/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação
Self-assessment is a necessary process for the continuous improvement of the quality and effectiveness of any course and in any type of offer, in person or at a distance. Based on an exploratory research, we did not find tools or digital platforms that, in addition to enabling this self-assess...
Autor principal: | Oliveira, Anderson Luiz de |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3453 |
id |
ir-11612-3453 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-34532021-12-18T06:01:11Z Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação Oliveira, Anderson Luiz de Cezari, Eduardo José Oliveira, Ary Henrique Morais de Autoavaliação de curso; Evidências; Sistema de avaliação; Course self-assessment; Evidence; Assessment system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Self-assessment is a necessary process for the continuous improvement of the quality and effectiveness of any course and in any type of offer, in person or at a distance. Based on an exploratory research, we did not find tools or digital platforms that, in addition to enabling this self-assessment, were aligned with the Assessment Instrument for On-site or Distance Undergraduate Courses provided by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira of the Ministry of Education. The main objective of this work was to develop an online platform that would help in the self-assessment of undergraduate courses at Universidade Federal do Tocantins. The purpose of this environment, now, is not to generate grades, whether quantitative or qualitative, it first seeks to provide peers' self-knowledge about the course and about the assessment instrument itself. The Self-Assessment and Evidence Platform, entitled, Evidence+, comes to assist in the self-assessment of undergraduate courses, also enabling to add evidence of course actions or practices that collaborate as justification for self-assessment performed by peers. Therefore, adding a knowledge base of the actions/practices carried out by the course. A autoavaliação é um processo necessário para a melhoria contínua da qualidade e efetividade de qualquer curso e em qualquer modalidade de oferta, presencial ou à distância. Com base em uma pesquisa exploratória, não encontramos ferramentas ou plataformas digitais que, além de possibilitar essa autoavaliação, estivesse alinhada com o Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação Presenciais ou a Distância disponibilizado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira do Ministério da Educação. Como objetivo principal deste trabalho, buscou desenvolver uma plataforma online que auxiliasse na autoavaliação dos cursos de graduação da Universidade Federal do Tocantins. O intuito deste ambiente, agora, não é gerar notas, seja quantitativa ou qualitativa, primeiro ela busca proporcionar o autoconhecimento dos pares sobre o curso e sobre o próprio instrumento de avaliação. A Plataforma de Autoavaliação e Evidências, intitulado, Evidências+, vem para auxiliar a autoavaliação dos cursos de graduação, possibilitando ainda, agregar evidências de ações ou práticas do curso que colaboram como justificativa da autoavaliação realizada pelos pares. Portanto, agregando uma base de conhecimento das ações/práticas realizadas pelo curso. 2021-12-17T18:05:43Z 2021-12-17T18:05:43Z 2021-10-27 Dissertação OLIVEIRA, Anderson Luiz de. Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação. 2021. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2021. http://hdl.handle.net/11612/3453 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Autoavaliação de curso; Evidências; Sistema de avaliação; Course self-assessment; Evidence; Assessment system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Autoavaliação de curso; Evidências; Sistema de avaliação; Course self-assessment; Evidence; Assessment system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Oliveira, Anderson Luiz de Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
topic_facet |
Autoavaliação de curso; Evidências; Sistema de avaliação; Course self-assessment; Evidence; Assessment system CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Self-assessment is a necessary process for the continuous improvement of the quality and
effectiveness of any course and in any type of offer, in person or at a distance. Based on an
exploratory research, we did not find tools or digital platforms that, in addition to enabling this
self-assessment, were aligned with the Assessment Instrument for On-site or Distance
Undergraduate Courses provided by the National Institute of Educational Studies and Research
Anísio Teixeira of the Ministry of Education. The main objective of this work was to develop
an online platform that would help in the self-assessment of undergraduate courses at
Universidade Federal do Tocantins. The purpose of this environment, now, is not to generate
grades, whether quantitative or qualitative, it first seeks to provide peers' self-knowledge about
the course and about the assessment instrument itself. The Self-Assessment and Evidence
Platform, entitled, Evidence+, comes to assist in the self-assessment of undergraduate courses,
also enabling to add evidence of course actions or practices that collaborate as justification for
self-assessment performed by peers. Therefore, adding a knowledge base of the
actions/practices carried out by the course. |
author_additional |
Cezari, Eduardo José |
author_additionalStr |
Cezari, Eduardo José |
format |
Dissertação |
author |
Oliveira, Anderson Luiz de |
title |
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
title_short |
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
title_full |
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
title_fullStr |
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
title_full_unstemmed |
Autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
title_sort |
autoavaliação de curso: criação de uma plataforma de evidências e autoavaliação de cursos de graduação |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3453 |
_version_ |
1787134418796675072 |
score |
11.755432 |