Artigo

Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai

The present article discusses about Challenges and Perspectives Public Policies for Early Childhood Education in the city of Tocantinópolis - TO and the confrontation of social and racial inequalities and which aims to analyze which educational policies and programs implemented in that municipali...

ver descrição completa

Autor principal: Rosa, Cristiane De Oliveira
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4268
id ir-11612-4268
recordtype dspace
spelling ir-11612-42682022-10-20T06:00:55Z Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai Rosa, Cristiane De Oliveira Santos, Joedson Brito Educação Infantil Desigualdade Social e Racial Políticas Públicas Educacionais Tocantinópolis Early Childhood Education Social and racial inequality Public Educational Policies Tocantinópolis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The present article discusses about Challenges and Perspectives Public Policies for Early Childhood Education in the city of Tocantinópolis - TO and the confrontation of social and racial inequalities and which aims to analyze which educational policies and programs implemented in that municipality are directed to the access and permanence of children. children from 0 to 6 years of age, with a view to reducing social and racial inequality. We opted for a qualitative approach with bibliographic and documentary research. The results indicate that there is attention to progress in education policies implemented in the Public Education Network of the municipality in question, among them policies for the inclusion of people with disabilities, multidisciplinary team and continuing education for school staff, the municipality has also implemented several programs in the federal government, among them the Health and Prevention in Schools Project and the Happy Child Program, has created and expanded early childhood education in the villages, as is the case of the São José and Mariazinha villages. However, in general, policies of a welfare nature and not focused on early childhood education. We found that there is no public policy related to racial issues even though most of the pollution in Tocantinópolis is black and brown. In addition, it is observed that in the Municipal Education Plan, for example, the words black and poor do not appear, especially in Mata 1. O presentar artigo discute sobre Desafios e Perspectivas Políticas Públicas para Educação Infantil na cidade de Tocantinópolis – TO e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciais e que tem como objetivo analisar quais políticas e programas educacionais implementados no referido município estão direcionadas ao acesso e a permanência das crianças de 0 a 6 anos de idade tendo em vista a diminuição da desigualdade social e racial. Optamos por uma abordagem de natureza qualitativa com pesquisa bibliográfica e documental. Os resultados apontam que existem uma atenção a avanço nas políticas da educação implementada na Rede Púbica de Ensino do município em questão, dentre elas políticas de inclusão de pessoas com deficiência, equipe multidisciplinares e formação continuada para equipe escolar, o município também tem implementado diversos programas no governo federal, dentre eles o Projeto Saúde e Prevenção nas Escolas e o Programa Criança Feliz, tem criado ampliado a educação infantil nas aldeias, como é o caso da aldeia São José e Mariazinha. Porém, em geral políticas de natureza assistencialista e não com foco na educação infantil. Constatamos que não há nenhuma política pública relacionada a questão racial mesmo que a maioria da polução de Tocantinópolis são negros e pardos. Além disso observa-se que no Plano Municipal de Educação por exemplo não aparece se quer a palavras negra e pobre, sobretudo da Mata 1. 2022-10-19T10:58:17Z 2022-10-19T10:58:17Z 2022-08-26 Artigo Cristiane De Oliveira Rosa. Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciais. 2022. 32 f. Artigo (Especialização) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso Especialização em Educação Infantil, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/4268 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS Tocantinópolis Especialização
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Infantil
Desigualdade Social e Racial
Políticas Públicas Educacionais
Tocantinópolis
Early Childhood Education
Social and racial inequality
Public Educational Policies
Tocantinópolis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Educação Infantil
Desigualdade Social e Racial
Políticas Públicas Educacionais
Tocantinópolis
Early Childhood Education
Social and racial inequality
Public Educational Policies
Tocantinópolis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
Rosa, Cristiane De Oliveira
Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
topic_facet Educação Infantil
Desigualdade Social e Racial
Políticas Públicas Educacionais
Tocantinópolis
Early Childhood Education
Social and racial inequality
Public Educational Policies
Tocantinópolis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description The present article discusses about Challenges and Perspectives Public Policies for Early Childhood Education in the city of Tocantinópolis - TO and the confrontation of social and racial inequalities and which aims to analyze which educational policies and programs implemented in that municipality are directed to the access and permanence of children. children from 0 to 6 years of age, with a view to reducing social and racial inequality. We opted for a qualitative approach with bibliographic and documentary research. The results indicate that there is attention to progress in education policies implemented in the Public Education Network of the municipality in question, among them policies for the inclusion of people with disabilities, multidisciplinary team and continuing education for school staff, the municipality has also implemented several programs in the federal government, among them the Health and Prevention in Schools Project and the Happy Child Program, has created and expanded early childhood education in the villages, as is the case of the São José and Mariazinha villages. However, in general, policies of a welfare nature and not focused on early childhood education. We found that there is no public policy related to racial issues even though most of the pollution in Tocantinópolis is black and brown. In addition, it is observed that in the Municipal Education Plan, for example, the words black and poor do not appear, especially in Mata 1.
author_additional Santos, Joedson Brito
author_additionalStr Santos, Joedson Brito
format Artigo
author Rosa, Cristiane De Oliveira
title Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
title_short Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
title_full Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
title_fullStr Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
title_full_unstemmed Políticas públicas para Educação Infantil na Cidade de Tocantinópolis – To e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
title_sort políticas públicas para educação infantil na cidade de tocantinópolis – to e o enfrentamento das desigualdades sociais e raciai
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4268
_version_ 1787134905165021184
score 11.755432