Monografia

Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias

The present research address foundations Popular Education foundations and extension project in Federal University of Tocantins (UFT) – Campus de Arraias. The objective was to understand which the Popular Education foundations guiding extension project developed in the UFT space: “Popular Educati...

ver descrição completa

Autor principal: Montalvão, Milena Moreira
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4465
id ir-11612-4465
recordtype dspace
spelling ir-11612-44652022-12-17T06:01:13Z Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias Montalvão, Milena Moreira Valadão, Erasmo Baltazar Projeto de extensão Educação popular Paulo Freire Emancipação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present research address foundations Popular Education foundations and extension project in Federal University of Tocantins (UFT) – Campus de Arraias. The objective was to understand which the Popular Education foundations guiding extension project developed in the UFT space: “Popular Education and Social Inclusion”. We sought to know the foundations of Popular Education, identifying contributions of Popular Education to Young and Adult Education and analyzing practices in the project “Popular Education and Social Inclusion”. The study used qualitative methodology and the research-participant approach. The reference bibliographic dialogue with Carlos Rodrigues Brandão (2022), Erasmo Baltazar Valadão; Teresa Cristina Siqueira Cerqueira (2018), Jacques Rancière (2002), Magda Suely Pereira Costa (2008), Marilena Chauí (2003), Moacir Gadotti (2009), Paulo Freire (2014), and other authors. The research realized in the community of the municipality of Arraias – TO. Participated students of the project “Popular Education and Social Inclusion”. The Popular Education Freireana perspective as instrument in the transformation of society and breaking of social injustices, before that the project “Popular Education and Social Inclusion” appears as alternative proposal that escapes the walls of schools and the traditionalism present in these formal education spaces, moving dialogic educational praxis and a democratic. A presente pesquisa trata-se dos fundamentos da Educação Popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins (UFT) – Campus de Arraias, no qual se objetivou compreender quais os fundamentos da Educação Popular orientaram o projeto de extensão “Educação Popular e Inclusão Social” desenvolvido no espaço da UFT. Buscou-se conhecer os fundamentos da Educação Popular, identificar contribuições da Educação Popular para com a Educação de Jovens e Adultos e analisar as práticas desenvolvidas no projeto “Educação Popular e Inclusão Social”. O estudou usou-se da metodologia qualitativa e da abordagem pesquisa-participante. No referencial bibliográfico presenciou-se diálogo com Carlos Rodrigues Brandão (2022), Erasmo Baltazar Valadão; Teresa Cristina Siqueira Cerqueira (2018), Jacques Rancière (2002), Magda Suely Pereira Costa (2008), Marilena Chauí (2003), Moacir Gadotti (2009), Paulo Freire (2014), entre outros autores. A pesquisa foi realizada na comunidade local do município de Arraias – TO e contou como sujeitos participantes estudantes do projeto “Educação Popular e Inclusão Social”. A pesquisa compreendeu a Educação Popular a seguir a perspectiva freireana como um instrumento na transformação da sociedade e rompimento das injustiças sociais, diante disso o projeto “Educação Popular e Inclusão Social” surge como proposta alternativa que foge aos muros das escolas e o tradicionalismo presente nesses espaços de educação formal, trilhando rumo a uma práxis educativa democrática e dialógica. 2022-12-16T22:08:12Z 2022-12-16T22:08:12Z 2022-06-24 Monografia MONTALVÃO, Milena Moreira. Os fundamentos da Educação Popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias. 96 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4465 pt_BR Acesso com restrição parcial application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Projeto de extensão
Educação popular
Paulo Freire
Emancipação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Projeto de extensão
Educação popular
Paulo Freire
Emancipação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Montalvão, Milena Moreira
Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
topic_facet Projeto de extensão
Educação popular
Paulo Freire
Emancipação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present research address foundations Popular Education foundations and extension project in Federal University of Tocantins (UFT) – Campus de Arraias. The objective was to understand which the Popular Education foundations guiding extension project developed in the UFT space: “Popular Education and Social Inclusion”. We sought to know the foundations of Popular Education, identifying contributions of Popular Education to Young and Adult Education and analyzing practices in the project “Popular Education and Social Inclusion”. The study used qualitative methodology and the research-participant approach. The reference bibliographic dialogue with Carlos Rodrigues Brandão (2022), Erasmo Baltazar Valadão; Teresa Cristina Siqueira Cerqueira (2018), Jacques Rancière (2002), Magda Suely Pereira Costa (2008), Marilena Chauí (2003), Moacir Gadotti (2009), Paulo Freire (2014), and other authors. The research realized in the community of the municipality of Arraias – TO. Participated students of the project “Popular Education and Social Inclusion”. The Popular Education Freireana perspective as instrument in the transformation of society and breaking of social injustices, before that the project “Popular Education and Social Inclusion” appears as alternative proposal that escapes the walls of schools and the traditionalism present in these formal education spaces, moving dialogic educational praxis and a democratic.
author_additional Valadão, Erasmo Baltazar
author_additionalStr Valadão, Erasmo Baltazar
format Monografia
author Montalvão, Milena Moreira
title Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
title_short Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
title_full Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
title_fullStr Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
title_full_unstemmed Os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da Universidade Federal do Tocantins – Campus de Arraias
title_sort os fundamentos da educação popular no projeto de extensão da universidade federal do tocantins – campus de arraias
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4465
_version_ 1787134747339653120
score 11.755432