Monografia

Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti

This research seeks to investigate the Pedagogical Political Projects (PPP's) of two state schools in the city of Tocantinópolis-TO and their relationship with socioeconomic factors that contribute to inequality within the school environment. For this, the research will interpret the direct and i...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Francisca de Kassia Carvalho
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3870
id ir-11612-3870
recordtype dspace
spelling ir-11612-38702022-05-12T06:01:34Z Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti Silva, Francisca de Kassia Carvalho Siqueira, Mauro Torres Escola Aspectos socioeconômicos Desigualdade social School Socioeconomic aspects Social inequality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA URBANA This research seeks to investigate the Pedagogical Political Projects (PPP's) of two state schools in the city of Tocantinópolis-TO and their relationship with socioeconomic factors that contribute to inequality within the school environment. For this, the research will interpret the direct and indirect relations of PPP’s worked with the selective character of the two institutions; to raise socioeconomic aspects of the selected ninth grade publics from the two schools; and to analyze the relationship between the two PPP's, the data obtained through the QEdu questionnaires from the ninth years of 2019 of the two schools and the socioeconomic aspects identified. This was made possible through bibliographical research, as well as the PPP's of the referred schools and the economic factors of the ninth grade public, possible thanks to the data extracted from the QEdu questionnaires. With the undertaken, it is evident that the clientele of the two schools does not present a great difference in the socioeconomic dimension if we compare the school in the center with the one located in another sector. Thus, we realize that the selective character of the school institution, so discussed by the specialized bibliography, appears even in schools with relatively homogeneous clientele, as this alone explains the school's role as a social reproducer in an underdeveloped country like Brazil. Esta pesquisa busca investigar os Projetos Político Pedagógicos (PPP’s) de duas escolas estaduais do município de Tocantinópolis-TO e suas relações com fatores socioeconômicos que contribuem na desigualdade dentro do ambiente escolar. Para isso, a pesquisa vai interpretar as relações diretas e indiretas dos PPP’s trabalhados com o caráter seletivo das duas instituições; levantar aspectos socioeconômicos dos públicos de nono ano selecionados das duas escolas; e analisar a relação entre os dois PPP’s os dados obtidos através dos questionários QEdu dos nonos anos de 2019 das duas escolas e os aspectos socioeconômicos identificados. Isso foi possibilitado a partir de pesquisa bibliográfica, bem como dos PPP’s das referidas escolas e dos fatores econômicos do público de nono ano, possíveis graças aos dados extraídos dos questionários QEdu. Com o empreendido fica evidente que a clientela das duas escolas não apresenta uma grande diferença na dimensão socioeconômica se compararmos a escola do centro com a localizada em outro setor. Assim, percebemos que o caráter seletivo da instituição escolar, tão discutido pela bibliografia especializada, aparece mesmo em escolas com clientelas relativamente homogêneas, pois só isso explica a atuação da escola como reprodutora social num país subdesenvolvido como o Brasil. 2022-05-11T14:36:35Z 2022-05-11T14:36:35Z 2021-12-15 Monografia Silva, Francisca de Kassia Carvalho. Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti. 2021. 39 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/3870 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Escola
Aspectos socioeconômicos
Desigualdade social
School
Socioeconomic aspects
Social inequality
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA URBANA
spellingShingle Escola
Aspectos socioeconômicos
Desigualdade social
School
Socioeconomic aspects
Social inequality
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA URBANA
Silva, Francisca de Kassia Carvalho
Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
topic_facet Escola
Aspectos socioeconômicos
Desigualdade social
School
Socioeconomic aspects
Social inequality
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA URBANA
description This research seeks to investigate the Pedagogical Political Projects (PPP's) of two state schools in the city of Tocantinópolis-TO and their relationship with socioeconomic factors that contribute to inequality within the school environment. For this, the research will interpret the direct and indirect relations of PPP’s worked with the selective character of the two institutions; to raise socioeconomic aspects of the selected ninth grade publics from the two schools; and to analyze the relationship between the two PPP's, the data obtained through the QEdu questionnaires from the ninth years of 2019 of the two schools and the socioeconomic aspects identified. This was made possible through bibliographical research, as well as the PPP's of the referred schools and the economic factors of the ninth grade public, possible thanks to the data extracted from the QEdu questionnaires. With the undertaken, it is evident that the clientele of the two schools does not present a great difference in the socioeconomic dimension if we compare the school in the center with the one located in another sector. Thus, we realize that the selective character of the school institution, so discussed by the specialized bibliography, appears even in schools with relatively homogeneous clientele, as this alone explains the school's role as a social reproducer in an underdeveloped country like Brazil.
author_additional Siqueira, Mauro Torres
author_additionalStr Siqueira, Mauro Torres
format Monografia
author Silva, Francisca de Kassia Carvalho
title Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
title_short Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
title_full Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
title_fullStr Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
title_full_unstemmed Uma análise da relação entre PPP’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do Colégio Dom Orione e da Escola Estadual Padre Giuliano Moretti
title_sort uma análise da relação entre ppp’s escolares com fatores socioeconômicos do público de 9° ano do colégio dom orione e da escola estadual padre giuliano moretti
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3870
_version_ 1787134850396848128
score 11.675088