/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química
The training process is a moment of socialization, and more than that, it is the construction of the professional teacher identity, a period in which students are polished to appropriate enough knowledge to mobilize the experiences acquired during graduation in action. In the Licentiate Degree in...
Autor principal: | Brito, Murilo Ribeiro |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3719 |
id |
ir-11612-3719 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-37192022-03-23T06:01:21Z Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química Brito, Murilo Ribeiro Santos, Claudia Cristina Auler do Amaral Ensino de Química Estágio Supervisionado Desafios Exercício da Docência Chemistry Teaching Supervised internship Challenges Teaching Practice CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA The training process is a moment of socialization, and more than that, it is the construction of the professional teacher identity, a period in which students are polished to appropriate enough knowledge to mobilize the experiences acquired during graduation in action. In the Licentiate Degree in Chemistry course, the pedagogical disciplines as well as the experiences obtained during supervised internships, provide undergraduates with the opportunity to experience teaching practice in practice, valuing the experiential character. Therefore, this research aims to produce a self-narrative that presents the contributions of Supervised Internships for the construction of the teaching identity of the undergraduate in Chemistry. Therefore, for the completion of this course completion work, a narrative of the day in the internship field is highlighted, as well as the challenges faced and the challenge of the Pandemic facing the direct results in learning. The data used were the theoretical and methodological foundations, experiences and observations experienced during the disciplines of supervised internships I, II, III and IV, of the Licentiate Degree in Chemistry at the Federal University of Tocantis (UFT), Porto Nacional campus. Internships are extremely important for the formation of the student, because it is the moment when they learn with and about the reality experienced in such a way that it allows the construction of their identity as a teacher. O processo de formação é um momento de socialização, e mais que isso, é a construção da identidade profissional docente, período onde os discentes são lapidados para a apropriação dos saberes suficientes para mobilizar na ação, as experiências adquiridas ao longo da graduação. No curso de Licenciatura em Química, as disciplinas pedagógicas bem como as experiências obtidas durante os estágios supervisionados, proporcionam aos licenciandos a oportunidade de vivenciar na prática o exercício da docência, valorizando o caráter experiencial. Assim sendo, esta pesquisa tem como objetivo, produzir uma autonarrativa que apresente as contribuições dos Estágios Supervisionados para a construção da identidade docente do licenciando em Química. Portanto, para a realização deste trabalho de conclusão de curso destaca-se uma narrativa do dia dia no campo de estagio bem como os desafios enfrentados e a ainda o desafio da Pandemia frente aos resultados diretos no aprendizado. Os dados utilizados foram as fundamentações teóricas, metodológicas, experiências e observações vivenciadas durante as disciplinas de estágios supervisionados I, II, III e IV, do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal do Tocantis (UFT), câmpus Porto Nacional. Os estágios são de extrema importância para a formação do aluno, porque é o momento em que se aprende com e a respeito da realidade vivenciada de tal modo que permite a construção da sua identidade de um docente. 2022-03-22T20:17:06Z 2022-03-22T20:17:06Z 2022-03-22 Monografia BRITO, Murilo Ribeiro. Estágio supervisionado: uma experiência da vivencia no curso de licenciatura em química. 2020. 33 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Química Ead, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3719 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional Química EaD Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de Química Estágio Supervisionado Desafios Exercício da Docência Chemistry Teaching Supervised internship Challenges Teaching Practice CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
spellingShingle |
Ensino de Química Estágio Supervisionado Desafios Exercício da Docência Chemistry Teaching Supervised internship Challenges Teaching Practice CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Brito, Murilo Ribeiro Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
topic_facet |
Ensino de Química Estágio Supervisionado Desafios Exercício da Docência Chemistry Teaching Supervised internship Challenges Teaching Practice CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
The training process is a moment of socialization, and more than that, it is the
construction of the professional teacher identity, a period in which students are
polished to appropriate enough knowledge to mobilize the experiences acquired
during graduation in action. In the Licentiate Degree in Chemistry course, the
pedagogical disciplines as well as the experiences obtained during supervised
internships, provide undergraduates with the opportunity to experience teaching
practice in practice, valuing the experiential character. Therefore, this research aims
to produce a self-narrative that presents the contributions of Supervised Internships
for the construction of the teaching identity of the undergraduate in Chemistry.
Therefore, for the completion of this course completion work, a narrative of the day in
the internship field is highlighted, as well as the challenges faced and the challenge
of the Pandemic facing the direct results in learning. The data used were the
theoretical and methodological foundations, experiences and observations
experienced during the disciplines of supervised internships I, II, III and IV, of the
Licentiate Degree in Chemistry at the Federal University of Tocantis (UFT), Porto
Nacional campus. Internships are extremely important for the formation of the
student, because it is the moment when they learn with and about the reality
experienced in such a way that it allows the construction of their identity as a teacher. |
author_additional |
Santos, Claudia Cristina Auler do Amaral |
author_additionalStr |
Santos, Claudia Cristina Auler do Amaral |
format |
Monografia |
author |
Brito, Murilo Ribeiro |
title |
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
title_short |
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
title_full |
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
title_fullStr |
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
title_full_unstemmed |
Estágio supervisionado: Uma experiência da vivencia no Curso de Licenciatura em Química |
title_sort |
estágio supervisionado: uma experiência da vivencia no curso de licenciatura em química |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3719 |
_version_ |
1787134590930911232 |
score |
11.755432 |