Monografia

A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins

This work addresses specific issues related to environmental issues. Thus, it is understood the need to make this discussion from the field of Environmental Education, especially in the context of Rural Education. The evolution of society ended up causing very serious environmental problems, such...

ver descrição completa

Autor principal: Anjos, Elizângela Lopes dos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3822
id ir-11612-3822
recordtype dspace
spelling ir-11612-38222022-05-05T06:01:41Z A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins Anjos, Elizângela Lopes dos Jesus, Sidinei Esteves de Oliveira de Educação Ambiental Educação do Campo Preservação Ambiental Conscientização Percepção Ambiental Environmental Education Rural Education Environmental Preservation Awareness Environmental Perception CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL This work addresses specific issues related to environmental issues. Thus, it is understood the need to make this discussion from the field of Environmental Education, especially in the context of Rural Education. The evolution of society ended up causing very serious environmental problems, such as deforestation, fires and an increase in the planet's temperature. In this sense, this study aims to highlight the role of Environmental Education in the context of Rural Education as a way of raising awareness about the environmental preservation of the River Traíra in Santa Terezinha do Tocantins. To achieve the research objectives, we used the methodological processes, from exploratory descriptive research, with a qualitative approach, through the case study. To this end, exploratory descriptive research was applied, with a qualitative approach, through the case study. The research applied in the first semester of the year 2020 with 10 students, being 3 students from the 6th year, 3 from the 7th year (both from the Isabel Santana de Freitas Municipal School) and 4 people from the community in general. From the survey, it can be seen that most respondents have difficulties in understanding the theoretical and practical concept of environmental education. As main results, based on the concept presented by the studied authors, we can mention the fact that the concepts regarding environmental education are somewhat vague and confusing. The environmental perception, especially in relation to the Traíras River is also compromised, with contradictions between the answers being seen, such as when asked about the quality and density of the water in the Traíra River. Part of the interviewees understand that their water is clean, while others say it is dirty. Others stated that the river is deep, while others mention its siltation. However, everyone agrees that the river is in a process of degradation, the result of anthropic actions by the community, which can only be reversed with the awareness of everyone. O presente trabalho aborda questões pontuais, ligadas a problemática ambiental. Desse modo, entende-se a necessidade de fazer essa discursão a partir do campo da Educação Ambiental, em especial no contexto da Educação do Campo. A evolução da sociedade acabou acarretando problemas ambientais gravíssimos na natureza, como a poluição, desmatamento, queimadas e elevação da temperatura do planeta. Nesse sentido, este estudo objetiva evidenciar o papel da Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo como forma de conscientização a respeito da preservação ambiental do Rio Traíra, em Santa Terezinha do Tocantins. Para atingir os objetivos da pesquisa, utilizou-se dos processos metodológicos, a partir da pesquisa descritiva exploratória, de abordagem qualitativa, por meio do estudo de caso. Para tal, aplicou- se a pesquisa descritiva exploratória, de abordagem qualitativa, por meio do estudo de caso. A pesquisa aplicada no primeiro semestre do ano de 2020 com 10 estudantes, sendo 3 alunos do 6° ano, 3 do 7° ano (ambos da Escola Municipal Isabel Santana de Freitas) e 4 pessoas da comunidade em geral. A partir da pesquisa, pode- se constatar que a maioria dos entrevistados possui dificuldades com o entendimento sobre o conceito teórico e prático da educação ambiental. Como principais resultados, com base no conceito apresentado pelos autores estudados, podem se citar o fato de que os conceitos a respeito da educação ambiental são um pouco vagos e confusos. A percepção ambiental, principalmente em relação ao Rio Traíras também é comprometida, visualizando-se contradições entre as respostas, como por exemplo, quando é questionado sobre a qualidade e a densidade da água do Rio Traíra. Parte dos entrevistados entende que sua água é limpa, enquanto outros dizem ser suja. Outros afirmaram que o rio é fundo, quando outros citam o assoreamento do mesmo. Todavia, todos concordam que o rio está em processo de degradação, fruto de ações antrópicas da comunidade, que somente poderá ser revertido com a conscientização de todos. 2022-05-04T13:51:27Z 2022-05-04T13:51:27Z 2021-08-26 Monografia Anjos, Elizângela Lopes dos. A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins. 2021. 65 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação do Campo, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/3822 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO DO CAMPO Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Ambiental
Educação do Campo
Preservação Ambiental
Conscientização
Percepção Ambiental
Environmental Education
Rural Education
Environmental Preservation
Awareness
Environmental Perception
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
spellingShingle Educação Ambiental
Educação do Campo
Preservação Ambiental
Conscientização
Percepção Ambiental
Environmental Education
Rural Education
Environmental Preservation
Awareness
Environmental Perception
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
Anjos, Elizângela Lopes dos
A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
topic_facet Educação Ambiental
Educação do Campo
Preservação Ambiental
Conscientização
Percepção Ambiental
Environmental Education
Rural Education
Environmental Preservation
Awareness
Environmental Perception
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
description This work addresses specific issues related to environmental issues. Thus, it is understood the need to make this discussion from the field of Environmental Education, especially in the context of Rural Education. The evolution of society ended up causing very serious environmental problems, such as deforestation, fires and an increase in the planet's temperature. In this sense, this study aims to highlight the role of Environmental Education in the context of Rural Education as a way of raising awareness about the environmental preservation of the River Traíra in Santa Terezinha do Tocantins. To achieve the research objectives, we used the methodological processes, from exploratory descriptive research, with a qualitative approach, through the case study. To this end, exploratory descriptive research was applied, with a qualitative approach, through the case study. The research applied in the first semester of the year 2020 with 10 students, being 3 students from the 6th year, 3 from the 7th year (both from the Isabel Santana de Freitas Municipal School) and 4 people from the community in general. From the survey, it can be seen that most respondents have difficulties in understanding the theoretical and practical concept of environmental education. As main results, based on the concept presented by the studied authors, we can mention the fact that the concepts regarding environmental education are somewhat vague and confusing. The environmental perception, especially in relation to the Traíras River is also compromised, with contradictions between the answers being seen, such as when asked about the quality and density of the water in the Traíra River. Part of the interviewees understand that their water is clean, while others say it is dirty. Others stated that the river is deep, while others mention its siltation. However, everyone agrees that the river is in a process of degradation, the result of anthropic actions by the community, which can only be reversed with the awareness of everyone.
author_additional Jesus, Sidinei Esteves de Oliveira de
author_additionalStr Jesus, Sidinei Esteves de Oliveira de
format Monografia
author Anjos, Elizângela Lopes dos
title A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
title_short A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
title_full A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
title_fullStr A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
title_full_unstemmed A Educação Ambiental no contexto da Educação do Campo: estudo de caso sobre o Rio Traíra em Santa Terezinha do Tocantins
title_sort educação ambiental no contexto da educação do campo: estudo de caso sobre o rio traíra em santa terezinha do tocantins
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3822
_version_ 1787134322894962688
score 11.755432