Monografia

Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social

This research was the theme of the child's drawing, speech and writing: forms of social development. The general objective was to understand the contribution of drawing, speech and writing to the child's social development, and the specific objectives were: to present the child's social formation fr...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Flanciélle Pereira Pracidono
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4045
id ir-11612-4045
recordtype dspace
spelling ir-11612-40452022-06-30T06:01:33Z Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social Santos, Flanciélle Pereira Pracidono Birck, Rosemeri Formação social da criança Desenho e fala da criança Desenvolvimento do desenho Escrita infantil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research was the theme of the child's drawing, speech and writing: forms of social development. The general objective was to understand the contribution of drawing, speech and writing to the child's social development, and the specific objectives were: to present the child's social formation from Vygotsky; discuss the relationship of the child with his/her speech-mediated design; analyze the development of the drawing and the writing of the child. This research is justified by the need to understand how drawing being something natural of the child's development can be used as a tool for the development of writing and is associated with the child's speech. In this sense, do we have the problem of this research to understand how drawing, speech and writing contribute to the child's social development? The methodology used the qualitative approach, of basic exploratory nature, with a bibliographic review procedure based on scientific studies. We base the research based on the studies of authors such as Vygotsky (1994); Iavelberg (2013); Derdyk (1989); Méredieu (2006) among others. The studies conducted by these authors contribute to the understanding of the child's design. Thus, it was possible to understand that in addition to a playful activity, the child's drawing is related to speech and contributes to writing and social development. A presente pesquisa teve como temática o desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social. O objetivo geral estava em compreender a contribuição do desenho, da fala e da escrita para o desenvolvimento social da criança, e os objetivos específicos foram: apresentar a formação social da criança à partir de Vygotsky; discutir a relação da criança com seu desenho mediada pela fala; e analisar o desenvolvimento do desenho e a escrita da criança. Essa pesquisa se justifica pela necessidade de compreender como o desenho sendo algo natural do desenvolvimento da criança pode ser utilizado como ferramenta para o desenvolvimento da escrita e está associado a fala da criança. Nesse sentido, temos como problema desta pesquisa entender, como o desenho, a fala e a escrita contribuem para o desenvolvimento social da criança? Na metodologia utilizou-se da abordagem qualitativa, de natureza exploratória básica, com procedimento de revisão bibliográfica a partir de estudos científicos. Fundamentamos a pesquisa com base nos estudos de autores como Vygotsky (1994); Iavelberg (2013); Derdyk (1989); Méredieu (2006) entre outros. Os estudos realizados por estes autores contribuem para compreensão do desenho da criança. Desse modo, foi possível compreender que além de uma atividade lúdica, o desenho da criança tem relação com a fala e contribui com a escrita e o desenvolvimento social. 2022-06-29T18:33:56Z 2022-06-29T18:33:56Z 2022-06-29 Monografia SANTOS, Flanciélle Pereira Pracidono. Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social. 2022. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Miracema, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4045 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Formação social da criança
Desenho e fala da criança
Desenvolvimento do desenho
Escrita infantil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Formação social da criança
Desenho e fala da criança
Desenvolvimento do desenho
Escrita infantil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Santos, Flanciélle Pereira Pracidono
Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
topic_facet Formação social da criança
Desenho e fala da criança
Desenvolvimento do desenho
Escrita infantil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research was the theme of the child's drawing, speech and writing: forms of social development. The general objective was to understand the contribution of drawing, speech and writing to the child's social development, and the specific objectives were: to present the child's social formation from Vygotsky; discuss the relationship of the child with his/her speech-mediated design; analyze the development of the drawing and the writing of the child. This research is justified by the need to understand how drawing being something natural of the child's development can be used as a tool for the development of writing and is associated with the child's speech. In this sense, do we have the problem of this research to understand how drawing, speech and writing contribute to the child's social development? The methodology used the qualitative approach, of basic exploratory nature, with a bibliographic review procedure based on scientific studies. We base the research based on the studies of authors such as Vygotsky (1994); Iavelberg (2013); Derdyk (1989); Méredieu (2006) among others. The studies conducted by these authors contribute to the understanding of the child's design. Thus, it was possible to understand that in addition to a playful activity, the child's drawing is related to speech and contributes to writing and social development.
author_additional Birck, Rosemeri
author_additionalStr Birck, Rosemeri
format Monografia
author Santos, Flanciélle Pereira Pracidono
title Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
title_short Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
title_full Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
title_fullStr Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
title_full_unstemmed Desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
title_sort desenho, fala e escrita da criança: formas de desenvolvimento social
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4045
_version_ 1787134997783642112
score 11.755432