Monografia

Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.

The objective this work was to investigate the linguistic prejudice under the viewpoint of Letters academics, as: their positioning concerning to this theme, their readings and knowledge related to the subject, their conceptions of langue/language and the presence or absence of this prejudice in t...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Dayse Clementino
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4127
id ir-11612-4127
recordtype dspace
spelling ir-11612-41272022-08-31T06:01:51Z Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína. Sousa, Dayse Clementino Santos, Janete Silva dos Preconceito linguístico. Língua Portuguesa. Variedades Linguísticas. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS The objective this work was to investigate the linguistic prejudice under the viewpoint of Letters academics, as: their positioning concerning to this theme, their readings and knowledge related to the subject, their conceptions of langue/language and the presence or absence of this prejudice in their answers to this research. After the bibliographical survey and theoretical discussion with Bagno (1999; 2003; 2007); Travaglia (2005); Luft (1985) and other authors related to the object of study, the first step was the qualitative data collection through face to face interview. The corpus was composed of a group of five students of the Letters Course, two male and three female, aged between 20 and 29 years old. After that, we made the free transcription of the interviews that was analyzed by the content analysis technique, jointly with the categorization and interpretation of the data by a case study. The results obtained show that the way how academics conceive the langue and language practice weakens linguistic prejudice. The basic concepts approached by professors are satisfactory in many aspects, but the academics still do not comprehend the difference between standard norm, cultured norm, and langue. In contrast to this flaw, the training is providing the academics an appropriation of knowledge in order to combat the linguistic prejudice. In sum, the results of the general problem and the hypotheses raised in this research show that although the Letters Course does not have the discipline of Sociolinguistics in its curriculum, the academics are partially prepared with their knowledge, conceptions and own ideas to combat this type of prejudice. Even so, we would like to emphasize that these results do not nullify the need to include the Sociolinguistics discipline in the Letters Course. O objetivo desse trabalho foi investigar o preconceito linguístico sob o ponto de vista dos acadêmicos de Letras, como: o posicionamento deles em relação a esse tema, suas leituras e conhecimentos referentes ao assunto, suas concepções de língua e linguagem e a presença ou ausência desse preconceito nas respostas deles durante a entrevista. Após o levantamento bibliográfico e discussão teórica com Bagno (1999; 2003; 2007); Travaglia (2005); Luft (1985) e outros autores relativos ao objeto de estudo, o primeiro passo foi a coleta de dados qualitativos por meio de entrevista direta presencial. O corpus foi composto por um grupo de cinco acadêmicos do curso de Letras, sendo dois do sexo masculino e três do sexo feminino, com idade entre 20 e 29 anos. Logo após, foi feita a transcrição do tipo livre das entrevistas que foram analisadas através da técnica análise de conteúdo, juntamente com a categorização e interpretação dos dados com um viés de estudo de caso. Os resultados obtidos mostram que o modo como os acadêmicos concebem a língua e a prática da linguagem enfraquece o preconceito linguístico. Os conceitos básicos abordados pelos professores também são satisfatórios em muitos aspectos, mas os acadêmicos ainda não compreendem a diferença entre norma padrão, norma culta e língua. Em contraste a essa falha, a formação está propiciando aos acadêmicos uma apropriação de saberes no sentido de combater o preconceito linguístico. Em suma, os resultados do problema geral e das hipóteses levantados nessa pesquisa mostram que apesar do Curso de Letras não ter a disciplina de sociolinguística em sua grade curricular, os acadêmicos estão, parcialmente, munidos de saberes, concepções e ideias próprias para combater esse tipo de preconceito. Mesmo assim, gostaríamos de enfatizar que esses resultados não anulam a necessidade de inclusão da disciplina de Sociolinguística no curso de Letras. 2022-08-30T18:46:13Z 2022-08-30T18:46:13Z 2022-08-30 Monografia SOUSA,Dayse Clementino. Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína. 109f. Monografia (Graduação) - Letras, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019. http://hdl.handle.net/11612/4127 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS – LÍNGUA INGLESA E SUAS RESPECTIVAS LITERATURAS Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Preconceito linguístico.
Língua Portuguesa.
Variedades Linguísticas.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
spellingShingle Preconceito linguístico.
Língua Portuguesa.
Variedades Linguísticas.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Sousa, Dayse Clementino
Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
topic_facet Preconceito linguístico.
Língua Portuguesa.
Variedades Linguísticas.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
description The objective this work was to investigate the linguistic prejudice under the viewpoint of Letters academics, as: their positioning concerning to this theme, their readings and knowledge related to the subject, their conceptions of langue/language and the presence or absence of this prejudice in their answers to this research. After the bibliographical survey and theoretical discussion with Bagno (1999; 2003; 2007); Travaglia (2005); Luft (1985) and other authors related to the object of study, the first step was the qualitative data collection through face to face interview. The corpus was composed of a group of five students of the Letters Course, two male and three female, aged between 20 and 29 years old. After that, we made the free transcription of the interviews that was analyzed by the content analysis technique, jointly with the categorization and interpretation of the data by a case study. The results obtained show that the way how academics conceive the langue and language practice weakens linguistic prejudice. The basic concepts approached by professors are satisfactory in many aspects, but the academics still do not comprehend the difference between standard norm, cultured norm, and langue. In contrast to this flaw, the training is providing the academics an appropriation of knowledge in order to combat the linguistic prejudice. In sum, the results of the general problem and the hypotheses raised in this research show that although the Letters Course does not have the discipline of Sociolinguistics in its curriculum, the academics are partially prepared with their knowledge, conceptions and own ideas to combat this type of prejudice. Even so, we would like to emphasize that these results do not nullify the need to include the Sociolinguistics discipline in the Letters Course.
author_additional Santos, Janete Silva dos
author_additionalStr Santos, Janete Silva dos
format Monografia
author Sousa, Dayse Clementino
title Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
title_short Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
title_full Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
title_fullStr Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
title_full_unstemmed Preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus Araguaína.
title_sort preconceito linguístico: o ponto de vista dos acadêmicos de letras do campus araguaína.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4127
_version_ 1787134159184986112
score 11.653393