Monografia

Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.

The present work arose from the need to approach the contents of Fluid Mechanics in the 1st year of High School, using teaching-learning methods that are contrary to the memorization of contents without meanings. The methodologies applied in Campos Brasil State College, within the project of the Ins...

ver descrição completa

Autor principal: Cruz, Rayane Oliveira da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4600
id ir-11612-4600
recordtype dspace
spelling ir-11612-46002023-02-04T06:01:44Z Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio. Cruz, Rayane Oliveira da Gomes, Érica Cupertino Aprendizagem significativa Sequência didática Mecânica dos Fluidos. Mecânica dos Fluidos Meaningful Learning following teachin, Fluid Mechanics. Following teachin Fluid Mechanics. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA The present work arose from the need to approach the contents of Fluid Mechanics in the 1st year of High School, using teaching-learning methods that are contrary to the memorization of contents without meanings. The methodologies applied in Campos Brasil State College, within the project of the Institutional Program of Initiatives for Teaching - PIBID, followed the planning of the didactic sequence, in order to obtain meaningful learning on the part of the students. The development of this work happens from the interest of using a study object known to students, so some parameters and contextualizations are presented using the lake of the city of Araguaína. The place is known, close to the school district and contributed to this initial approximation of the students to the contents and became relevant in this process. The contents of Fluid Mechanics are described according to their concepts, equations and applications. Assimilations take place through concepts and prior knowledge, which is the starting point for the application of these theories. In the course of the didactic sequences we will find methods that function as organizers of knowledge, fundamental for the application of assimilation activities and evaluative activities. These are the cases of conceptual maps, the initial problematization, the development of "pedagogical moments". For the planning of the pedagogical moments, also were made conceptual map and lesson plans, which work in a more summarized way, describing the steps of each meeting. These plans can be used by teachers who are motivated by cognitive theories of learning. O presente trabalho surgiu da necessidade de abordarmos os conteúdos de Mecânica dos Fluidos no 1o ano do Ensino Médio, fazendo uso de métodos de ensino-aprendizagem que são contrários a memorização de conteúdos sem significados. As metodologias aplicadas no Colégio Estadual Campos Brasil, dentro do projeto do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID, seguiram os planejamentos da sequência didática, com a finalidade de obter uma aprendizagem significativa por parte dos estudantes. O desenvolvimento desse trabalho acontece a partir do interesse de utilizar um objeto de estudo conhecido dos estudantes, por isso são apresentados alguns parâmetros e contextualizações usando o lago da cidade de Araguaína. O local é conhecido, próximo a região da escola e contribuiu para essa aproximação inicial dos alunos aos conteúdos e tornou-se relevante nesse processo. Os conteúdos de Mecânica dos Fluidos são descritos de acordo com seus conceitos, equações e aplicações. As assimilações acontecem mediante aos conceitos e aos conhecimentos prévios, que é o ponto de partida para aplicação dessas teorias. No decorrer das sequências didáticas vamos encontrar métodos que funcionam como organizadores do conhecimento, fundamentais para a aplicação de atividades de assimilação e atividades avaliativas. São os casos dos mapas conceituais, da problematização inicial, desenvolvimento dos “momentos pedagógicos”. Para o planejamento dos momentos pedagógicos, também foram feitos mapa conceitual e planos de aulas, que funcionam de maneira mais resumida, descrevendo os passos de cada encontro. Esses planejamentos podem ser usados por professores que são motivados pelas teorias cognitivistas da aprendizagem. 2023-02-03T18:33:43Z 2023-02-03T18:33:43Z 2023-02-03 Monografia CRUZ, Rayane Oliveira da. Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio. 2018. 60 f. TCC (Graduação) - Curso de Física, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018. http://hdl.handle.net/11612/4600 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::FÍSICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Aprendizagem significativa
Sequência didática Mecânica dos Fluidos.
Mecânica dos Fluidos
Meaningful Learning following teachin, Fluid Mechanics.
Following teachin
Fluid Mechanics.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle Aprendizagem significativa
Sequência didática Mecânica dos Fluidos.
Mecânica dos Fluidos
Meaningful Learning following teachin, Fluid Mechanics.
Following teachin
Fluid Mechanics.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Cruz, Rayane Oliveira da
Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
topic_facet Aprendizagem significativa
Sequência didática Mecânica dos Fluidos.
Mecânica dos Fluidos
Meaningful Learning following teachin, Fluid Mechanics.
Following teachin
Fluid Mechanics.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description The present work arose from the need to approach the contents of Fluid Mechanics in the 1st year of High School, using teaching-learning methods that are contrary to the memorization of contents without meanings. The methodologies applied in Campos Brasil State College, within the project of the Institutional Program of Initiatives for Teaching - PIBID, followed the planning of the didactic sequence, in order to obtain meaningful learning on the part of the students. The development of this work happens from the interest of using a study object known to students, so some parameters and contextualizations are presented using the lake of the city of Araguaína. The place is known, close to the school district and contributed to this initial approximation of the students to the contents and became relevant in this process. The contents of Fluid Mechanics are described according to their concepts, equations and applications. Assimilations take place through concepts and prior knowledge, which is the starting point for the application of these theories. In the course of the didactic sequences we will find methods that function as organizers of knowledge, fundamental for the application of assimilation activities and evaluative activities. These are the cases of conceptual maps, the initial problematization, the development of "pedagogical moments". For the planning of the pedagogical moments, also were made conceptual map and lesson plans, which work in a more summarized way, describing the steps of each meeting. These plans can be used by teachers who are motivated by cognitive theories of learning.
author_additional Gomes, Érica Cupertino
author_additionalStr Gomes, Érica Cupertino
format Monografia
author Cruz, Rayane Oliveira da
title Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
title_short Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
title_full Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
title_fullStr Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
title_full_unstemmed Sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
title_sort sequência didática para o ensino da mecânica de fluidos do ensino médio.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4600
_version_ 1787134854485245952
score 11.653393