Monografia

Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.

The kind of text we are dealing with in this article belongs to those involving the game between dispersion and unity of meanings, based on the formulation gesture. Thus, we are more interested in how discursive memory operates this game in the writing act of the final report of the Supervisioned...

ver descrição completa

Autor principal: Anjos, Evandro Rodrigues dos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4411
id ir-11612-4411
recordtype dspace
spelling ir-11612-44112022-11-25T06:01:09Z Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa. Anjos, Evandro Rodrigues dos Leite, João de Deus Língua Portuguesa. Estruturação da Experiência. Prática Discursiva. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS The kind of text we are dealing with in this article belongs to those involving the game between dispersion and unity of meanings, based on the formulation gesture. Thus, we are more interested in how discursive memory operates this game in the writing act of the final report of the Supervisioned Curricular Internship in Portuguese Language (ESC), under the perspective of Peuchetian and Orlandian Discourse Analysis. Therefore, it is necessary to look at the production conditions of the writing of the report and to other materialities which are part of it, such as, for example, the field notes. These ones, in turn, are implicated in other conditions of production. So it is deriving from this game of (re)formulations between materialities, operating in the political-symbolic game of writing, that we build the understanding that the structuration of the experience, in the ESC, begins to make points from the subject's individuation. The alluded materialities refer to: (1) the field notes of an internship, carried out in the occasion of the observation and conducting stage in Elementary Teaching II, in a public school in Araguaína; and (2) the final reporting of the activities of that stage in which these notes are (re) textualized. Based on seven discursive cuts (RD), we built our analysis work, playing with the way in which discursive memory makes it possible to constitute points of dispersion and unity in the writing of this student. The analyzes show that the description and evaluation of the class, both in the field notes and in the writing of the final report, under specific production conditions, prove a successful narrativity of the teacher's practice, precisely because she is aligned with the official orientations. A escrita de que tratamos, neste artigo, é aquela que envolve o jogo entre dispersão e unidade de sentidos, tendo por base o gesto de formulação. Assim, interessa-nos, mais de perto, o modo como a memória discursiva faz trabalhar esse jogo na escrita do relatório final do Estágio Supervisionado Curricular (ESC) em Língua Portuguesa, sob a perspectiva da Análise de Discurso peuchetiana e orlandiana. Para tanto, faz-se necessário olhar para as condições de produção da escrita do relatório e para as outras materialidades que a integram, como é o caso, por exemplo, das anotações de campo. Essas, por sua vez, estão implicadas em outras condições de produção. E, desse jogo de (re)formulações entre materialidades, no jogo político-simbólico da escrita, é que estamos derivando o entendimento de que a estruturação da experiência, no ESC, passa a ganhar pontos da individuação do sujeito. As materialidades enfocadas referem-se: (1) às anotações de campo de um estágio, quando da realização da etapa de observação e de regência no ensino fundamental II em uma escola pública de Araguaína; e (2) ao relatório final das atividades desse estágio em que essas anotações são (re)textualizadas. A partir de sete recortes discursivos (RD), construímos o nosso trabalho de análise, jogando com o modo como a memória discursiva faz constituir pontos de dispersão e de unidade na escrita desse acadêmico. As análises mostram que a descrição e a avaliação da aula tanto nas anotações de campo quanto na escrita do relatório final, sob condições de produção específicas, evidenciam uma narratividade exitosa da prática da professora, justamente pelo fato de ela está filiada àquilo que apregoam os documentos oficiais. 2022-11-24T13:49:34Z 2022-11-24T13:49:34Z 2022-11-24 Monografia ANJOS, Evandro Rodrigues dos. Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa. 34f. Monografia (Graduação) - Letras, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4411 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS – LÍNGUA INGLESA E SUAS RESPECTIVAS LITERATURAS Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Língua Portuguesa.
Estruturação da Experiência.
Prática Discursiva.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
spellingShingle Língua Portuguesa.
Estruturação da Experiência.
Prática Discursiva.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Anjos, Evandro Rodrigues dos
Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
topic_facet Língua Portuguesa.
Estruturação da Experiência.
Prática Discursiva.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
description The kind of text we are dealing with in this article belongs to those involving the game between dispersion and unity of meanings, based on the formulation gesture. Thus, we are more interested in how discursive memory operates this game in the writing act of the final report of the Supervisioned Curricular Internship in Portuguese Language (ESC), under the perspective of Peuchetian and Orlandian Discourse Analysis. Therefore, it is necessary to look at the production conditions of the writing of the report and to other materialities which are part of it, such as, for example, the field notes. These ones, in turn, are implicated in other conditions of production. So it is deriving from this game of (re)formulations between materialities, operating in the political-symbolic game of writing, that we build the understanding that the structuration of the experience, in the ESC, begins to make points from the subject's individuation. The alluded materialities refer to: (1) the field notes of an internship, carried out in the occasion of the observation and conducting stage in Elementary Teaching II, in a public school in Araguaína; and (2) the final reporting of the activities of that stage in which these notes are (re) textualized. Based on seven discursive cuts (RD), we built our analysis work, playing with the way in which discursive memory makes it possible to constitute points of dispersion and unity in the writing of this student. The analyzes show that the description and evaluation of the class, both in the field notes and in the writing of the final report, under specific production conditions, prove a successful narrativity of the teacher's practice, precisely because she is aligned with the official orientations.
author_additional Leite, João de Deus
author_additionalStr Leite, João de Deus
format Monografia
author Anjos, Evandro Rodrigues dos
title Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
title_short Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
title_full Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
title_fullStr Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
title_full_unstemmed Entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
title_sort entre a dispersão e a unidade da escrita do relatório de estágio supervisionado em língua portuguesa.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4411
_version_ 1787134906062602240
score 11.675088