Agricultura Familiar. Trata-se de um estudo descritivo, com abordagem quantitativa e qualitativa, realizado em dez municípios do estado do Tocantins. Os dados foram coletados a partir de um questionário estruturado aplicado com os participantes das oficinas. Especificamente, avaliou-se as principais demandas e interferências na efetivação do PNAE através dos métodos SWOT e world café. O tratamento de dados foi realizado através do Microsoft Excel 2013. Verificou-se que as relações entre os setores da educação, agricultura, planejamento, compras e assistência técnica rural devem ser articuladas em rede. A composição dos cardápios das escolas priorizam a inserção de frutas e hortaliças três vezes na semana, com baixa prevalência de alimentos orgânicos/agroecológicos. Também se evidenciou algumas das dificuldades de inserção dos produtos da agricultura familiar na alimentação escolar como interferências climáticas, baixa variedade e quantidades insuficientes de alimentos, além do baixo nível organização dos agricultores. Isto torna preponderante que haja múltiplas estratégias que articule concomitantemente a gestão pública, o serviço de assistência técnica rural e os agricultores para consolidar o programa. 2021-11-09T01:58:19Z 2021-11-09T01:58:19Z 2019 Monografia MIRANDA, Romana Nogueira de. Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares. 22f. Monografia (Graduação). Curso de Nutrição. Universidade Federal do Tocantins. Palmas, 2019. http://hdl.handle.net/11612/3280 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas Nutrição Palmas Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic PNAE
Segurança Alimentar e Nutricional
Política Pública
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
spellingShingle PNAE
Segurança Alimentar e Nutricional
Política Pública
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Miranda, Romana Nogueira de
Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
topic_facet PNAE
Segurança Alimentar e Nutricional
Política Pública
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
description The aim of this study was to understand the main barriers between the demand for school meals and the supply of Family Farming. This is a descriptive study, with quantitative and qualitative approach, conducted in ten municipalities of the state of Tocantins. Data were collected from a structured questionnaire applied to workshop participants. Specifically, the main demands and interferences in the effectiveness of NSFP were evaluated through the SWOT and world café methods. Data processing was performed using Microsoft Excel 2013. Relations between education, agriculture, planning, procurement and rural technical assistance should be networked. The composition of school menus prioritize the insertion of fruits and vegetables three times a week, with low prevalence of organic / agroecological foods. It was also evidenced some of the difficulties of inserting the family farming products in the school feeding as climatic interferences, low variety and insufficient quantities of food, besides the low organization of the farmers. The results of this study indicate the need for mulltiple strategies to be instrumented for cohesion between piblic management, the rural technical assistance service and farmers to consolidate the program.
author_additional Fialho, Claudia Jaqueline
author_additionalStr Fialho, Claudia Jaqueline
format Monografia
author Miranda, Romana Nogueira de
title Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
title_short Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
title_full Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
title_fullStr Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
title_full_unstemmed Entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
title_sort entraves entre alimentação escolar e agricultores familiares
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3280
_version_ 1787134897433870336
score 11.755432